Gå til innhold

O' store BMW automatkasse trøbbel tråden......


MrBrum
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor lenge holder en automatgir kasse egentlig? Hvor langt har din gått? Problemfritt, eller ikke......

Hva slags bil sitter/satt kassen i, og hvor mye kostet det å reparere kassen?

Ble kassen vedlikeholdt underveis? Da kan vi kanskje avlive noen myter om automat girkasser......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har gått 220K nå. Mista reversen og 5. gir på 205K km. I ferd med å miste 4. giret også. Slurer og går i nødmodus under belastning i 4/5.gir.

Står i en E46 323CIA. ZF 5HP19.

Ikke fått noe vedlikehold som jeg vet om. Kjørt av ungdom i mange år osv så ikke rart den røyk.

Bygger om til manuell nå. Kommer på 8000 ca :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 530Dat. Kjørt 242.000km, ble flushet på ca 190.000km, Olja som ble tappet ut så veldig bra ut så den er muligens blitt flushet en gang tidligere. Skal flushes på ny i sommer da har olja gått ca 60.000km og det får holde.

Går på Esso/Mobil LT71141 olje.

Bilen Har vært chippet de siste 52.000km, girer silkemykt og er helt uten problemer så langt.

Kassen er en GM A5S360R eller 5L40E om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo en veldig gammel bil da, men min er gått 340000 uten at kassa er bytta. Den girer ikke like fint som den gjorde da jeg kjøpte bilen for 6 år siden.

Ved 300000 ble en lekkasje ordnet, noe som kostet friske 8500,- :) (jeg var nødt, måtte ha bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min e38 740 har gått 186k.km. vet ikke om det har vært noe servicer på den ennå. men girer fortsatt mykt og fint. mener å huske at dette var zf kasse.

min e38 730 hadde fått girkassen overhalt på 230k.km. det kostet vist 32k ifølge forrige eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

92-525tds gått 340.000km. Girer pent, men har vært sinnsykt treig når det har vært kaldt ute. Byttet nå filter og rengjorde magnetene, etterfylte 3-4 liter etter bytte. Oljen var mørk, skulle sikkert vært flushet, men det ble da ikke gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har gått 220K nå. Mista reversen og 5. gir på 205K km. I ferd med å miste 4. giret også. Slurer og går i nødmodus under belastning i 4/5.gir.

Står i en E46 323CIA. ZF 5HP19.

Ikke fått noe vedlikehold som jeg vet om. Kjørt av ungdom i mange år osv så ikke rart den røyk.

Bygger om til manuell nå. Kommer på 8000 ca :D

Må bare understreke at bilen var voksent kjørt fram til 130 000 km når jeg solgte den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har gått 220K nå. Mista reversen og 5. gir på 205K km. I ferd med å miste 4. giret også. Slurer og går i nødmodus under belastning i 4/5.gir.

Står i en E46 323CIA. ZF 5HP19.

Ikke fått noe vedlikehold som jeg vet om. Kjørt av ungdom i mange år osv så ikke rart den røyk.

Bygger om til manuell nå. Kommer på 8000 ca :D

Må bare understreke at bilen var voksent kjørt fram til 130 000 km når jeg solgte den :)

Godt å høre. :wink:

Kjøpte den av en ungdom og har en "aktiv kjørestil" selv så det måtte skje. Kjørestilen min passer ikke til automat, men måtte ha det pga knekt v.bein. Men nå trenger jeg det ikke mer så ikke så farlig at den røyk. E46 coupe stiger jo i verdi med manuell også så er vinn-vinn. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at kassa i E34en begynner å bli klein. Den drar skikkelig ut på gira de to tre første minuttene etter kaldstart, girer ikke før den er godt over 3000 rpm. Den legger seg heller ikke i 5 gir (overdrive?) før man når 80 km/t. Har også vært ett tilfelle hvor jeg har satt bilen i revers men ingenting skjedde, satte den i park igjen og tilbake i revers og da virket alt fint :)

Bilen er en 94 mod 520IA med 232 000 km på tellern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige bmw (04' 320cda) måtte skifte girkasse ved ca 80.000km, men jeg hadde ingen problemer med kassa den tiden jeg hadde bilen (140-170.000km) dog hadde jeg en service på den for sikkerhetsskyld også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri problemer med automaten i 540en. Dog ble den byttet i 2000 pga ettellerannet havari. :)

I 750en ble kassen flushet og byttet filter på rett før jeg kjøpte den, så den er silkemyk og fin. Når jeg tenker meg om hadde kjøper en girkasse liggende. Må få hentet den i Stavanger.. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...