Gå til innhold

**DIY** Restaurering av gamle slitne skinnseter!


Rannem
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i disse dager drevet med oppfrisking av mine skinnseter, så tenkte jeg skulle lage en DIY :) Kittet er kjøpt billig på Ebay!

Først og fremst trenger man dette kittet som inneholder riktig skinnfarge, påføringsbørster og ett par med gummihansker:

md4uoaics1ayyzws55ga.jpg

Slik så førersetet mitt ut før farging:

suke2r1kome71y0xzhfm.jpg

Deretter vasker man setene med Zalo for å løse opp fettrester og annen drit.

Når skinnet er tørt er det bare å sette igang! Viktig å ikke sto i solsteika da fargen tørker ekstremt fort! Obs!

Før man påfører fargen er det lurt å teipe steder i nærheten som ikke skal farges. I mitt tilfelle var dette stoffet i midten av setet og plast rundt.

Det er absolutt å anbefale å ta hele setet samtidig for å unngå flekker.

Påfør fargen på børsten og gni skinnet inn med fargen. Ikke bruk for mye, men heller ikke for lite:

vfdhrv8e31kaeixxk8yv.jpg

3xehorbphltg6q27sbbw.jpg

Slik skal det se ut når du er ferdig. Har nå tørket i 24 timer! VIKTIG!:

7s8s83u45z3o4jbtq2cm.jpg

Fargen jeg bestilte var relativt matt, derfor fortsatte jeg med Turtle Wax Leather Conditioner for å fukte skinnet og gi det litt mer glans!

va1dv3s6nskgba7k6nur.jpg

Jeg brukte veldig store mengder for å prøve å mette skinnet med fuktighet. Dette blir litt som håndkrem for oss! :lol:

lq3uw7w0i8zjgdoqsqbb.jpg

q5zucvw3h5q5hquhikwe.jpg

memgirwa6n37d303yjs3.jpg

På Turtle Wax flasken stod det at kremen skulle sitte på i 2 minutter. Men jeg lot den være på i 1 time :)

Slik ser setet ut etter behandlingen! Jeg er veldig fornøyd og kan på det sterkeste anbefale dette til andre med slitne gamle skinnseter :wink:

kf0mbq1ujx7qzcq8wm9r.jpg

uhzio0s9ugjsupnm5ros.jpg

For at resultatet skal være ekstra holdbart vil jeg anbefale en forsegling. Dette blir som klarlakk på bilen. Denne beskytter mot slitasje. Slik forsegling fåes kjøpt flere steder. Dynamix og LeatherMaster skal ha etter hva jeg vet.

Mvh,

Rannem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott D.I.Y. Dette er en tråd som flere vil ha nytte av. Ser det har vært en del spm ang vedlikehold av skinn. Som ett supplement kan jeg nevne at når det gjelder stoff og stoff interiør/delskinn så får en leid/lånt en tepperensemaskin med møbelmunnstykke. Perfekt til stoffseter/dørktrekk/taktrekk. Har også prøvd å blåse med trykkluft i interiøret, noe som har vært ett greit supplement til alt det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott D.I.Y. Dette er en tråd som flere vil ha nytte av. Ser det har vært en del spm ang vedlikehold av skinn. Som ett supplement kan jeg nevne at når det gjelder stoff og stoff interiør/delskinn så får en leid/lånt en tepperensemaskin med møbelmunnstykke. Perfekt til stoffseter/dørktrekk/taktrekk. Har også prøvd å blåse med trykkluft i interiøret, noe som har vært ett greitt supplement til alt det andre.

