Gå til innhold

BMW leasing-kampanje


Grenadier
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Bavaria annonserer for et leasing-tilbud (som visstnok har gått ut til alle forhandlere fra BMW Norge), og lurer på om noen har synspunkter på tilbudet.

3-serien Touring 316d (jada, ikke mange HK, men nok for oss), med advantage + comfort-pakke (med bl.a. xenon-lys), vinterhjul, metallic-lakk og BMW Inclusive-service for hele leieperioden.

Pris: Forskuddsleie 50.000, deretter 2.690,-/mnd. i 3 år/45.000 km.

Har fått oppgitt at listeprisen er ca. 420.000 på denne bilen, men at BMW har bakt inn en rabatt på ca. 60.000,-.

Jeg vet at mange har synspunkter på leasing - men er ikke dette et ganske bra tilbud, også i forhold til å kjøp?

Har sett på en del brukt-BMWer til 250-300.000, og regnet litt på hva de vil koste meg. Månedlig nedbetaling over 3 år (bør ha såpass kort bet. periode på en bil fra 06' - 07') er ikke så langt unna, og så er det jo risikoen med bruktbil at ting kan skje, garanti utløpt, behov nye dekk osv.

De 50.000 i forskuddsleie kan sees som et verditap som uansett ville kommet. Deretter altså 2.690,- for månedlig bilhold i tre år - garantert uten overraskelser eller service-kostnader.

Er det smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...

Fordelen er at det er en grei måte å få seg en ny bil til et gunstig månedsbeløp.

Ulempen er at man må komme opp med startleie (ikke alle som har 50000,- liggende), det tilkommer mva på årsavgiften, det er en begrenset kjørelengde og det som kan bli den største utgiften er ved tilbakeleering. Da skal nemlig bilen være i orden og eventuelle skader på bilen må erstattes - et par tre parkeringsbulker kan fort medføre 15-20000,- i påkost - og det må leietaker stå for. det er heller ingen renter å skrive av i og med at det dreier seg om et leieforhold.

En fullfinansiering (lån) på 400000,- gir et månedsbeløp på ca 5400,- (i flg elcon.no), der ca 2000,- er renter, dvs 560,- pr mnd som går til fradrag på skatt. Da er det altså 4900,- i rent avdrag, mens leasingen blir 2690 + 1390 (50000,- delt på 36 mnd) = 4080,- pr mnd. Differansen er altså ikke allverden, og da er bilen din og du kan når som helst bytte inn, eller trimme/senke/style akkurat som du vil. I tillegg kan du da kjøpe en inntil 5 år gammel bil (bilens alder + lånets nedbetalingstid = max 13 år)

Alt i alt er det altså ikke stor forskjell, men dersom det skal være nytt og trygt (garanti) så er leasing er grei måte å gjøre det på, så lenge man er klar over ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja.... dette er ikke uventet. Temaet har som dere ser vært diskutert i lang tid her inne... :)

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=59440

Jada, det har vært diskutert før. Men det finnes jo gode og dårlige tilbud på bilkjøp, og det finnes gode og dårlige tilbud på leasing. Jeg har tidligere droppet tanken om leasing, men syntes tilbudet som kommer nå (kan ha sammenheng med ny 3-serie til høsten) var såpass bra at det var verdt å ta opp.

En vanlig innvending mot leasing er den som allerede er nevnt i tråden: Nemlig at hvis bilen ikke er i forventet bruksmessig stand (altså bulker/riper/ødelagt interiør osv. utover det man bør forvente i forhold til bilens bruk/alder) så må man betale for dette ved avslutning av leasing.

Men akkurat det samme gjelder jo hvis man bulker/riper opp/herper sin egen bil? Bortsett fra at da kommer ikke den økonomiske straffen ved innlevering av bilen, men ved salg av bilen. Har du en bulka forskjerm så må du jo fort slå av 15-20.000 (?) ved salg. Så akkurat der ser jeg egentlig ingen stor forskjell mellom leasing og eie.

OK, mva. i tillegg på årsavgiften.. (var jeg ikke klar over) men det er uansett snakk om noen hundrelapper. I det store bilregnskapet - knapt en pølse i slaktetida.

Men altså - godt mulig jeg ender med å kjøpe - men tror samtidig det er mye innbitt motstand mot leasing der ute, som egentlig ikke er så velfundert. Bare tanken på å slippe å være bruktbilselger hvert 3. år teller litt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 50000,- i innskudd og 2690,- pr. måned etter dette i tre år blir dette totalt 4079,- pr. måned.

Tre år gamle e90 med de minste motorene (318i/d/316i) ligger mellom 200.000,- og 300.000,- virker det som, der de fleste ligger rundt 250.000,-.

