Gå til innhold

Min F11 520dAT M-sport


caaatooo
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en tråd om vår nye familiebil, en 2011 modell BMW 520dAT M-sport.

Bilen ble kjøpt 1. juni i år hos BMW forhandleren i Tromsø, Trondsen Bil. Det er den andre bilen jeg noensinne kjøper helt fabrikkny, noe som i seg selv er veldig stas opplevelsesmessig - og som vil gi et betydelig verditap. Grunnen til bilbyttet fra vår forrige bil som vi kjøpte ett år gammel, en 2009 BMW 520dAT M-sport, var rett og slett at denne var en real "mandagsbil", full av ubehagelige overraskelser. Vi hadde den i nøyaktig ett år, og på denne tiden ble det utført betydelige garantireparasjoner. Det ble bl.a. feil med såpass sære ting som vinduspussermotor, alarmsensor og varmespeil. I tillegg ble komplett ny motor byttet pga. ulyd/tikkelyd fra registeret (en etterhvert forholdsvis "vanlig" feil på den type motor). Bilen var på tidspunktet for motorbyttet bare kjørt 38.000 km. 4500 km etter motorbyttet, og ironisk nok en måned etter garantien gikk ut, havarerte girkassen på bilen. Siden den var en importbil gjaldt heller ikke fem års reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven. Siden jeg da var dritt lei av å plages med en "ny" bil, og at utbedring av girkassen på den gamle ville ta uforholdsmessig lang tid, fikk jeg i stand en avtale hvor girkassen på denne ville bli utbedret på goodwill, jeg fikk god innbyttepris på den og fikk i stand en fordelaktig avtale på kjøp av ny bil. Alt i alt synes jeg BMW Norge og Trondsen Bil opptrådte på en fin måte, selv om jeg ikke har så altfor mye fint å si om garanti-/reklamasjonsansvarlig i kundemottaket hos Trondsen Bil i Tromsø...

Kjøpet av F11'en ble med andre ord nokså spontant, og hadde jeg under normale omstendigheter skulle brukt over 700.000 kr på bil ville jeg nok heller sett meg ut en noen års gammel Mercedes ML, BMW X5 e.l. Og skulle jeg likevel ha kjøpt en F11 skulle jeg ha bestilt den selv, og fått den nøyaktig slik jeg hadde ønsket det. Likevel ble ikke handelen så aller verst; Trondsen Bil hadde akkurat fått inn en Alpinhvit F11 med mye av det "riktige" utstyret, og siden vårt behov for bil er stort og utbedringstiden på girkassen på den forrige bilen ville ta +/- 3 måneder så vi oss bare nødt til å handle. Håper virkelig at vi er heldigere med F11'en enn hva vi var med E61'en.

Bilen er forholdsvis greit utstyrt. Blant annet kan nevnes:

* 8-trinns automatgirkasse

* M Sportspakke; bl.a. sort taktrekk, M sport ratt, M sport skjørt, høyglanspolert shadowline rundt vinduer og rails

* 19" 351 M lettmetallsfelger

* Comfortpakke; Park Distance Control (PDC), Xenon, kilmaautomatikk

* Sportsseter i sort dakotaskinn

* EDC understell

* Oppvarmbart ratt

* Elektrisk tilhengerfeste

* Grått felt i overdel frontrute

* Bagasjeromspakke

* Automatisk avblendbart innv. speil

* Atmosfærebelysning

* Fjernlysassistent

* Navigasjonssystem Professional

* Mobiltel. med Bluetoothgrensesnitt

* USB-audio grensesnitt

* Individual solbeskyttede vinduer

At bilen er råflott som familiebil og at bilholdet ble "en del" dyrere enn hva vi i utgangspunktet hadde ønsket burde være unødvendig å si. Likevel synes jeg det er betryggende å ha BMWs nye garantiordning på 5 år / 200.000 km. I tillegg tegnet vi serviceavtale på 5 år / 100.000 km, så utenom billån, årsavgift, dekk og diesel burde kostnadene til bilhold de kommende årene være minimale.

