Gå til innhold

Politisk satsing for eget godkjenningsorgan!Forslag GODKJENT


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Ettersom det nå er bestemt at det skal gjøres et seriøst politisk forsøk på å få regjeringen til å utrede planer om å lage en egen gruppe for ombygde kjøretøy i Norge, legger jeg med kopi av dette innlegget fra offroad.no (link nedenfor)

Les nøye!

Edit:

10 juni 2010: http://www.stortinget.no/no/Saker-og-pu ... 100610/11/

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

27 mai 2010: http://www.stortinget.no/no/Saker-og-pu ... 00910-277/

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Underskriftsgruppe: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2555

Da er det også opprettet en facebookgruppe for denne saken som har fått 300 medlemmer på under et døgn.

"Vi er IKKE en 'marginal gruppe' som ønsker opprettelse av ombyggingsorgan!"

Meld dere inn! :)

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/gro ... 524&ref=ts

Dette skal ettersom jeg skjønner tas opp på BMWCCNs årsmøte den 27 mars! Det har vært foreslått et samarbeid med ACCN (Amcarklubben), BMWCCN og VACN (Audi/VW klubben).

En ting er sikkert, vi MÅ markere hvor mange vi er. En presis og konsis underskfitskampanje innad i klubbene eller på en komersiell side hadde kanskje vært en ide? Viktig at denne isåfall gjøres RIKTIG, og at alle detaljer blir redegjort for.

Sitat: (opprinnelse: http://www.offroad.no/forum/vIKTIG-INNS ... try1569494 , har gjort egne uthevinger)

"Som dere sikkert er klar over har det blitt satt i gang et arbeid for å få tl endringer av lovverket vi forholder oss tili dag.

Det er viktig at offroadmiljøet ikke bare henger etter her, men at de som har ideer bidrar så godt de kan når vi som fronter offroadmiljøet spør om hjelp.

Denne aksjonen har jobbet opp mot politikere, men vi er ikke politisk bundet til noe parti. Vår plattform er politisk uavhengighet. Problemet vi har støtt på er at aktuell minister i dagens regjering absolutt ikke har vært villig til å innlede noen som helst diskusjon uansett hvordan vi har angrepet problemstillingen og henvendt oss. Vi har forsøkt fra politisk korrekte til litt provokative tilnærminger, men hele tiden blitt møtt med at vi er en marginal gruppe som kun ønsker å sette trafikksikkerheten på spill.

Fremstøt i forhold til den politiske opposisjonen oppleves som svært mye mer fruktbart og det er nå satt i gang seriøst politisk arbeid for å endre det norske lovverket og innføre et tilsvarende regelverk i Norge som i Sverige.

Jeg har i kveld mottatt følgende mail:

Hei

Fremskrittspartiets stortingsgruppe har nettopp fremmet et representantforslag der vi har tatt opp den svenske godkjenningsordningen for amatørbygde og ombygde kjøretøy, samt SFROs rolle. Forslaget er såpass ferskt at det ikke har kommet på internett enda, og jeg sender deg derfor originalfilen (se vedlegg).

Stortinget transport- og kommunikasjonskomite skal etter hvert behandle forslaget, ved å lage en innstilling til saken og ha en debatt i stortingssalen. Vi vil derfor sette stor pris på innspill vi kan bruke i det videre arbeidet fra offroadmiljøet – inkludert konkrete forslag til landsspesifikke regler.

Med vennlig hilsen

Brage Baklien

Politisk Rådgiver

Fremskrittspartiets stortingsgruppe

Vedlagt var følgende brev:

Representantforslag … S

(2009-2010)

fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Kenneth Svendsen

Dokument 8: (2009-2010)

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Kenneth Svendsen om godkjenningsordning for ombygde og amatørbygde kjøretøy.

Til Stortinget

Bakgrunn

Streng norsk praksis og regelverk knyttet til godkjenning og registrering av om ombygde og amatørbygde kjøretøy skaper problemer for mange entusiaster i Norge. Andre land har langt mer fleksible regelverk, og forslagsstillerne tar i dette representantforslaget til orde for en mer liberal praksis og en egen godkjenningsordning for slike kjøretøy i Norge. Regelverket bør praktiseres på en slik måte at sikkerhet og miljø ivaretas, samtidig med at det skal være mulig å ha bilrelaterte hobbyer som bygging og ombygging av biler. Det finnes egne og enklere regler for små elbiler (som registreres som firehjuls motorsykkel) og for veteranbiler. Det finnes imidlertid ingen godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy.