Tar man utgangspunkt at en 2007-modell kostet 420.000,- når den var ny, vil dette tilsvare 170.000,- i verditap, eller 4700,- i måneden. I tillegg kommer eventuelle renter om man skal låne pengene. Har man bilen lengre enn dette vil naturligvis verditapet flate ut.

Skal man ha bilen i tre år virker dette ganske greit ut etter mitt hode, men skal man ha bilen lengre enn dette kan det nok diskuteres. På en annen side kan man bare levere bilen inn om tre år og få en ny.

En annen ting er at man i likhet med kjøp kan plusse på ekstrautstyr, så om den endelige prisen blir 2690,- kan nok diskuteres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja.... dette er ikke uventet. Temaet har som dere ser vært diskutert i lang tid her inne... :)

viewtopic.php?f=9&t=59440

Jada, det har vært diskutert før. Men det finnes jo gode og dårlige tilbud på bilkjøp, og det finnes gode og dårlige tilbud på leasing. Jeg har tidligere droppet tanken om leasing, men syntes tilbudet som kommer nå (kan ha sammenheng med ny 3-serie til høsten) var såpass bra at det var verdt å ta opp.

Vi har hatt tilsvarende tilbud 4-5 år allerede her i Danmark og jeg er faktisk ikke så sikker på om disse tilbudene er så gode når alt kommer til alt. Best er tilbudene trolig på de aller minste og billigste bilene. Man kan lease en Citroën C1 for rundt 700 kroner i måneden her i Danmark og det er ikke mange pengene for en bil... som også er helt ny.

Som jeg skriver i min nå 4 år gamle tråd kan man også lease brukte leasingbiler her nede og på den måten spare 30-40%. Spesielt 1-serien med moderat motor blir billig på den måten og aller billigst blir den på gule skilter (tilsvarende grønne skilter i Norge... altså varebil).

Leaser man derimot f.eks en ny E91 320d blir det en relativ kostbar affære... såpass kostbar at jeg hadde tenkt meg om flere ganger. I forhold til et fornuftig lån er leasingkostnaden for en slik bil håpløs kostbar. Denne delen av leasingmarkedet retter seg derfor primært mot næringslivet (firmabiler og delavtaler som frynsegoder) og folk som ikke kan låne mer i banken eller ikke får lån (for å gjøre en lang historie kort). Dyrt er det uansett.

Leaser man f.eks en ny F11 520d og for ikke å snakke om en ny 7-serie blir det fryktelig dyrt, men allikevel ganske sikkert vesentlig billigere enn om man skulle kjøpe bilen ny. Årsaken er at disse modellene i kroner og ører har et formidabelt verditap (altså ikke et større prosentvis verditap). Vi snakker allikevel om en leasingkostnad pr. måned i området rundt 8-12000 kroner. Ergo er dette markedet knapt for privatpersoner.

Et hurtigvoksende leasingmarked presser også bruktbilprisene nedover og ødelegger dermed markedspotensialet for privatbileiere... som i mange tilfeller risikerer å brenne inne med deres biler eller gå på formidable tap. Det er spesielt det siste fenomenet jeg diskuterer i min tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vel vært innom leasing-tråden til fredrik og uttalt meg tidligere, men jeg står fortsatt ved at jeg ikke klarer å se helt lønnsomheten i denne privatleasingen. jeg har en leaset firmabil også i tillegg til privatbilene, men dette blir et annet regnestykke iom at jeg kan skrive av mva hver mnd, og ikke har totalt gjeldsbeløp i minus i regnskapet, men heller bare leasingkostnaden pr 12 mnd.

privat så ser jeg ikke at leasing er noe for meg. klart at det er fristende for folk å på denne måten å kunne hente ut en ny bil og bare betale leasingbeløpet (+forskuddsleie) og etter 3 år bytte til ny bil uten å stresse.

men det er jo som på bolig da, hvis du leier så vet du hva du betaler i mnd, og du har ikke noe større ansvar bortsett fra at man må betale dyrt for evt skader ved tilbakelevering. deriomot hvis du eier så betaler du dette til deg selv (minus gjeldsrenter). bør jo også ta i betraktning at om man låner penger og kjøper bilen selv, så er denne fortsatt verdt en del etter 3-5 år! en leasingbil er ikke din, og er ikke verdt noe som helst for leietaker. ser på eksempelet til Orjan her: det skiller 900,-/mnd på leasing kontra lån. etter 3 år har lånet kostet 32400,- mer enn leasingen. hvis du sitter igjen med mer enn denne summen i netto salgsverdi på bilen (noe som er SVÆRT sannsynlig) så vil det lønne seg å eie istedet for å leie. summen du sitter igjen med etter salg på denne bilen kan du bruke som egenkapital og kjøpe en ny bil med lavere lånesum, eller f.eks ha bilen et par år til og ha den "gratis". leaser du skal bilen leveres tilbake på dato uten at du får en dritt, du skal forholde deg til kilometer som er satt i kontrakten og må betale dyrt for overkjørt, så må du betale for alle skrammer/skader/defekter (også for en del ting som kan ansees som akseptabelt på en 3 år gammel bil ved privat salg). sluttregningen kan i noen tilfeller bli veldig stor! så må du fremskaffe en ny forskuddsleie for å hente ut en ny bil.

