Gå til innhold

DIY: Montere subwoofer i E39 uten nedfellbar seterygg


Anbefalte innlegg

Dette er et tillegg til opprinnelig guide til montering av subwoofer i E39.

Den finner du her:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=528923#528923

NB! Ingen av guidene tar for seg konfigurasjoner med original forsterker eller DSP.

---------------------------------------------------------------------------

Da jeg kjøpte en ny E39 oppdaget jeg at nedfellbar seterygg tydeligvis er ekstrautstyr. Klødde meg seg i hodet en stund, og fant ut at jeg ble nødt til å angripe problemet på en annen måte.

Denne DIY-en tar bare for seg hvor du finner ledninger. For mer utfyllende info, se den første guiden.

På biler uten nedfellbar seterygg er det ikke bare å røske løs sidene på setene. Her må du fjerne et deksel mellom døren og seteputen. Se bilde:

8ewes96gn5cdcpqq1j8k.jpg

For å få tilgang til dette må du fjerne seteputen. Denne er festet med to fester, og kan nappes av. Ta tak i forkant av setet, og kjenn deg frem til hvor det er festet, så er det bare å nappe opp. Seteputen må fjernes helt, men det er en veldig liten operasjon.

Dekselet er festet med en skrue i bakkant:

ntxawv9j10z7w3bcoi5a.jpg

Når du har fjernet denne må du skyve dekselet fremover, så løsner det. Ikke bruk makt, men lirk det løs.

Når du har fjernet dekselet ser du en bunt med ledninger. Her er ledningene til begge høyttalerkablene bak.

booe4m1f7d6rv72jccjv.jpg

Du skal kutte disse ledningene:

Blå/lilla

Blå/grå

Og:

Gul/lilla

Gul/grå

Jeg kjenner dessverre ikke polariteten, men jeg regnet med at det er samme polaritet, altså at grå stripe er samme polaritet på begge ledningsparene. Slik var det ikke i min bil.

Når du har kuttet må du ha:

*Ledninger til forsterkeren (evt høynivåkonverter) 2 par.

*Ledningsstubber for å forlegne kabelen du kuttet.

Nå tvinner du sammen ledningsparene som kommer forfra sammen med forlengelseskabelen og høyttalerkabelen. Deretter tvinner du sammen ledningene som fortsetter bakover til hattehyllehøyttalerne, slik at disse fungerer etterpå.

Se bilde:

h5jpvfq313uzxbgf25zw.jpg

Neste operasjon er å strekke kabelen som skal til forsterkeren gjennom seteryggen på en eller annen måte. Jeg har opplegg med skipose, og kunne dermed bare stappe ledningene gjennom ryggen. Har du ikke dette må du pønske ut noe annet lurt.

73hmb5hxacpqmv4il8el.jpg

Som et tillegg til den første guiden kan jeg legge til hvor du kan hente stryrestrøm til forsterkeren din dersom du har LED-baklykter som meg, og dermed ikke kan hente 12 volt fra kjørelys.

Fjern venstre panel i bagasjerommet. Der finner du en stor, hvit kontakt hvor det går noe sånt som seks ledninger gjennom.

Klipp så den som er lilla og hvit (to av de tjukkeste). Deretter er det bare å koble styrestrøm på denne og koble sammen kabelen igjen. Voilá.

j1km8cnx5yp2fk0obm6q.jpg

-----

Som fotnote kan det nevnes at lyden i hattehylla nå ble en god del lavere. Det kan være like greit å bare koble ut disse om du har originale, da lyden ikke er noe å samle på likevel. Da får du større kontroll på basstrøkket fra bagasjerommet.

Det skal også nevnes at lyden fra bagasjerommet er bra dempet, så om du ikke har hull til skipose e.l, så kan det være at du må gjøre et større inngripen. Et alternativ kan være å montere subwooferen inni kupéen på et vis.

Og så skal det nevnes at jeg fraskriver meg ethvert ansvar for at denne guiden ødelegger bilen din på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...