Takk! Har faktisk lett lenge etter noe som kan rense selve stoffet, har prøvd diverse sprayer.. Fungerer ikke! Hvor kan man låne slik tepperensemaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er det malerforretninger som låner ut disse maskinene. Du må kjøpe en flaske med "såpe" til ett par-tre hundrede kroner så er maskina "gratis". :-)

NB! Ikke glem å spørre etter møbelmunnstykket!!! Det følger ikke med til vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å sjekke ut www.leathermaster.no De selger repsett til skinn. Jeg har handlet derfra 2 ganger. Fordelen med de settene som jeg ser dette settet mangler er en slags "klarlakk" som legges på toppen for å unngå at de blir så matte. Slik ser setene jeg har fikset med leathermaster sitt kit ut:

Før og etter

seterforskjell.jpg

Før og etter.

o80qvsxd38o1ecsfqeec.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Kan sikkert lønne seg å bestille med en flaske da dersom man ønsker topp resultat. Er jo arbeidet og ikke prisen som er kamelen når man gjør denne jobben. Men nytt blir det jo selvsagt ikke. Men mye mye bedre :)

Edit: Tror produktene kostet meg rundt 1500kr inkl frakt. Da fikk jeg med to store flasker med skikkelig skinnrens og impregneringskrem, samt fargesettet som inneholdt prefondo(En slags grunning), selve fargen, og "klarlakken" som var en blanding av 50% matt og 50% blank. Så var det også med svamper, kluter og diverse småting jeg trengte :) Regner med dine produkter var billigere på ebay da nordmenn kan å ta seg betalt for sånne sett, men må understreke at produktene var av meget god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Kan sikkert lønne seg å bestille med en flaske da dersom man ønsker topp resultat. Er jo arbeidet og ikke prisen som er kamelen når man gjør denne jobben. Men nytt blir det jo selvsagt ikke. Men mye mye bedre :)

Ja, det er veldig stor forskjell før og etter behandling! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Kiwi svart skokrem som man får kjøpt på Kiwi på begge mine biler med svart skinn interiør. Koster 21 kr og du bruker ca 1 boks på vært sete (2-3 strøk) Settene blir som nye og etter noen timer med litt varme inni så farger det ikke på hvit hos meg.

Må regne med 2 strøk slik at du gjevner ut den kremen slik at du ikke får noen plasser der du har sterkere svart streker. Jeg er ihvertfall fornøyd for kun 21 kr og 1 times jobb. På SLK'n har settene vart i 2 år etter jeg påførte denne kremen uten at fargen har falmet noe særligt. Har nettopp tatt M5'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Kiwi svart skokrem som man får kjøpt på Kiwi på begge mine biler med svart skinn interiør. Koster 21 kr og du bruker ca 1 boks på vært sete (regne med 1-2 strøk) Settene blir som nye og etter noen timer med litt varme inni så farger det ikke på hvit hos meg.

Må regne med 2 strøk slik at du gjevner ut den kremen slik at du ikke får noen plasser der du har sterkere svart streker. Jeg er ihvertfall fornøyd for kun 21 kr og 1 times jobb. På SLK'n har settene vart i 2 år etter jeg påførte denne kremen uten at fargen har falmet noe særligt. Har nettopp tatt M5'n.

Ja, tenkte på å gjøre det samme først. Men var veldig redd for at det skulle farge av på klær o.l så jeg tok ikke sjangsen! det virker som det er flere billige alternativer, og det er bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Kiwi svart skokrem som man får kjøpt på Kiwi på begge mine biler med svart skinn interiør. Koster 21 kr og du bruker ca 1 boks på vært sete (regne med 1-2 strøk) Settene blir som nye og etter noen timer med litt varme inni så farger det ikke på hvit hos meg.

Må regne med 2 strøk slik at du gjevner ut den kremen slik at du ikke får noen plasser der du har sterkere svart streker. Jeg er ihvertfall fornøyd for kun 21 kr og 1 times jobb. På SLK'n har settene vart i 2 år etter jeg påførte denne kremen uten at fargen har falmet noe særligt. Har nettopp tatt M5'n.

Kunne dette funket til å farge om seter også? Hvis man leggernoen bokser og timer i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...