Selv om bilen er fin som den er, og den opprinnelig var tiltenkt å forbli slik den kom fra fabrikk, ble dette standpunktet straks endret på fra min side. Av oppgraderinger som er aktuelle, er som følger.

Oppgraderinger som er foretatt/skal foretas i nær fremtid:

*Solfilm på siderutene foran [gjort]

*Hartge bagasjeromsmatte og dørkmatter [gjort]

*Senkesett fra Hartge, 30 mm "familiesenk" [mottatt, monteres 1. september]

*8,5 og 9,5x21" Hartge Classic II sommerhjul med 255/30-21" Pirelli dekk [bestilt, monteres 1. september]

*Nokian Hakkapelita 7 piggdekk i dim. 245/40-19" til de originale felgene [ikke bestilt ennå, monteres trolig ikke lenge etter 1. september...]

Oppgraderinger som vurderes på lengre sikt:

*Høyglanspolerte sorte BMW Performance nyrer

*Foliering av tak og diffuser på bakfanger blankt sort (veldig usikker på dette)

*Motoroppgradering; enten fra Hartge eller fra ESS

Da får det være nok med prat, og heller på tide med noen bilder:

Bilen vi byttet fra... ordtaket "utad blank, men innad krank" har vel sjeldent passet bedre :evil:

16_1609292890.jpg

16_-778049712.jpg

16_442295732.jpg

Noen bilder fra vårt aller første møte, før kjøp i det hele tatt var i tankene...

bilde19.jpg

bilde18.jpg

bilde12.jpg

bilde14.jpg

bilde13.jpg

bilde17.jpg

bilde16.jpg

bilde15.jpg

Behagelig kilometerstand å starte på...

bilde11.jpg

Prøvemonterte Hartge felgene fra gammelbilen over på denne. Det ville nok ikke fungert så bra som ønskelig...

bilde10.jpg

bilde9.jpg

På overtagelsesdagen

bilde6.jpg

Første parkering hjemme

bilde8.jpg

Når jeg trodde BMW uflaksen min var oppbrukt, så måtte det sannelig skje noe. 4 1/2 time og 72 kjørte kilometer etter overtagelse rygget en av mine beste kompiser på bilen :cry: Ble heldigvis ikke større skader enn bytte av bakfanger og baklykter høyre side, men surt nok fordetom...

bilde7.jpg

Etter solfilm på siderutene foran. Ser mørkere ut enn hva det faktisk er...

bilde5.jpg

Og etter 1. september, når Hartge senkesettet og Hartge felgene er påmontert, vil den forhåpentligvis se slik ut 8)

bilde3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger :D Litt synd at "veien" frem til F11'en ble kronglete, men alt i alt er jeg veldig fornøyd :)

Hartge hjulene elsker jeg også! Noe av det peneste man får til nyere BMW i mine øyne. De koster dessverre skjorta, men det bidrar om ikke annet til at man sjelden treffer bilen som har slike hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jålete Cato... Kjenner bare et ørlite(..!!) snev av missundelse.. Innimellom det er irriterende å være på husjakt.. men lysten på nyere bil kommer vel snart igjen..

Hva er fremtidige planer på denne..? Selvom den allerede er perfekt som den er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jålete Cato... Kjenner bare et ørlite(..!!) snev av missundelse.. Innimellom det er irriterende å være på husjakt.. men lysten på nyere bil kommer vel snart igjen..

Hva er fremtidige planer på denne..? Selvom den allerede er perfekt som den er..

hehe... ja, må ærlig talt si meg enig i at dette er i overkant jålete og råflott. Spesielt med tanke på huskjøp i fjor, og at den "gamle" bilen vår også var i overkant fin til en småbarnsfamilie. Hadde jeg ikke blitt så sørgelig plaget med den så ville jeg aldri byttet! Er kjedelig med billån i tillegg til stort huslån...

