Gå til innhold

Lakkering: hva trengs og hvordan?


GSS
 Share

Anbefalte innlegg

Dette har helt sikkert vært oppe før, og jeg har nok spurt selv tidligere.

Greier noen å svare fornuftig på dette?

Tenker å lakkere bagasjerom, motorrom og innvendig i bilen selv. Kan noen fortelle meg litt om hvordan? Det skal bli en ny farge. En mye mørkere nyanse av fargen som allerede er. Skal bruke metallic lakk.

Er ingen rust eller bart metall.

Pussing

Hva pusser jeg med? Papir/"svamp", tørt/vått, hvor grovt? Hvor mye skal pusses? Hvordan pusser man i "kriker og kroker"? MÅ man pusse der man nesten ikke kommer til?

Rengjøring

Må jeg gjøre rent før jeg sprøyter på lakk/grunning? Tørke av? Vaske med siliconfjerner? Tynner?

Grunning

Må man grunne før man lakkerer dersom det ikke er noe bart metall eller sparkel under? Altså dersom det allerede er gammel men fast lakk over hele? Må man grunne uansett? Hva slags grunning? Må man pusse etter man har grunnet? Hva om man pusser igjennom denne grunningen? Igjen; hva hvordan og hvor grovt papir pusser man med?

Lakkering

Hvor mange lag med lakk? Hvor mye på en gang? Når skal klarlakken på? Pusser man oppå lakken med superfint papir og polerer?

I f.eks bagasjelokk og panser er det flere lag plate. Ofte er det avlange eller runde hull hvor man kan se inn på platen "innenfor". Hvordan får man lakkert der inne? Lakkerer man der før eller etter resten?

Mange spørsmål, men alt dette lurer jeg faktisk på. Og sikkert andre av oss? Flere tips mottas også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tar du jo ut ALT interiøret, som du nok sikkert vet..

Deretter rengjøres, og tørkes bilen grundig innvendig, bruk gjerne silikonfjerner! Men lettfuktet lofri klut holder.

Så pusser du LETT ned hele flaten som skal lakkeres med P 500 tørrslipepapir, mest for å få lakken litt "ruflete" og slett.

DET ER VIKTIG Å PUSSE SELV DER DET ER VANSKELIG Å KOMME TIL! ELLERS SITTER IKKE LAKKEN! Men til nød går det jo ann å ha små felt på ett par cm der det er skikkelig vanskelig å komme til lett rubbet ned.

Men i hvertfall.. Du har nå pusset med P500 tørrslipepapir, og skal så gå over til P 1000 våtslipepapir! (bruk RIKELIG med vann!) Dette for å gjøre flaten helt slett, og ripefri. (ferdig å pusse for nå)

Nå er flaten "ruflet litt til", og lakken kan få feste.

Nå må du først rengjøre det GRUNDIG, og her anbefaler jeg deg å bruke silikonfjerner! Men går til nød med lettfuktet klut som ikke loer, og sørg for at det er helt tørt der etter at du har rengjort.

Du skal nå ha på ett tynt lag med rusthindrende grunning der hvor du har vært uheldig å pusse til bart metall/har fjernet evt. rust. (bare å kjøpe en av de litt "dyrere" typene de har på sprayboks på biltema, de holder rusten vekk.)

ikke bruk maskering når du har på dette, for å slippe maskeringskanter.

Nå har du pusset ned, rengjort og hatt på rusthindrende grunning her og der.

Så nå skal du hellakkere det du har pusset ned med lakksprøyte og 2-komponents grunning! (helst epoxy basert grunning.)

Ha på 2 lag.

Når du nå har grunnet, skal du gå lett over med P 1200 våtslipepapir (eller omså høyere verdi, men ikke over P2000! Maks P1500!) Bruk rikelig med vann, og vær nøye med å få vekk alle ujevnheter og mindre riper. (også for å få lakken som skal oppå til å feste seg)

Så rengjør du grundig som de forrige gangene!

Så Sprayer du på ett lag med fargen du skal ha, spray på til du ser at lakken ikke er matt, men har en litt "fuktig/blank" overflate, og helst jevnt farge overalt. Vær nøye med ikke å ha på for mye! da vil det begynne å renne!

Dette laget lar du tørke, før du har på ett til lag med farge (for å forsikre seg at fargen dekker overalt, og at man ikke ser gjennom den.)

Nå har du fått den fargen du skal ha, men det er fortsatt litt matt, så nå må du ha på ett lag klarlakk oppå for å få finishen bra :wink:

Gjerne flere lag! men ett lag holder! Spray på med klarlakk til du ser at det blir en blank, og slett/jevn overflate overalt! og ikke frist med å ha på ett tykt lag klarlakk på ett strøk! da vil det bare begynne å renne, og du må rubbe ned på nytt med P 1200 våtslipepapir før du kan ha på ett nytt lag med klarlakk.