Kjøretøyforskriften har ikke egne unntak for elbiler, men de små elbilene unngår regelverket ved å klassifiseres som firehjuls motorsykkel, slik det er tilfelle for både Reva og norskproduserte Buddy. I Norge har vi også egne regler for veterankjøretøy, som legger til rette for slike kjøretøy som hobby. Veterankjøretøy, dvs. kjøretøy som er 30 år eller eldre, har redusert årsavgift og fast lav engangsavgift uavhengig av egenvekt, motoreffekt og slagvolum.

Dersom en privatperson eller et firma ønsker å importere en utenlandsk bil som er nyere enn 30 år, er denne mulig å få teknisk godkjent i dag såfremt bilen er i original utførelse og har vært registrert i USA eller EU/EØS. I henhold til kjøretøysforskriftens §1-15 er en del biler unntatt fra forskriften, og begrunnelsen for dette var i utgangspunktet at biler som oppfylte kravene til godkjenning i USA, også skulle godkjennes i Norge. Unntaksbestemmelsen som kom på plass 1. juli 2004 har dessverre siden dengang blitt betydelig innskjerpet. § 1-15 vil sannsynligvis ikke fortsette å gjelde fra den dato godkjenningsdirektiv 2007/46/EF trer i kraft i Norge.

Det finnes altså egne regler for entusiaster med elbil og veterankjøretøy, og til en viss grad også for folk som importerer og godkjenner bil etter § 1-15. En viktig gruppe entusiaster er imidlertid utelatt, nemlig de som vil bygge sitt eget kjøretøy fra bunnen av eller de som foretar vesentlig ombygging av et eksisterende kjøretøy. Disse opplever at det stadig blir vanskeligere å ha kjøretøy som hobby, fordi kjøretøyene er vanskelige og ofte umulig å få godkjent til tross for at objektive tekniske krav knyttet til bremser og lignende er oppfylt. Mange føler at de får veldig forskjellig behandling avhengig av hvilken trafikkstasjon de bruker, og at noen i systemet nærmest leter etter paragrafer som kan brukes for å forhindre godkjenning, og således stoppe entusiasten i å utøve sin hobby.

I andre land er forholdene lagt bedre til rette for å ha kjøretøy som hobby. Storbritannia har spesielle regler for biler som det produseres under 100 av i året, og dette er en forutsetning for det store antallet produsenter av skreddersydde biler som bygges på bestilling. Disse klassifiseres som ”Very low volume (VLV) vehicle”, og godkjennes i likhet med amatørbygde kjøretøy, ombygde eldre kjøretøy, importerte hengere, ambulanser, pansrede biler osv, etter ”The Single Vehicle Approval Scheme”. Avhengig av bla. når kjøretøyet er bygd (1991 og nyere), blir kjøretøyet vurdert (”Enhanced Single Vehicle Approval (ESVA)”) etter følgende 10 kriterier: setebeltefester, rattsystem, støy, utslipp, bremser, installasjon av sikkerhetsbelte, CO2/forbruk, antityverisystemer, beskyttelse mot frontkollisjon og beskyttelse mot sidekollisjon. Storbritannia har et tilsvarende system for motorsykler.

Sverige har siden 1983 hatt en egen ordning der amatørbygde og ombygde kjøretøy besiktiges av Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO), og godkjennes etter egne regler i henhold til en av 3 kategorier: 1. Endret kjøretøy (Ändrat/uppbyggt fordon), 2. Ombygget kjøretøy (Ombyggt fordon), eller 3. Amatørbygd kjøretøy (Amatörbyggt fordon). Reglene er slik at en bil vil regnes som amatørbygd hvis man for eksempel plasserer en midtmontert motor i bil som tidligere hadde motor foran, mens bilen vil regnes som ombygd dersom man for eksempel endrer fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift. For ombygde og amatørbygde kjøretøy er det blant annet krav om at motoreffekten ikke er økt med mer enn 20% og vridningsmoment med maks 10%, eller alternativt at antall hestekrefter ikke overstiger 15kW per 100 kg bil, dvs. rundt 200 hk for en lett bil på 1000 kg. Dersom et eksisterende kjøretøy registreres som amatørbygd kjøretøy, vil årsmodellen endres til året den besiktiges av SFRO. Kjøretøy som har blitt besiktiget av SFRO må fortsatt godkjennes av Svensk Bilprovning AB før registrering.

