Gå til innhold

Tråden om min E90 325d! Takk for alt.


Fredrik 90
 Share

Anbefalte innlegg

Litt om bilen :)

Modell: E90 325d Sedan
Motor:M57/T2 197 HK 400NM (Ca 270 hk og 560 nm )
Produsert: BMW Werke AG Munchen, Tyskland.
Prod dato: 02-07-07
Førstegangs registert: 04-10-2007 (Tyske regnummer HH CH 1880)
Førtegangs registert i Norge: 02-08-2008
Registert på meg: 27-02-2011
.......

Utstyrsliste:
Type code: VC51
Type: 325D UL (EUR)
Dev. series: E90 ()
Line: 3
Body type: LIM
Steering: LL
Door count: 4
Engine: M57/T2
Cubical capacity: 3.00
Power: 145 KW
Transmision: HECK
Gearbox: MECH
Colour: TITANSILBER METALLIC (354)
Upholstery: LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW)
Prod date: 2007-07-02

SELECTION COP RELEVANT VEHICLES
MULTI-FUNCTION FOR SEERING WHEEL
M-SPORT LEATHER STEERING WHEEL
M-SPORT GEAR KNOB LEATHER
EXTERIOR MIRROR PACKAGE
MODEL DESIGNATION
COMFORT ACCESS SYSTEM
ARMREST FRONT RETRACTABLE
GLAS ROOF, ELECTRIC
FLOOR MATS, VELOUR
WARNING TRIANGLE
INTERIOR RR VW MIRRIOR W AUTO DIMMING
SMOKERS PACKAGE
THROUGH-LOAD SYSTEM
ARMREST REAR, SENTRE
SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
INTERIOR STRIP BLACK PIANO
HEADLIGHT WASHER SYSTEM
PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
HILL START ASSIST
AUTO HEADLIGHT ACTIVATION
ISOFIX CHILD SEAT SYSTEM
ALARM
RAIN SENSOR
XENON LIGTHS
ADAPTIVE HEADLIGHTS
AUTOMATIC AIR CONDITIONING
RUN FLAT TYRES
M SPORT SUSPENSION
CLIMA COMFORT WINDSCREEN
CRUISE CONTROL WHIT BREAKING FUNCTION
LIGHTS PACKAGE
BMW TELESERVICES
NAVIGATION SYSTEM PROFESIONAL
BMW ASSIST
VOICE INPUT SYSTEM
PREP.MOB.PH.BUSINESS BLUET.INTERF
CD CHANGER BMW FOR 6 CDS
HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM
COMFORT PACKAGE
INNOVATIONSPAKET
COP CONTROL
GERMANY VERSION
EUROPE/DEALER DIRECTORY
GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BLOOKLET
REQUEST NAVI DVD ON DELIVERY

Series options
LT/ALY WHEELS STAR SPOKE 158
EXTERIOR PARTS IN BODY COLOR
INTERIOR STRIP TITAN. DULL
FOGLIGHTS
SPEEDOMETER WHIT KILOMETER READING
LANGUAGE VERSION GERMAN

Bilen blei ny benyttet som ustillingsbil hos BMW Niederlassung Hamburg og ble så benyttet som demo bil hos dem i 32 580 km før den ble hentet opp til kongeriket Norge av SK Autoimport i Kr Sand. Der ble den kjøp av ekteparet Lindekleiv fra Nodeland utenfor Kr sand, der levde den et rolig liv i garasje og for det meste brukt som konebil for fru Lindekleiv. I Februar 2011 ved en kilometerstad på 85 980 km, tar de turen til SK Autoimport og bytter 325en inn i en 2011 F10 530d. Så kommer jeg inn i bildet, prøver bilen en liten tur og blir solgt med en gang! Det ender med at jeg kjøper bilen etter kun to dager til salgs.

