Gå til innhold

82-modell 745i E23. Trenger deler og veiledning!


Riberto
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg plutselig blitt lykkelig eier av en 82-modell 745i! :D

Må takke Mjørgen så mye for at han var så snill å selge meg dette kjempeobjektet(etter min mening) av en E23 :)

Dette er da en original bil i fargen "opalgrün-metallic", med følgende utstyr:

- el. ruter

- el. takluke

- el. speil med varme

- varmeseter

- lyktespylere/viskere

- sentrallås

- abs

- tåkelys

- kjørecomputer

- nivåregulering

Tekniske planer for bilen foreløpig:

- bytte slangene til motoroljekjøleren. Fiksa!

- sveise det lille som er av rust på den og tectylere

- rydde opp i tenningsanlegget, evt. bytte det helt ut

- få justert tenninga skikkelig

- se nærmere på nivåreguleringssystemet. Dette er fjernet av en tidligere eier...

- generelt ta en teknisk gjennomgang av bilen

Planer for utseende:

-senk(h&r?)

-bbs front

-skaffe emblemer til senterdekslene på bbs'ene

Innkjøpsliste, brukt/nytt:

- "termostatlokk" med lufteskrue som ikke sitter fast. Kjøpt og bytta!

- lufteslangen fra innsugsbelgen til toppen i god stand. Ny montert!

- org. M102 ledningsnett

- plata som batteriet står på, i grei stand. Ny fra Koed montert!

- høyre kromhjørne på frontfangeren. Har brukt del i bra stand på handa.

- termostat. Anskaffet, byttes snart!

Mer kommer nok etterhvert!

Har ikke tatt så mye bilder selv enda, men slenger ut de jeg fikk av Mjørgen i alle fall:

p713cz8rzoncrlv3h8fn.jpg

cdumgk7ng0pbur9mpy63.jpg

mms_img18536.jpg

78nxu2g6h6k2xnaiyzun.jpg

9mvp7l2lslqsv49mwntu.jpg

mms_img18552.jpg

mms_img18540.jpg

mms_img18550.jpg

mms_img18556.jpg

mms_img18554.jpg

Kom helskinnet hjem, men trengte sårt en vask etter turen kan du si...

20111123_111307.jpg

20111123_111339.jpg

Flere skal det bli! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer! Ser ut som et bra utgangspunkt dette! :)

Tøft at det kommer flere gamle bmw'er til bygda! :D

Takker! Bra utgangspunkt er det ja!

Gamle bmw'er gjør seg, så absolutt =)

grattis med direktørslede! beste bilen som er laget:)

Takktakk! Disse er rimelig konge synes jeg ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt første jeg trenger nå, er slangene til motoroljekjøleren, da i alle fall den ene lekker som en sil :/ Mjørgen har gjort et forsøk på å skaffe her på forumet, men prøver jeg også... Så om noen har slike å selge, gi et pip! :)

Ellers driver jeg og spekulerer i hvilken girkasse jeg skal bytte ut den originale 3-trinns automaten med. Valget står da mellom en 4HP22 sportsautomat, eller 265-kassa jeg har stående. Hva tror dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bil, skal følge med jeg! :)

Hvilken girkasse du burde gå for kommer helt ann på bruken, selv kjørte jeg lenge med 3 trinn automatkasse og jeg har ikke annet å si enn at det var ei herlig kasse. Den girte fort og bestemt uten å rykke, uansett kjørestil nesten. Eneste negative opplevelsen min var at den hadde litt for høyt turtall på landeveien så den kunne gjerne hatt ett gir til, noe du løser ved å bygge om til 4-trinn kassen. Jeg syns også den var litt treg fra stillestående da den bruker litt tid på å bygge ladetrykk, de gjør tross alt 100km/t i førstegir. Men fra ca 30km/t og opp går de som et skudd, effekten kommer forholdsvis brått når det begynner å skje ting! Selv bygde jeg om til 5-trinns manuell (265) i min og det syns jeg ødela mye av comforten i bilen, den ble derimot vesentlig raskere fra stillestående og fungerer endel bedre til aktiv kjøring enn før, blir sportsligere rett og slett. Hvis du skal bruke bilen hovedsaklig på veien og ikke kjører særlig stygt, syns jeg du burde beholde automaten og eventuelt bygge om til 4 trinns for å gjøre den litt behageligere på landeveien. Med manuell blir bilen veldig mekanisk, så du burde ikke ta noen avgjørelse før du har fått brukt den en stund, jeg er sikker på du kommer til å like automaten litt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bil, skal følge med jeg! :)

