Gå til innhold

Jay-O's '84 BMW E24 635CSi


Jay-O
 Share

Anbefalte innlegg

Her er prosjekttråden for min 1984 BMW E24 635CSi.

jcsml8up8wgvu5cbtl6c.jpg

I første omgang så ønsker jeg å fikse alle de småtingene som er mer til bry enn fare. Det er veldig lite rust på denne, så det blir heldigvis ikke så mye sveising. Det er bittelitt som må tas på karrosseri siden, og hva og hvordan vil jeg poste her.

mi92vwpdz25mu91clgjz.jpg

Det som er galt pr. idag:

Vindusviskere: De parkerer ikke på "et-trykk" og "sakte", vet ikke helt om det er motorene eller et rele som må byttes. Kommer etterhvert som jeg har kjørt de en stund, så mye tyder på irr eller dårlig kontakt et steds. Kanskje jeg slipper å bytte, og kan fikse opp de jeg har nå. Fikset

-----------------------

Generatoren: Den lager en stygg lyd, høres ut som et deksel om er løst - trodde derfor det var noe løst fremme på eksosanlegget, men etter å ha vært rundt i motorrommet med stetoskopet, så fant jeg ut at det var generatoren. Må kanskje byttes, men begynner med å bytte foringer i festene for å se om det hjelper. Merket også at reimen har en liten vinkel på seg over den, så kanskje den er litt feilmontert. Oppdatert: Byttet foringer i festene, men vet nå at det er lagerene inni dynamoen som er dårlig. Fikset Lagerene og børster i dynamoen er nå byttet, og ingen ulyd :)

ibjfa3hgu0x1rex7pbi8.jpg

-----------------------

Karrosseri: Rust som begynner å danne seg på venstre hjørne bak. Må se på omfanget av korrosjonen, og bestemme for hva som blir best tiltak. Også begynnende rusting imellom punktsveisingen i fremskjermen, i sømmene under panseret, for å si det slik. Bilder av "all" rust kommer. Kanaler og bærende er som nytt. Delvis fikset

wbka55wblnobsgsz5spd.jpg

-----------------------

Interiør: Skinnet er slitt, trenger litt fuktighet og ny farge, må bare finne tid til dette. En skikkelig vask av alle panel og trekk trengs også. Stramme opp muttere og skruer rundt omkring, og skaffe nye klips og fester til forskjellig. Ny solgardin og festene i taket skal skaffes også. Knirkefjerning blir en prioritet etter vasking.

-----------------------

Dashbord: Må finne utav hvorfor kjørekomputeren ikke virker (kanskje bare gåen pære). Må fikse vribryterne til varme- og vifteanlegget. Antar at det er kun disse bryterne, da det ikke finnes noe motstand i de, og det er kun kaldt og bånn guffe på viften. Speedometeret er byttet, så se på muligheten til å kjøre opp km-telleren til det den skal være (har det gamle). Av og til kommer det et random "Ding", kanskje spilleren, vet ikke. Er det noen som vet hva dette "Ding"`et kan være??? Delvis fikset Varmekontrollen virker nå, men det er enda bånn guffe eller ingenting på viftehastighet.

fyx3qw4x7vnroo9yn5mm.jpg

-----------------------

Motor: Bytte olje, servoolje, filter - standard service ting. Rød topp! Fant en feil med en slange som må fikses.

lxxsgr25j9gjyzxmxs65.jpg

0nejze0kiro0gz8jpkyo.jpg

-----------------------

Forstilling: Trekker svakt til høyre, forrige eier påstod han hadde hatt den inne til justering og kontroll, men de må ha gjort noe feil. Sjekke alle foringer og balansere hjulene (vibrerer over 110 km/t) Oppdatering: Kan være en tidligere skade som har gjort ramma skjev fremme, vil ikke vite for sikkert før jeg har levert den inn til sjekk. Skal ta bilder av målinger hjemme o.l. for å vise hva jeg mener. Debunked, ingen fare! :lol: Men må enda finne ut hvorfor den trekker. Fikset, dårlige veier + for brede dekk.

-----------------------

Girkasse: Bytte olje og filter - samme på diff, der og skal det byttes olje. Finne ut hvorfor ryggelysene ikke tenner, ingen feil på Check Control eller brudd på pærer. Mistenker en mikrobryter i kassen.

-----------------------

Bensintank: Lekker litt ved full tank. Mistenker enten røret ned til tanken, eller pakningen rundt tankmåler/bensinpumpe assemblyet. Utrolig plagsomt. Har funnet en DIY på Bimmerfest.com på det, skal se på det til helga. Borte - forsvant av seg selv.

