Gå til innhold

83 BMW 635csi *Vinterlagring....igjen*


635csi
 Share

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg skal ta en aldri så liten oppussing av sommerbilen, tenkte jeg å lage en liten tråd om dette her inne.

Kjøpte bilen for ca 5 år siden av en kar på Fagernes. Hadde ikke råd til å kjøpe en sånn bil i utstillingsstand den tiden, så jeg gikk for et lettere prosjekt. Kriteriet var sportsstoler og manuelt gir, så når denne i tillegg så forholdsvis grei ut var det ikke noe å spekulere på.

Den var importert i 1996, hadde gått kun 159000km, var godkjent med 30mm H&R og BBS RS 8 og 9x16" som var skrevet inn i vognkortet.

Har til nå kun brukt den som den er, med noen små utbedringer.

Noen dårlige mobilbilder fra den dagen jeg hentet bilen:

Endelig hjemme i garasjen, skitten etter lang kjøretur:

o1v76zjjs7lbd7nmobq5.jpg

Nyvasket dagen etter:

n4vq797ig8us2mz3vhco.jpg

97wg7sxu0ima0r692qb0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Joda, meget greit utgangspunkt vil jeg si :) Dette er et karosseri som er "bærre lækkert" for å si det sånn :D

Planene kommer jeg litt tilbake til etterhvert. Tenkte å legge ut litt bilder kronologisk etter hva jeg allerede har gjort.

Første vinteren prøvde jeg meg litt frem med egendesignede lyktlister og noen Rieger cup-vinger. Dette har jeg allerede fått kritikk for, men det er lov å prøve seg frem :wink: Kommer sikkert til å ta dem av i løpet av oppussingen da jeg vil ha en litt mere original look.

vpm7wu99m5wwydz7sn49.jpg

2ogshoeym5lssy5dr6sg.jpg

Bilde fra høsttreffet på Lånke 05. Noen her inne som husker den kanskje? Snakket med en kar som hadde bra greie på E24 på dette treffet, og han hadde hatt en original E24 B7 Alpina Turbo S (=drømmebil)

dtovj7ljy18shd1re3em.jpg

he7h09av3h18p163mq33.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med litt vann i coupèen dessverre, så i fjor vinter plukket jeg ut interiøret for å sjekke tilstanden til dørken. Må si jeg ble positivt overrasket da jeg fikk se under matta siden jeg vet at disse bilene sliter litt med rustdannelser der. Kun litt rustfarge på lakken her og der, så denne gangen skal jeg pusse litt og rustbehandle skikkelig. Gjorde ikke det i fjor da jeg visste at jeg skulle ta den nøyere i ettersyn senere. Tørket den bare helt opp for å prøve å finne ut hvor vannet kommer fra. Har dessverre ikke funnet ut det riktig ennå, men jeg mistenker frontrutepakningen siden den er litt dårlig. Må sikkert ta den ut likevel når bilen skal lakkeres.

enj28dounetcd18mt6mk.jpg

twwopfzxenthw34voz73.jpg

99whfypdgu1ldlbv71lm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de årene jeg har hatt bilen har jeg kjøpt og montert hvite blinklys rundt om. Kinnby hadde frontblinkers, og Radicast (også svensk) hadde bakblinkers. Måtte kappe av det oransje og lime på det hvite glasset. Skal kjøpe meg et sett med originale baklys som jeg skal ha i reserve dersom jeg finner ut at de som står på nå blir for harry. Mener faktisk å tro at jeg ikke har sett noen andre E24`er i Norge med tilsvarende baklys :) Nesten en grunn for å beholde de på, hehe :D

Slik som dette ser hvertfall bilen ut nå. Og JA, wonderbaumen er nå tatt ut :D Måtte bare få bort litt gammelbil-lukt :)

t9cac20rgxx6tulb2tyv.jpg

7ew2lre01q50uecctd2v.jpg

4qrduzfmrfntc8g90gaw.jpg

f5wfl3ron67xktm81hxg.jpg

xhdvt3h61ec8fcvboj13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E24 er så lekkert :D Og spesielt med BBS RS blir det helmaks, Egon. Av en eller annen grunn ville jeg faktisk ha beholdt de orange blinkelysene fremme og fått på originale baklys. Håper vel egentlig at lyktelistene forsvinner :wink: Bilen var så flott ellers, at det hadde vært pent å ha den i 100 % original stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg fram litt for å finne ut hva jeg liker best når det gjelder blinklys. Kjekt å ha både hvite og oransje liggende uansett. Lyktlistene og cup-vingene skal nok bort ja :)

