Gå til innhold

Hjelp. Akseptabel fargeforskjell ved bytte av fanger?


oyoz
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et par små bulker i frontfangeren forleden og bestemte meg for å bytte frontfangeren på bilen (må være perfekt vettu). Valgte et godt renommert karrosseriverksted som jobber mye med BMW med garanti om at fargeforskjell ikke ville være et problem.

I dag tidlig fikk jeg byttet fangeren. God service med kaffe på venterommet og hyggelige folk på verkstedet, men det ser dessverre ut til at det har blitt en liten fargeforskjell på fangeren og forskjermene. Verkstedet er hjelpsomme og har bedt meg se litt mer på det og gi tilbakemelding på hvorvidt jeg mener det er akseptabelt eller ikke. De mente dog at det strengt tatt var innenfor marginene, men siden jeg har fått garanti på at fargeforskjell ikke skal være et problem, så mener jeg at det i det minste må være slik at en ikke ser forskjell i morgenskumringen.

Nå skal det sies at jeg vasket bilen i går med Megs Ultimate Wash & Wax og avsluttet med Statoil sin "glanstørk" (på selvvask). Er det mulig at dette kan gjøre at resten av bilen har en midlertidig mørkere tone?

De to første bildene under er med den originale fangeren. Resten er den nye fangeren som jeg mener har en litt forskjellig nyanse.

Hva mener folket? :)

Original fanger:

feghnnbid5xro5l227kr.jpg

focapv2iuczrncx5g5bk.jpg

Ny fanger:

98kzoz9ycjc7tz4ms7zx.jpg

98kzoz9ycjc7tz4ms7zx.jpg

16mh5e6z85px01hthyuy.jpg

r5779n961adgt8vayice.jpg

6wl87nic927yma6yedel.jpg

l9atg95dcwmyj8rfc0oj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mattere og lysere mener jeg. Nå er jo mobilkamera ikke den beste måten å vise dette på, så jeg kan prøve å få tatt noen andre bilder senere.

Fikk for øvrig akkurat melding fra sjefen på verkstedet som kan melde at de ikke gir seg før jeg er fornøyd og at dette fikser de selvsagt uten ekstra kost. Dette er hva jeg kaller service og yrkesstolthet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa ;)

Er jo ikke så veldig lysten på at noen skal gå i gang med sandpapir og lakk fremst på forskjermene mine. Høres jo litt skummelt ut, men ifølge verstedet skal dette bli helt fint.

Antar det da er snakk om å pusse ned klarlakk og litt av fargen på forskjermene og så lakke deler av forskjermene med støtfangerfargen (glidende overgang) og til slutt dekke alt med klarlakk igjen. Da vil det være umulig å se forskjellen med mindre en har et overjordisk fargesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være lurt å maskinpolere/event. våtslipe den nylakkerte fangeren, og hele bilen.

Er utrolig vanskelig å få perfekt farge på etterlakkert forfanger og originale ståldeler.. Men maskinpolering retter nok opp ganske mye av dette, da original lakken er nå ganske slitt etter 3 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal ta litt tid før fangeren din blir helt tør og sånn.

Etter jeg fikk lakka bilen så var den helt lys, men så ble fargen dypere og dypere etter 2uker ca.

Men ja, på en så ny bil og med den fargen der så syns jeg at de som lakka den burde kunne gjøre jobben sin skikkeli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg ville ha en avgjørelse fra folket her inne hadde jeg laget en avstemning i stedet ;)

Formålet er å få frem erfaringer og tips som kan være relevant for min avgjørelse, samt lage en tråd som kanskje kan være til hjelp for andre senere. Har jo fått noen bra tips allerede og takker for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette snakk om en nesten ny bil der det vil være tilnærmet umulig (i alle for meg) å se forskjell på bildene.. Kan selvfølgelig vise seg å være et helt annet bilde i dagslys...

Kan bare nevne et eksempel på min 850 der jeg hadde ny fanger klar, og brukte et velrenomert lokalt lakkeringsverksted til jobben.. Var selv skeptisk da lakken på min bil er 10 år gammel, men de påstod at så lenge koden var rett, så skulle det ikke være mulig å se forskjell..

Og jeg må innrømme at de hadde rett.. Selvfølgelig mulig at det er noe helt annet med dagens lakk, som jeg har forstått er dårligere enn den som engang var, men når de klarer på Myre å matche med 10 år gammel opplakkeringsjobb så burde det vel gå greit med 3 års gammel orginal lakk på Østlandet? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo min bil i calypso rot metallic, men såvidt jeg kan se, så er vel din i metallic med klarlakk også? Skal vel litt til for å bomme da?

Edit: Så nå at du snakket om å pusse ned klarlakken nederst på forskjermene for å få dette til å matche... Kan vel være at dette er en nødvendighet når du har de store "overglidende" flatene som du får på de nyere modellene som din, men jeg ville som deg være litt skeptisk til å begynne å pusse ned på orginalarbeid og lakke opp uten å innhente "second opinion".. Prøv å stikk innom et autorisert BMW verksted eller rett og slett et annet lakkeringsverksted for å høre om de kan ha en kommentar på jobben som er gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det må bli utjevning ja. Tok noen nye bilder med et ordentlig kamera der fargeforskjellen kommer bedre frem. Mulig lakken kunne trengt seg en rens, men den skal vel ikke bli lysere av det(?). Stemmer det at en lakk blir mørkere etter et par uker? Har aldri hørt om dette før.

koeix3sot8b92nx5m9g9.jpg

53qfvhoe8z7fmxwh8l30.jpg

wql92syht225l8tv58uh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...