Nå skal du i prinsippet være ferdig, og kan evt. polere det, før du setter på plass interiøret! :)

Husk å la lakken herde i MINST 2-3 dager i en varm garage/verksted hvis du ikke har den i lakkboks da! Har du den i lakkboks tar det toppen ett par timer før lakken er herdet :wink:

Håper du fikk noe ut av dette :D

Hilsen fra en blivende lakkerer, som har lakkert en god del de siste årene.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

å vaske med en fuktig lofri klut er vell ikke noe sjakktrekk, vask med silikon, og så lenge det er inni bilen matter du ned alt med 500 papir.du trenger ikke grunning viss du ikke pusser igjennom,. lakken skal være helt tør-matt før du legger klarlakk, du bruker vannbaser base så tar litt tid før den tørker iom at vannet i lakken skal ,,fordampe,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tar du jo ut ALT interiøret, som du nok sikkert vet..

:?: Deretter rengjøres, og tørkes bilen grundig innvendig, bruk gjerne silikonfjerner! Men lettfuktet lofri klut holder.

Så pusser du LETT ned hele flaten som skal lakkeres med P 500 tørrslipepapir, mest for å få lakken litt "ruflete" og slett.

DET ER VIKTIG Å PUSSE SELV DER DET ER VANSKELIG Å KOMME TIL! ELLERS SITTER IKKE LAKKEN! Men til nød går det jo ann å ha små felt på ett par cm der det er skikkelig vanskelig å komme til lett rubbet ned.

Men i hvertfall.. Du har nå pusset med P500 tørrslipepapir, og skal så gå over til P 1000 våtslipepapir! (bruk RIKELIG med vann!) Dette for å gjøre flaten helt slett, og ripefri. (ferdig å pusse for nå)

Nå er flaten "ruflet litt til", og lakken kan få feste.

Nå må du først rengjøre det GRUNDIG, og her anbefaler jeg deg å bruke silikonfjerner! Men går til nød med lettfuktet klut som ikke loer, og sørg for at det er helt tørt der etter at du har rengjort.

Du skal nå ha på ett tynt lag med rusthindrende grunning der hvor du har vært uheldig å pusse til bart metall/har fjernet evt. rust. (bare å kjøpe en av de litt "dyrere" typene de har på sprayboks på biltema, de holder rusten vekk.)

ikke bruk maskering når du har på dette, for å slippe maskeringskanter.

Nå har du pusset ned, rengjort og hatt på rusthindrende grunning her og der.

Så nå skal du hellakkere det du har pusset ned med lakksprøyte og 2-komponents grunning! (helst epoxy basert grunning.)

Ha på 2 lag.

Når du nå har grunnet, skal du gå lett over med P 1200 våtslipepapir (eller omså høyere verdi, men ikke over P2000! Maks P1500!) Bruk rikelig med vann, og vær nøye med å få vekk alle ujevnheter og mindre riper. (også for å få lakken som skal oppå til å feste seg)

Så rengjør du grundig som de forrige gangene!

Så Sprayer du på ett lag med fargen du skal ha, spray på til du ser at lakken ikke er matt, men har en litt "fuktig/blank" overflate, og helst jevnt farge overalt. Vær nøye med ikke å ha på for mye! da vil det begynne å renne!

Dette laget lar du tørke, før du har på ett til lag med farge (for å forsikre seg at fargen dekker overalt, og at man ikke ser gjennom den.)

Nå har du fått den fargen du skal ha, men det er fortsatt litt matt, så nå må du ha på ett lag klarlakk oppå for å få finishen bra :wink:

Gjerne flere lag! men ett lag holder! Spray på med klarlakk til du ser at det blir en blank, og slett/jevn overflate overalt! og ikke frist med å ha på ett tykt lag klarlakk på ett strøk! da vil det bare begynne å renne, og du må rubbe ned på nytt med P 1200 våtslipepapir før du kan ha på ett nytt lag med klarlakk.

Nå skal du i prinsippet være ferdig, og kan evt. polere det, før du setter på plass interiøret! :)

Husk å la lakken herde i MINST 2-3 dager i en varm garage/verksted hvis du ikke har den i lakkboks da! Har du den i lakkboks tar det toppen ett par timer før lakken er herdet :wink:

Håper du fikk noe ut av dette :D

Hilsen fra en blivende lakkerer, som har lakkert en god del de siste årene.. :wink:

Mulig du er blivende lakker, men har MYE igjen å lære....

Skal en lakke innvendig må en nivaske med skikkelig avfetting, så vaske med tynner og siliconfjerner, hvertfall vis det har vært en så helvetes Teflon/cilikon vasker som eier bilen....

Her holder det skjelden med litt fuktig klut!

Hvis ikke det er skader, ja så vannslip med 600 å klart til lakk!, til nød 800 lett over etterpå. Men dette er tross alt innvendig!

Du sliper så lett at du IKKE kommer gjennom til stål...

Der det måtte være skader eller sår, så sparkler du, sliper å legger fyller, sliper over med 800 og ferdig!

Dette som er skrevet her om 1000-1200-2000 papir er bare vas!

MAX 800 vannsliping til daglig lakkering, noen ville bare ha feia over med 500 tørt å lakket rett på!

Ingen ting for seg, å polere NY lakk! Den er ikke ferdig dunstet før om 1 måned så ikke fyll lakken med polish når den er ny!

Resten er sånn nogelunde greit, men det ser ut til å være en oppskrift for spraybox lakking....ikke en forklaring fra en erfaren lakkerer... :wink:

Finnes også en grunn for at en slik jobb med innvendig lakking ligger på 10.000 og oppover, fordi det er masse jobb som tar lang tid å som regel masser å maskere!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...