8ad85d1dkrt2h6jtwkp0.jpg

-----------------------

Lakk: Lakkrens, rubbing, clay, hele pakka skal gjøres. Som du ser på bildet, så er lakken litt slitt, ikke rart med tanke på at dette er original lakken fra 84. Twice a year!

gqyzbcrw56aac2bai223.jpg

-----------------------

Antennen: Vil verken opp eller ned, sikkert en filleting - hvis den er defekt må jeg ta stilling til om jeg skal kjøpe en ny orginal en eller bytte den ut med en liten "gummi" antenne. Oppdatering: Antennen er demontert og "pisken" er knekt, samt en komponent på kretskortet har falt av. Komponenten (en kondensator) er fikset, men pisken er fremdeles knekt.

Leker med tanken å bytte motor og gir, men foreløpig skal jeg ha den helt orginalt en stund. Har heller ikke bestemt meg om jeg vil ha turbo M30 eller en M88 selvpuster i den om jeg bygger om.

Mer info og bilder kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Angående vindusviskermotor'n din, sjekk ut denne:

http://ozzel94.blogspot.com/

Jeg kan nesten garantere at det er det som er problemet ditt, hadde samme på E28'n min, at viskerne ikke parkerte. Tok motoren fra hverandre, vekk med størknet fett, rengjøring og nytt fett,- virker som nytt!

Hei og takk for info - regner med at det en bagatell, siden de virker av og til - de kommer seg etter å ha kjørt de en stund, så mye kan tyde på dårlig grease i giren ja. Prøver dette først, så ser jeg om det er noe korrosjon på kontakter o.l. samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnerer herved på denne tråden ;)

Jeg farget opp skinninteriøret i egen bil i vinter, det var som natt og dag. Vel anvendte timer :)

Tøft - skal få til å vise så mye som mulig av det gjør med bilen i denne tråden. Skinnet er helt og uten rifter, så jeg håper at det blir bra hos meg og ;)

Jeg vil ha flere bilder :-D

Det kommer! Kameraet er til lading :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Utrolig pen bil, som har potensiale!

Ang. rusta bak under lykta, så har jeg det samme på min, men det er reparert en gang i tiden. Kan hende lykta ikke er helt tett, så det kommer inn fukt, som legger seg i bunn der.

Oppdater når du finner ut av ting. Og legg med flere bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusten fortsetter ned under den plastlista som du ser. Skal ta den av og ta bilder, men det ser ut som om det er en dårlig skjøt mellom to panel som er synderen. Skal ta ut lykta og ta av de listene og undersøke mer - bilder av hele prosessen kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Tommy - kommer på møtet på onsdagen med den. Kanskje du kan komme med noen tips på bilpleiefronten?

Flere bilder, etter en kjapp vask:

dn6bfzni26l9g4h0fvdh.jpg

ciox5ja7sxcb5davnk31.jpg

1xf7nwe929htounsjg3f.jpg

-------------------------

Denne slangen her er feilmontert, noen som vet om det finnes en formstøpt slange som egentlig skal på her?

Problemet med denne er at tverrsnittet blir for lite når den må brettes nedover, så den sliter på tomgangen, da denne er til "tomgangsmotoren". Fant ut dette da jeg kvelte motoren ved å klemme på den nederste slangen. (Den som bretter nedover)

oi9z9y8hu68iux7258ik.jpg

Fant noen flere rustbobler i lakken - tar bilder av det imorgen. Skal og ta for meg forstilling, viskermotorer og generatoren nå i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fattet mistanke om en betydelig feil på bilen. Det kan virke som om bilen har en kollisjonsskade fremme på høyre side, og at rammeverket er skjevt - i verste fall må jeg rette hos biloppretter. Dette er nok grunnen til at den trekker til høyre.

Skal gjøre noen mål og slikt før jeg sier noe mer om dette, men det kan komme til å koste. Forhåpentligvis er det ikke så ille, men vet aldri.

Det jeg virkelig lurer på nå er; Finnes det en måte å finne ut om en bil har hatt større reparasjoner på verksted i Norge? Og om det er bare å trappe opp hos Biltilsynet og be om liste over tidligere eiere? Han som jeg kjøpte den av var bestemt på at denne bilen hadde aldri kollidert. Ville ikke noe sånt kommet frem på hjulstillingskontroll? Han hadde den visst inne til dette før salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...