Reglene i Storbritannia og Sverige gjør det mulig, ikke bare for folk å ha kjøretøy som hobby, men det gjør det også mulig for entusiaster å bygge sitt eget kjøretøy, opprette nye bilmerker, og derved bidra til utviklingen av næringslivet. Dette skaper arbeidsplasser og generere penger til staten i form av moms og skattekroner. Forslagsstillerne mener den svenske ordningen er et godt utgangspunkt for hvordan dette kan gjøres i Norge, og mener at man vil kunne gi Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøyer (NFSOK) samme rolle som det Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) har i Sverige.

Forslagsstillerne har vært innom en rekke enkeltsaker der bilentusiaster har fått urettferdig behandling av godkjenningsmyndighetene, og vi vil her gå igjennom noen av disse sakene.

Heving av 1986 Jeep som ble forhåndsgodkjent i 2007, men som nå etter ferdigstillelse fikk avslag

Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen tok opp en konkret sak i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:511 (2009-2010) der en privatperson hadde satt i gang en totalombygging en Jeep 86-modell i 2007, inklusive ny motor, hevefjærer, større hjul og nye utvekslinger. Vedkommende kontaktet trafikkstasjonen i 2007, før det omfattende arbeidet på bilen startet, og fikk beskjed om at en slik ombygging ville være i tråd med regelverket. Vedkommende har imidlertid nå, når bilen er ferdig ombygd, fått avslag på godkjenning knyttet til hevesettet og antall fjærblader bak, og dette begrunnes med innskjerping av kjøretøyforskrift og praksis etter 2007. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa svarte på dette skriftlige spørsmålet 27. januar 2010, og i svaret kom det frem at statsråden mener at hensynet til bilentusiasten må ”langt på veg stå tilbake for hensynet til medtrafikantene i den utstrekning oppfyllelse av de ordinære kravene som blir stilt til kjøretøyet ikke kan dokumenteres.” Statsråden mente videre at det ikke bør prioriteres å få på plass en egen ordning for amatørbygde kjøretøy: ”En utredning og innføring av en egen ordning for amatørbygde kjøretøy vil gå på bekostning av andre oppgaver som ligger til Vegdirektoratet. Med tanke på at en egen ordning for godkjenning av amatørbygde biler vil rette seg mot et svært begrenset antall brukere, vil jeg per i dag ikke prioritere en nærmere utredning av dette, som vil kunne gå på bekostning av mer presserende trafikksikkerhets- og miljørelaterte oppgaver som det jobbes med på kjøretøyområdet.

Yrkessjåfører straffes for å flytte frem vegg i varebil

I skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:191 (2009-2010) tok Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Bård Hoksrud opp et spørsmål knyttet til at mange varebileiere og varebilsjåfører flytter fremveggen lenger bakover i bilen for å få bedre plass i fører- og passasjersetet, og derved også et bedre arbeidsmiljø bak rattet, men at dette er ulovlig slik at man i en del varebiler må være liten av vekst for å kunne være yrkessjåfør. Tollvesenet og Statens vegvesen kontrollerte i september 2009 30 biler, og fremveggen var flyttet bakover i samtlige av bilene. Straffen for dem som blir tatt er at de må betale avgiften det koster å gjøre varebilen om til personbil, dvs. i størrelsesorden 50.000 til 300.000 kroner. De særnorske varebilreglene og ”statskassen” gjør at Norge har helt andre regler for varebiler enn andre europeiske land, og gjør blant annet at man i Norge ikke kan kjøpe miljøvennlige minivarebiler av den typen som er vanlig i EU-landene. I sitt svar av 19. november 2009 begrunnet finansminister Sigbjørn Johnsen dette med at det er en stor forskjell i engangsavgiften mellom varebiler og personbiler, og at dette gjør det attraktivt for privatpersoner å anskaffe varebiler til privat kjøringen. Forslagsstillerne vil påpeke at flytting av fremveggen i varebiler ikke medfører flere sitteplasser, og at denne begrunnelsen derfor er urimelig.