Fremtidige planer blir det ikke så mange av når Hartge utstyret er montert, utenom å holde den godt vedlike, kjøre mye og kose meg i den. Vurderer foliering av tak og diffuser, men er samtidig ikke så overbegeistret for denne "moten". Vil kanskje bli en motoroppgradering til neste år engang, men det blir ikke før jeg har blitt kvitt noen av prikkene som er på førerkortet, for der er det i overkant mange enn så lenge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempeflott F11. :applause:

Synes det du har gjort til nå og senk og hjulplanene er bra. 21" sommerfelger og 19" vinterfelger på F10/11 er jo "spot on" etter mitt hode.

Og de sorte BMW Performance nyrer er jo bare å slenge på med en gang, for meg er det et must. :wink:

Når det gjelder foliering ser jeg ikke vitsen med å gjøre det på diffuseren som allerede er mørk (men kjanskje ikke helt svart?)

Taket hadde jeg ikke foliert, ja det er kult med CF tak på en M3, men ikke på et stort tak som F11 har.

Noe jeg derimot hadde foliert hvitt er krommen rundt sideblinklysene og de røde refleksene bak. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempeflott F11. :applause:

Synes det du har gjort til nå og senk og hjulplanene er bra. 21" sommerfelger og 19" vinterfelger på F10/11 er jo "spot on" etter mitt hode.

Og de sorte BMW Performance nyrer er jo bare å slenge på med en gang, for meg er det et must. :wink:

Når det gjelder foliering ser jeg ikke vitsen med å gjøre det på diffuseren som allerede er mørk (men kjanskje ikke helt svart?)

Taket hadde jeg ikke foliert, ja det er kult med CF tak på en M3, men ikke på et stort tak som F11 har.

Noe jeg derimot hadde foliert hvitt er krommen rundt sideblinklysene og de røde refleksene bak. :!:

Tusen takk! :D

Føler selv at 21" sommerhjul og 19" vinterhjul er "riktig" på F10/F11, og siden resten av bilen har høyglanspolert listverk så vil nok BMW Performance nyrere også komme til sin rett.

Siden jeg fikk skaden på bakfangeren sa jeg til lakkverkstedet at jeg ønsket å få spaklet igjen hullene til refleksene, men de nektet å gjøre det ;) Hvit folie vil jo løse problemene med både refleksene og krommen rundt sideblinklysene, og da tror jeg sannelig jeg skal få lagt folie på krommen på dørhåndtakene også :twisted:

Der kom tråden ja :) Denne bilen er grise fin :D Å når jeg så stort bilde av 21" , istedenfor på telefon, så så da faktisk ikke så ille ut ;) hehe..

Gårds plassen din så fin ut for ca 1,5 time siden iallefall :D

Tusen takk Morten :D Der kan du se, 21" kommer til å bli sweet... ;) Straks det er montert på så må du prøvekjøre :D

Gårdsplassen så slettes ikke verst ut da, nei... ;) Geir Arne skal på service med CLS'en i morgen, i tillegg til at han er på "blind date" (med en venninne av Marlen :P) så derfor blir han over til i morgen.. :)

Feet bil! :D Håper jeg ser denne i tromsø i helgen eller seinere i høst! 8)

Tusen takk Markus :D Til helga ser du den nok ikke i Tromsø, for vi kjører til Gibostad (hjembygda mi) i morgen siden det er martna der i helga. Kanskje du treffer oss på veien? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med nybilen caaatooo. F11 fremstår i mine øyne som en svært voksen og luksuriøs bil at foliering av tak vil fremstå som alt annet enn pent. Denne moten er harry og ser egentlig bare helt forferdelig ut på biler som dette. Skal bli spennende å se bilen med 21" og senken. Ellers ville jeg som EHD ha lakkert refleksene eller i beste fall plastsveiset og gjort det skikkelig slik Drømmbil har gjort på en del av deres F10.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...