BBS RS blir aldri feil nesten uansett hva slags bil du har dem på. Men de som har fulgt med på den andre prosjekttråden min har sikkert fått med seg at jeg er stor på impulskjøp, spesielt av felger :D Så denne uken kjøpte jeg et sett med 17"-felger til 635`n også. Blir vel så jeg bytter litt på hvilke felger jeg bruker, for RS`ene skal overhode ikke selges. Legger ut et bilde av de aktuelle felgene når jeg får vaska og polert dem litt :) Disse er også skrudde :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om felger her, så kan jeg vise et par bilder av bilen fra da jeg prøvemonterte et sett med 8,5 og 10x18 AEZ Simas Xtreme jeg hadde liggende. Dette bekrefter vel bare at sånne biler tar seg best ut med gode gamle klassiske felger :wink:

h6cjnjnhuczg6zg207dr.jpg

Prøvde meg litt frem med Photoshop:

n1626tzizwtg71pz8r39.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg en liten stund hadde planer om å montere litt styling på denne bilen, ble jeg litt opprådd da det viste seg at det finnes svært lite styling til disse bilene som er pen. Det vil dermed si at disse bilene er penest uten noe annen styling enn den originale frontspoileren jeg har på fra før. Eneste jeg fant som så normalt ut var M-stylinga, og den blir ikke aktuell siden dette ikke er M-bil.

For moro skyld modifiserte jeg noe hekkstyling fra E21 som jeg hadde liggende. Dette er av merke Kamei, og formen passet bra bortsett fra lengden. Om jeg skal bruke dem blir en annen ting. Blir i tilfelle i kombinasjon med noen ørsmå sideskjørt. Får prøve meg litt frem her tenker jeg.

09zxnwyn17ggp5fkviu1.jpg

yndtdffgr703y885s700.jpg

o41i3io5g983f9m0deym.jpg

satxhssgpxkmx95i7ioq.jpg

0z86feq23tendq7bs6cd.jpg

Prøvemontert på bil:

ylrudycfltiq075r8sdv.jpg

8h977ax2kqljqydejkpu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanklokket er en litt morsom detalj ja, hehe :D

Da jeg hentet bilen sa jeg til selgeren at det var litt ironisk at motivlakkeringen på tanklokket var en spekkhogger, siden jeg kommer fra den plassen der nettopp Keiko endte sine dager (Halsa). Selgeren hadde tydeligvis ikke noen anelse om hva "Keiko" var, så han kikket bare rart på meg og lurte sikkert på hva slags tulling han snakket med, hehe :D

Vil gjette på at selve spekkhoggermotivet skal gjenspeile litt formen på bilen som jeg vet blir omtalt som "Sharknose" i utlandet. Skal bytte ut tanklokket før lakkering. Skal ta vare på "Keikolokket" siden jeg syns det ligger en litt morsom historie bak det hele :)

te2pthz9vaeosfizsyi3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et par bilder som viser litt hvorfor jeg skal begynne med dette prosjektet, og hva som hovedsaklig MÅ gjøres.

Rust i venstre hjulbue :cry:

z8fwv9lwj9tyd4p039wg.jpg

Har gjort en avtale med en meget potent sveiser som skal hjelpe meg med rustsveising på denne bilen. Blir jo fort litt småtterier rundt omkring på en såpass gammel bil. Blir litt byttearbeid dette da jeg skal hjelpe ham litt med hans prosjekt, en original E28 M535i :)

Nye hjulbuer fra Koed er innkjøpt for en tid tilbake. Kjøpte også høyre hjulbue i tilfelle vi finner ut at vi skal skifte den også.

12611pr6u22myszmninu.jpg

Rust på bakluke:

lilo4hzbqdi06basxvce.jpg

Bakluken skal derfor skiftes til en helt rustfri luke jeg kjøpte av en hyggelig kar i fjor sommer. Samtidig skal jeg bytte ut den originale gummileppa med en nyanskaffet original M-tech I spoiler. Disse vokser ikke på juletrær akkurat :D Foreløpig ser det ut som nettopp dette blir eneste oppgraderingen med tanke på styling.

zk2t829kn2rfohvuu2xx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...