Gå til innhold

DIY: E60 Aerodynamikkpedaler i E39 (m. fler)


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde i lengre tid ønsket å montere E60 OEM ettermonteringspedaler i min E39 535i, men det viste seg til syvende og sist at jeg hadde mekaniske pedaler i min og at komboen elektronisk og mekanisk ikke er mulig. Det endte derfor opp med å montere pedalene på en kompis sin 2001 530dA med elektronisk gass.

Pedalene stammer fra nyere BMW'er og er ett originalt ettermonteringsprodukt. Disse kan ikke sammenliknes med andre "M-tech", "Alpina" og slike pedaler som må borres i. Disse monteres uten inngrep i det originale.

Delenr: 35000410100 (automat)

Monteringstid: 15 minutter

Merknad: Passer kun modeller med elektronisk gass. Bremsepedalen passer dog.

qu5e893fpqf7bac2hhyk.jpg

g22uipfsv5gs811a2xzi.jpg

Disse klipsene presses ut for å løsne pedalen i bunn;

81p9tnpqejgdx98mqoh7.jpg

og9vnsbfgzm290kv8rb7.jpg

Deretter er det bare å dra opp pedalen i pilens retning;

vizpie9fsf0e0h9qhjvk.jpg

ev1onli68xqwjqvcg2rb.jpg

2x9r5ljutm2o547nc728.jpg

Pedalen må bikkes av kula for å frigjøres;

k083m3xrzmtapzl7pvhq.jpg

Dette må således gjøres på bilen, i samme rekkefølge. Det går vel helt sikkert an å bare bytte hele boksen, men ser ikke helt nødvendigheten av å klusse med E60 elektronikk og E39 elektronikk når det fins andre, enkle alternativer. NB! Husk å rengjør bak gasspedalen før ny pedal monteres.

Ny og gammel pedal;

xe0pigremyig0iauvd6e.jpg

Bruk en tang for å holde igjen gassen slik at man får på pedalen igjenM

cjfq7tcyp8asw06a7jzp.jpg

hn51eefaucd1wbt2tb3y.jpg

v8bd4ioup3n96xhifio0.jpg

z9l16yufkgcxbbdhruhv.jpg

ibmophz8jh2j3ip4fj2t.jpg

hjnmcvsmh1ef07aqyqfs.jpg

Bremsepedalen var noe værre å få på. Spesielt fordi at aluminiumsramma på bremsepedalen er løs og kan tas av. Denne går ikke an å få på igjen når gummien er på pedalen og alt må fås på perfekt. Litt knot, men helt kurrant. Dette løftet etter min mening interiøret 10 hakk... Kjør på.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har ikke mottat noen PM fra deg.

Du får kjøpt de hos BMW, GS bildeler, Koed etc. Dette er originale pedaler som først ble introdusert i X3 facelift i 2007. De koster i underkant av 1500kr, men sluttprisen avhenger jo selvsagt av hvor gode rabatter man har. Dette er uansett rimelig for noen pedaler da slike ettermarkedspedaler med et M-tech/Alpina + merke koster over tusenlappen..

Når man har elektronisk gasspedal så ser du boksen som er på baksiden. De mekaniske har mekanisk gjennomføring til motorrommet og er festet i toppen av pedalen. Veldig lett å se forskjell, men du kan gjerne legge ut et bilde så vi kan bekrefte/avkrefte... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Fant i hvertfall ut at jeg har elektronisk gass, så dette blir lagt til i min to do list også :D

Hvor fant du delenr og pedalene?

takk for hjelpen! :)

Sjekk denne linken

http://www.schmiedmann.no/5_serie/E60/u ... .htm#17352

her er pedalene om du scroller litt ned.

Regner med at de pedalene for manuell giret bil passer på samme måte som med autolat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...