Små miljøvennlige varebiler godkjennes ikke i Norge

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok dessuten i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:1209 (2008-2009) til orde for en harmonisering av regelverket overfor EU, slik at små miljøvennlige varebiler kan godkjennes for bruk i Norge uten å måtte registreres som personbiler. Foranledningen var at Posten-Bring skulle kjøpe inn 5000 biler, og ønsket å kjøpe varebiler som slipper ut lite CO2, f.eks. Peugeot Bipper med 119 g CO2 pr. km, men som på grunn av dagens regelverk for varebiler ble langt dyrere enn en mer forurensende bil. Finansminister Kristin Halvorsen svarte 19. mai 2009 at finansdepartementet har ”bedt Toll- og avgiftsdirektoratet om å vurdere gjeldende varebildefinisjon, og eventuelt fremme forslag til endringer. Departementet har nylig mottatt direktoratets tilbakemelding og vil vurdere denne frem mot framleggelsen av forslag til statsbudsjettet for 2010.” Dette ble dessverre ikke fulgt opp av den rødgrønne Regjeringen.

Bruktimport av hybridbiler fra USA straffes hardt

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:530 (2008-2009) opp problemstillingen knyttet til at det ved bruktimport fra USA beregnes engangsavgift på bakgrunn av slagvolum istedenfor CO2-utslipp, og dette fører til at bruktimporterte miljøvennlige hybridbiler blir vesentlig dyrere enn tilsvarende brukte hybridbiler importert fra EU. Daværende finansminister Kristin Halvorsen svarte på dette skriftlige spørsmålet 22. januar 2009, og i svaret stod det blant annet følgende: ”Prinsipielt bør så mange kjøretøy som mulig avgiftsberegnes på bakgrunn av utslipp av CO2. På denne bakgrunn, og på grunn av de nye opplysningene i saken, har Finansdepartementet bedt Toll- og avgiftdirektoratet vurdere tiltak som gjør det mulig å benytte CO2–utslipp også for kjøretøy uten europeiske utslippsdata. Finansdepartementet vil vurdere dette nærmere når Toll- og avgiftsdirektoratets tilbakemelding foreligger.”

Vanskelig å registrere amerikanske lastebiler i Norge

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud påpekte i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:553 (2008-2009) at de som prøver å registrere amerikanske lastebiler i Norge blir møtt med krav om fabrikkpapirer på at bilene oppfyller diverse EU-direktiver knyttet til utslipp, selv i de situasjoner der lastebilen kommer med fabrikkpapirer som dokumenterer at de oppfyller de strenge utslippskravene i California. EU-land som Tyskland, Frankrike, Nederland og Storbritannia aksepterer derimot at den europeiske importøren lager egne papirer på at lastebilen tilfredsstiller europeiske krav. Lastebilen må i tillegg også der selvsagt endres slik a den består teknisk kontroll, og dette gjelder for eksempel endring av lys, skjermer, fartssperre, ferdsskriver osv. Hoksrud tok til orde for at Norge skulle følger samme praksis som andre europeiske land når det gjelder registrering av amerikanske lastebiler. Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete svarte på skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:553 (2008-2009) 28. januar 2009, og det i kom i svaret frem at det kunne bli endringer på området: ” Jeg vil også orientere om at fra 29. april i år vil et nytt direktiv, 2007/46/EF for godkjenning av biler og tilhengere til biler, tre i kraft i EØS-området. Direktivet legger nye rammer for enkeltgodkjenning og typegodkjenning, og legger i stor grad opp til en totalharmonisering av kravene på begge områder. I denne forbindelse pågår det, i regi av Europakommisjonen, en gjennomgang av kravene for enkeltgodkjenning av personbiler og varebiler med henblikk på å utarbeide en liste over alternative krav som det enkelte land kan tillate ved enkeltgodkjenning. I dette arbeidet blir det blant annet vurdert hvorvidt og i hvilken grad det skal tillates USA-krav. Det vurderes å foreta en tilsvarende gjennomgang av kravene til tunge kjøretøy. Statens vegvesen følger dette arbeidet og avventer resultatet før det tas stilling til om alternative, ikke-europeiske krav skal kunne benyttes for lastebiler, og i tilfelle på hvilke områder slike krav skal gjelde”. Forslagsstillerne er ikke kjent med hvor langt man har kommet i denne prosessen.