noen bruker som argument at service og diverse er inkludert i leasingen, men har dere tenkt på kostnaden på dette? vår nye F11 har en serviceintervall på 30.000km/24 mnd. spurte om prisen på første service når vi kjøpte bilen, og det kom på svimlende 4000,- i tillegg har man nybilgaranti som dekker "alt" annet.

jeg har enda til gode å se et regnestykke som tilsier at det lønner seg for min del å lease ny bil mot å kjøpe. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Generalmajor (bra nick..), det virker som du sammenlikner leasing av bil (over tre år) med å heller kjøpe bil, og ha den nedbetalt og kjøre gratis (etter tre år). Men det blir jo ikke et riktig regnestykke.

Bilen vi snakker om har altså en listepris på 420.000,-. Med en egenkapital på 50.000 (som tilsvarer forskuddsleien i leasing-eksempelet) vil renter og avdrag ligge på over 10.000 kr/mnd med et standar billån, hvis den skal betales helt ned i løpet av tre år.

Tilsvarende leasing-beløp er altså 2.690,-.

Nei, skal man kjøpe ny bil, så må alternativet bli å betale den ned over 6 evt. 7 år (tror ikke bankene liker å gi noe særlig lenger betalingstid på en bil). Og på 6-7 års nedbetaling så vil månedsprisen fortsatt være omtrent dobbelt så høy som leasing-beløpet.

Så er jo spørsmålet hva bilen vil være verdt etter 6-7 år, det er jo det man i så fall har som egenkapital ved kjøp av ny bil.

Men for meg er det den månedlige utgiften til bil som betyr noe (ikke om pengene går til banken eller til et verksted), og ved leasing så kjører man alltid ny bil som det ikke er noe tull med, man gjør ikke bomkjøp (f.eks. kjøper "feil" bil som markedet ikke vil ha om 6-7 år), og man slipper uforutsette verkstedutgifter. Eks.: En kompis kjører en 320d, gått ca. 150.000, og fikk nylig verkstedregning på 30.000 etter problemer med kaldstardt. "Der gikk feriepengene", som han sa.

Selvsagt - noen skal tjene penger også på leasing - jeg tror ikke forhandlerne strør om seg med generøse gaver. Men hvis man går litt inn i tallmaterien, og ser hva det koster å holde egen bil, samt regner på verditapet som viser seg den dagen man selger, så tror jeg neimen ikke det er så dumt, forutsatt at leasing-tilbudet er bra.

Uansett - det høres ut som jeg har bestemt meg, men det har jeg faktisk ikke. Kan godt hende jeg ender med å kjøpe, men da ikke ny bil. For det er klart - å kjøpe bruktbil kan blir nok uansett et rimeligere regnestykke pga. lavere kronemessig verditap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Generalmajor (bra nick..), det virker som du sammenlikner leasing av bil (over tre år) med å heller kjøpe bil, og ha den nedbetalt og kjøre gratis (etter tre år). Men det blir jo ikke et riktig regnestykke.

Bilen vi snakker om har altså en listepris på 420.000,-. Med en egenkapital på 50.000 (som tilsvarer forskuddsleien i leasing-eksempelet) vil renter og avdrag ligge på over 10.000 kr/mnd med et standar billån, hvis den skal betales helt ned i løpet av tre år.

Tilsvarende leasing-beløp er altså 2.690,-.

Nei, skal man kjøpe ny bil, så må alternativet bli å betale den ned over 6 evt. 7 år (tror ikke bankene liker å gi noe særlig lenger betalingstid på en bil). Og på 6-7 års nedbetaling så vil månedsprisen fortsatt være omtrent dobbelt så høy som leasing-beløpet.

Så er jo spørsmålet hva bilen vil være verdt etter 6-7 år, det er jo det man i så fall har som egenkapital ved kjøp av ny bil.