Jeg kunne notere meg at bilen har fått jevnlig alle servicer fulgt hos BMW Niederlassung og Bavaria, den siste utført på 88 400 km hos Bavaria her i Arendal. Bilen fikk også bytter alle fire skivebremser og klosser i de samme tidsrom pga massiv rustdannelse på innsiden av bakskivene

Orginalt skal bilen klare 0-100 på 7,4 sekunder og toppe 235 km/t. Enn motoroppgradering av Hartge ga ca 270 hester og 560 NM noe som etter målinger resulterte i 0-100 tid på 6,3 sekunder og toppfart på 250km/t+(Når sant skal sies så torde jeg ikke mer enn 250, men bilen virket til min forundring fullt motivert til å fortsette oppover ett stykke til ;-) )

Forbruksmessig så imponerer den også stort i henholdt til yttelsene. Blandet kjøring ligger på 0,64 l per mil
Pen langkjøring: 0,45 l mer mil
Langkjøring motorvei ved 130 km/t: 0,55 l per mil

Følgende oppgraderinger står for tur:
Sort pianolakk interiørlister
Blackline baklykter(utført)
Hartge oppgradering(Utført)
LED skiltlys(utført)
Hakkapelitta piggfrie vinterdekk (ikke vinter riktig ennå)

Kunne sikkert ført på både M sport og 19" M-sportfelger, men jeg liker at bilen holder litt tilbake når det kommer til akkurat det. Dekka som står på nå 225/50 R17 er fantastiske å kjøre på samt at de ikke ser helt "316" ut. Kjekkt med runflat også :) Ellers så er dette en bil jeg så langt stortrives med, den er supergod å kjøre og har et NYDELIG drag. Satser på at detta blir kjøretøyet mitt i mange år framover.

Disse bildene under her er tatt i slutten av Februar bare noen dager etter bilen blei hentet. Her framstår den som helt dønn orginal med vinterhjul og vanlige baklykter. Det kan jo nevnes at bildene er tatt i enden av Tangen Alle på Hisøy utenfor Arendal på ett snøfritt sørland, rett ved porten til Tangen Gård. Dem som bodde der var forøvrig de første i Arendal som fikk bil, i 1913 :) (Jepp, lokalhistorie interesserer meg veldig)

lcf68xz7msbhu3o520rh.jpg
vv8njawdy1hl5x1uee5y.jpg
ens0po9uumllotoamcmz.jpg

Og her ett bilde av bilen i oppkjørselen med de "spennende" sommerfelgene. De blir nok byttet ut på sikt men så lenge den nåværende gummien er god så blir de stående på.
8tqckbb42nekh4s3j4ya.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja! Jeg synes Blackline lykter er griselekkert, det løfta liksom hele bilen mange hakk. En lettere toning av rutene hadde absolutt vært på sin plass, så den får stå på lista over framtidige planer. Skulle lagt ut noen flere bilder av bilen slik den framstår i dag, men det regner så voldsomt så jeg blir litt forsinket på akkurat det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan skrive under på at 325d er morsomme biler. Første dieselbilen jeg har kjørt og sitti igjen med glis etterpå. Også første dieselbilen jeg har kjørt som fortsatt har igjen endel skyv etter passerte 250kmt :D

gratulerer med bra bil .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velding bra skrevet, og en nydelig bil du har, Fredrik :)

Riktig motor er det og, ikke minst. Ser frem til hva som skjer av oppgraderinger på denne. Jeg er forøvrig ferdig med min E92, så den blir solgt om ikke lenge. Desverre, for disse bilene er gode å kjøre!

Takker og takker! :)

Ikke så værst din heller, E92 og E46 coupe er jo noe av det vakkreste som har rullet ut av portene i Munchen synes jeg! I allfall hva angår design og utførelse :) Jeg har også blitt overasket over hvor god bilen er å kjøre, i allfall i forhold til E60 og A6en jeg hadde før. Dem er jo store luksus sedaner men likevel så er 3-serien best. Min store sorg med bilen er at den mangler sportseter med ut-trekkbar lårpute og el justering, ikke det at de nåværende setene er vonde tvert i mot, men jeg vet at sportsetene er hakket bedre å sitte i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan skrive under på at 325d er morsomme biler. Første dieselbilen jeg har kjørt og sitti igjen med glis etterpå. Også første dieselbilen jeg har kjørt som fortsatt har igjen endel skyv etter passerte 250kmt :D

gratulerer med bra bil .