Trafikkstasjon vil ikke godkjenne Cadillac Escalade som begravelsesbil

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:1304 (2008-2009) opp en sak der Autostrada i Skien i over ett år forsøkte å få registrert en Cadillac Escalade som begravelsesbil. Bilen ble ikke registrert, til tross for at det i desember 2008 ble fremlagt en teknisk tapport med tilhørende utvidet TUV-dokument på denne bilen fra TUV Hessen i Darmstadt som dokumenterer alle de punktene som kreves dokumentert.

Oppsummering

Forslagsstillerne vil legge til rette for at bilentusiaster skal kunne utøve sin hobby på en god måte, så lenge sikkerhet og miljø ivaretas på en betryggende måte. Enkeltsakene forslagsstillerne har tatt opp med statsråden viser at det er et behov for opprydning, og et behov for å få på plass en nasjonal godkjenningsordning og et eget regelverk for både amatørbygde og sterkt ombygde kjøretøy. Problematikken knyttet til godkjenning av blant annet lastebiler fra USA viser også at det er behov for mer fleksible ordninger. Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag.

Forslag

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en egen ordning for registrering av ombygde og amatørbygde kjøretøy, både MC og bil, etter modell av tilsvarende ordning i Sverige.

De som har innspill som vi kan fremme her ber jeg om å komme med disse snarest da vi må gi vårt innspill her i løpet av de aller første dagene. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg videreformidlet litt info til trådstarteren på offroad forumet, samt lagt ut linker til hans tråd på 4 andre forum! :)

Samt at jeg la til en link til en underskriftskampanje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en lang og tøff reise ja.

Så lenge vi fremmer et forslag om la oss si 5-10-15k i omregisteringsavgift på slike biler, så ser nok staten lyset.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et bra tiltak...for en ting er sikkert, regjeringen har ikke peiling på bil...de prøver også å få norge mer miljøvennlig med å ha høye bensinpriser, og mye avgifter på førstegangsregistrering av bil (og annet utstyr)...da kjøper ikke folk ny bil (nye biler er jo mer miljøvennlige). Da har jeg sagt det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trengs det fler underskrifter og innmeldeinger folkens! Dette er en viktig sak, noe jeg håper mange føler ansvar for og 'gjør sin plikt'! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er forståelig.

Men en gang er nødt til å være den første, og presset er nødt til å intensiveres ovenfor departementet. Det er såvidt jeg vet aldri vært satt i gang så mye arbeid og møtevirksomhet som nå fra bilentusiastenes side. De har allerede vært i møter hos departementet og sondert prosessmåte.

Anbefaler deg til å lese innleggene på side 2 i off road tråden, der har en av de som har vært med i denne gruppa kommentert hvor skoen trykker. Nemlig at SFOOR (den midlertidige 'gruppa' som skal veilede ombyggingssaker) er oversvømmet med byråkrater på departementets 'bestilling'. De vil IKKE ha ombygde biler på norske veier, kun 2-3 stk i den gruppa vil det, og de andre 'fornuftige' har forlengst trekt seg pga av total mangel på samarbeidsevne hos de andre byråkratene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Normann kan vel ikke stå alene i denne saken å uttale seg.

Må vel prøve å få ett samarbeid med de litt større bilklubbene og firmaer, så er kanskje muligheten større for å bli hørt. 4000 underskrifter er ikke mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvermannsen i gata har en ting å gjøre om de ønsker en forandring, og det er å vise at de faktisk ønsker det, og støtte de som tør å rope ut om hvordan vi vil/ikke vil ha det.

Støtt derfor opp, og back up de folka med ressurser, som faktisk vil/tør/orker å ta tak i problemstillingen, for det er en lang vei å gå.

Honnør til dere som jobber med saken, dere har min stemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...