Men for meg er det den månedlige utgiften til bil som betyr noe (ikke om pengene går til banken eller til et verksted), og ved leasing så kjører man alltid ny bil som det ikke er noe tull med, man gjør ikke bomkjøp (f.eks. kjøper "feil" bil som markedet ikke vil ha om 6-7 år), og man slipper uforutsette verkstedutgifter. Eks.: En kompis kjører en 320d, gått ca. 150.000, og fikk nylig verkstedregning på 30.000 etter problemer med kaldstardt. "Der gikk feriepengene", som han sa.

Selvsagt - noen skal tjene penger også på leasing - jeg tror ikke forhandlerne strør om seg med generøse gaver. Men hvis man går litt inn i tallmaterien, og ser hva det koster å holde egen bil, samt regner på verditapet som viser seg den dagen man selger, så tror jeg neimen ikke det er så dumt, forutsatt at leasing-tilbudet er bra.

Uansett - det høres ut som jeg har bestemt meg, men det har jeg faktisk ikke. Kan godt hende jeg ender med å kjøpe, men da ikke ny bil. For det er klart - å kjøpe bruktbil kan blir nok uansett et rimeligere regnestykke pga. lavere kronemessig verditap.

spørs om jeg ordla meg litt feil, tenkte mer på at man kunne beholde bilen litt lengre (med lånet løpende) og deretter ha "gratis bil" :wink: altå ikke etter 3 år. og som jeg også skrev, så er det NETTO salgsverdi jeg tenkte på som gjør forskjellen i om det lønner seg å kjøpe kontra lease. om du selger en bil du har kjøpt etter 3 år, så bør man sitte igjen med kapital selv etter å ha betalt restgjelden, noe man ikke gjør ved innlevering av leasing.

samtidig så slipper du risikoen på sjokkregningen på utbedring av skader som i mange tilfeller er ubetydelige, og/eller tilnærmet normalt forventet på en 3 år gammel bruktbil. da kan du også si "der røk feriepengene" i tillegg så vet jeg om folk som har måttet betale opptil 4-5 kroner pr overkjørt kilometer over avtalen, noe som gjør stor forskjell ved et par tusen km for mye på innlevert leasingbil men svært lite på en eid bil ved salg. tenk på at det er god butikk for forhandlerene å la deg bruke bilen mot løpende månedsleie i tre år, og deretter ta den inn og selge den for markedspris.

det er uansett ingen investering å kjøpe ny bil, det er allmennviten, men skal man minimere både tap og risiko er det beste valget i mine øyne å kjøpe en 1-2 år gammel bil, eller muligens en demo-vogn.

ofte har importør en del overliggere fra forrige år, og disse kan man gjøre et kupp på! men det er ikke alltid selgeren i butikken sier dette uten å bli spurt, da de helst vil selge en ny bil med større fortjeneste.

kanskje et alternativ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 2003 E46 318d Touring kan tjene som et motstykke til en leasingavtale. Den ble kjøpt 9 måneder gammel av BMW her i Århus i begynnelsen av 2004 med små 16000 Km på telleren. Jeg betalte den gangen litt over 400K for bilen. Før levering fikk jeg oppgradert bilen for ca. 40K... automatisk klima, komfortrattet/gearspake, originale BMW lettmetallfelger og skjult hengerfeste blandt andre ting. Nå har bilen tjent oss i over 244000 Km (i over 7 år) og er stadig en veldig fin E46 uten rust og andre problemer. Den kjører ganske enkelt som den skal.

Vel... markedsverdien er stadig ca. 125K her i Danmark og hvis jeg kjøper en ny bil og BMW´en brukes som innbytte kan jeg kreve 130-135K. Ergo... verditapet er i området rundt 300K i løpet av litt over en kvart million kilometer... og bilen kan stadig selges for over 130K. Det handler ikke om mange ørene pr. kjørte kilometer - det er helt sikkert. Leasing er ikke konkurransedyktig i et bredere perspektiv, men på den annen side hadde jeg tilgang til 450K da jeg kjøpte vår BMW og det gjør hele forskjellen... hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Leasing er ikke konkurransedyktig i et bredere perspektiv, men på den annen side hadde jeg tilgang til 450K da jeg kjøpte vår BMW og det gjør hele forskjellen... hverken mer eller mindre.

En grei oppsummering! For vår del kan i hvert fall leasing være den ene måten å kjøre ny bil på, alternativet blir bruktbil,som jo også kan være en grei løsning.

Takk for innspill fra alle som har deltatt i tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst si ifra om du skulle finne ut noe mer/hoppe på dette. :)

Personlig synes jeg det virker som en ganske grei og fornuftig avtale, men jeg har aldri kjøpt ny bil eller leaset noe, så jeg har absolutt ingen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...