Hehe! Ja jeg fikk liksom litt sånn sjokk jeg også første gangen jeg satte ut på motorveien med denna. Det var når jeg prøvekjørte bilen og kom til en lang oppoverbakke på firefelten, skulle forbi ett par trailer og ga gass i 5 gir og så plutselig var nåla på 200 merket. Det og kjøreegenskapene gjorde at jeg var solgt [-o<

Jeg har blitt litt mobbet av noen fordi jeg kjører diesel bil, fattern gikk så langs som å kalle det for en 3-serie med lastebilmotor! Til sommern skal vi iallfall til Autobahn og Nurbrugring så vi får se om vi kan få strekt ut litt der :wink:

Fikk forresten følgende tilbakemelding fra han mekanikeren som skifta bremser for meg "Nå skulle den være i orden! Men du? Fytti helvette å disse bilene går" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom sola fram likevel så da tok jeg fram vaskeutstyret og støvsugern og satte igang med bilen. Etterpå fikk jeg knipset disse bildene av vogna :) Så satser jeg på at det blir nye interiørlister i sort Pianolakk i løpet av uka :wink: Også den 13/9 så skal bilen ha sin aller første EU kontroll, blir spennende :D Jeg kommer også å behandle skinnet med Swisswax Lether Care, det begynner å bli litt blankt noen plasser mens andre steder ser det ut som bilen var ny igår. En skikkelig Detaling av bilen blir det også før høsten for alvor setter inn, og da snakker jeg ikke om noen timer hos en sånn polerings sjappe men en langhelg i garasjen med produkter av topp kvalitet :)

44sd1s2quux6jb9gb868.jpg

hptiyaswczlggsy1fpzt.jpg

w5gaq0jexe878o6hcl2y.jpg

ovv5p081nhy0k3x029uv.jpg

2l0t8m7tgflso2nip2nx.jpg

j61fblhnnxgfyp6cerap.jpg

s94ypw7s0y0ds7soo8w6.jpg

9aznbb69k1rf7slvu5dt.jpg

Bildet av som dere ser av ett skittent motor rom! Liker at det er skinnende rent oppi her også men kom ikke så langt i dag :)

gubuehbw18o8hwgd026g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velding bra skrevet, og en nydelig bil du har, Fredrik :)

Riktig motor er det og, ikke minst. Ser frem til hva som skjer av oppgraderinger på denne. Jeg er forøvrig ferdig med min E92, så den blir solgt om ikke lenge. Desverre, for disse bilene er gode å kjøre!

Takker og takker! :)

Ikke så værst din heller, E92 og E46 coupe er jo noe av det vakkreste som har rullet ut av portene i Munchen synes jeg! I allfall hva angår design og utførelse :) Jeg har også blitt overasket over hvor god bilen er å kjøre, i allfall i forhold til E60 og A6en jeg hadde før. Dem er jo store luksus sedaner men likevel så er 3-serien best. Min store sorg med bilen er at den mangler sportseter med ut-trekkbar lårpute og el justering, ikke det at de nåværende setene er vonde tvert i mot, men jeg vet at sportsetene er hakket bedre å sitte i :)

Jo, jeg skulle egentlig ha en E46, men når jeg så E92'en, tok jeg en prøvetur. En uke senere hadde jeg den for meg selv.

Blir kjipt å selge, men jeg har da eid en E92, som i mine øyne er drømmebilen jeg faktisk kan ha råd til. Og ser meg fornøyd med det. Blir nok en slik en til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Denne vil jeg tro går bra ja! Nye baklykter ser jeg:)

Den går helt greit ja, ikke så mye bruk for de ekstra hestene nå om vintern eller i daglig kjøring, men det er jo gøy da :) Måtte bare ha Blackline lykter da de løfter bilen mange hakk synes jeg! Særlig siden jeg ikke har M-sport, skulle gjerne hatt det altså :)

Hva menes med signert hartge?

Forrige eier fikk bilen Hartgeoppgradert, stillte det tilbake da han bytta den inn! Da jeg kjøpte bilen så visste jeg ikke noe om det, ikke før jeg snakke med forrige eier personlig(Kjøpte bilen hos forhandler)! Var visst bare å kjøre opp til Bavaria (ikke i Arendal) å få stillt tilbake til Hartge instillingene, da softvaren allerede var i bilen!

Effekten i min bil kan forøvrig i dag fåes hos både ESS, Autopower og de fleste andre som driver med dieseltuning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Njudelig bil du har Fredrik! Eneste ankepunktet er felgene men det kommer seg sikkert når du får slitt ned dekka du har! Planer om å bytte felger/dekk før du skal til ringen? Runflat er vel ikke helt ideellt på bane? Ikke at man tør satse 100% med en såpass fin og dyr bil rundt der uansett. Tipper jeg kjørte min gamle Audi A3 på sikkert 30% av potensialet når jeg var der nede i fjor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...