Hvilken girkasse du burde gå for kommer helt ann på bruken, selv kjørte jeg lenge med 3 trinn automatkasse og jeg har ikke annet å si enn at det var ei herlig kasse. Den girte fort og bestemt uten å rykke, uansett kjørestil nesten. Eneste negative opplevelsen min var at den hadde litt for høyt turtall på landeveien så den kunne gjerne hatt ett gir til, noe du løser ved å bygge om til 4-trinn kassen. Jeg syns også den var litt treg fra stillestående da den bruker litt tid på å bygge ladetrykk, de gjør tross alt 100km/t i førstegir. Men fra ca 30km/t og opp går de som et skudd, effekten kommer forholdsvis brått når det begynner å skje ting! Selv bygde jeg om til 5-trinns manuell (265) i min og det syns jeg ødela mye av comforten i bilen, den ble derimot vesentlig raskere fra stillestående og fungerer endel bedre til aktiv kjøring enn før, blir sportsligere rett og slett. Hvis du skal bruke bilen hovedsaklig på veien og ikke kjører særlig stygt, syns jeg du burde beholde automaten og eventuelt bygge om til 4 trinns for å gjøre den litt behageligere på landeveien. Med manuell blir bilen veldig mekanisk, så du burde ikke ta noen avgjørelse før du har fått brukt den en stund, jeg er sikker på du kommer til å like automaten litt! ;)

Tenker mye av det samme som du sier egentlig :) Tror nok jeg vil holde bilen noenlunde original, uten for mye "justering". Litt oppiffing vil det nok bli, men ikke noe ekstrembygg hvis du skjønner. Har derfor litt trua på å la bilen forbli automat, men evt. bytte til 4-trinnskassa for å få bedre utveksling på landeveien. Har dog enda ikke prøvd 3-trinnskassa, så det blir artig å se hvordan den fungerer :)

Mangler desverre konverter til 4-trinnskassa, da det sikkert er en annen type på den enn i 3-trinnskassa? Er vel også ulike mellomakslinger? Dette vet nok du bedre enn meg :)

Vis du har tengt å ha motor original og ikke trimme den ville jeg hatt automat uten tvil! Men vert tøft med 500 600 hk og manuell:-D

Ja, tror det heller mot å ha den som automat nå, da bilen kommer til å forbli forholdsvis original :) Selv om det selvsagt hadde vært rått med skikkelig bygg og manuell som du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

745'ene har hvertfall forskjell på mellomakslingene sine, vet ikke hvordan det er med andre modeller. 3-trinn kassen har hardykobling og er skrudd med 6 bolter mot akslingen, 4-trinn kassen har ikke hardykobling og er skrudd med 4 bolter. Jeg innbiller meg at converterene kan brukes på begge kassene men tør ikke garantere for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

745'ene har hvertfall forskjell på mellomakslingene sine, vet ikke hvordan det er med andre modeller. 3-trinn kassen har hardykobling og er skrudd med 6 bolter mot akslingen, 4-trinn kassen har ikke hardykobling og er skrudd med 4 bolter. Jeg innbiller meg at converterene kan brukes på begge kassene men tør ikke garantere for det.

Ok, får sjekke opp det med converteren da. Sikkert gjort seg og fått inn 4-trinns'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...