Gå til innhold

Hvordan enkelt få mer lyd av originalanlegget. (ny info s.1)


 Share

Anbefalte innlegg

NB! Kun for oppgradering av minste originalanlegg

Tenkte jeg kunne lage en liten notis her for de som vil ha litt mer lyd fra originalanlegget sitt uten alt for store inngrep.

Dette er helst med tanke på de som ikke vil bytte ut den originale spilleren.

Blaupunkt har kommet ut med en serie forsterkere (THA PnP serie) som er meget enkle å montere uten å måtte strekke opp masse av ledninger både fra batteri, spiller og høyttalere. Ampene er også små som gjør at de kan gjemmes bak deksler i bagasjerom, muligens inni dashbord eller under ett sete.

Forsterkerene er av type Plug and Play. To kabelsett må kjøpes i tillegg til forsterkeren.

Ett sett som virker som adapter bak den originale spilleren, og ett sett på enten 2.5 eller 5.5 meter, alt etter hvor forsterkeren skal plasseres.

Her koples alt av kabler til forsterkeren bak spilleren. Kabelsettene kommer ferdige med plugger som passer din bil og rett inn i forsterkeren. Ingen avisolering eller kabelsko.

En annen genial liten sak med disse er at det er en AUX-IN inngang.

Det vil si at man kan bruke en MP3spiller som hovedenhet. Kjekt for dem som har f.eks veteranbil som ikke har mulighet for en vanlig bilspiller.

Her kan dere lese mer om disse forsterkerene.

http://www.blaupunkt.com/no/amplifiers_110.asp

I løpet av uken skal jeg inn med en THA475PnP i en E39 med original Businesspiller. Bilen har allerede fått oppgradert høyttalerene med fortrinnsvis Pioneer og DLS.

Originalspilleren sliter spesielt med å drive DLSene. Så her må det mer effekt til.

Vil komme tilbake med en notis om hvordan dette funker i en E39 og hvor vi velger å plassere den.

En liten oppdatering.

Ser det er en del frem og tilbake om hva som passer og ikke.

Denne DIYen er ment for det helt standard anlegget og ikke oppgradert med ekstern/større forsterker (Hi-Fi) eller Harman Kardon.

Det vil si at forsterker skal koples til med en av disse to pluggene BAK spilleren.

bmw-radio-connector.jpg

MEN det er ett avvik på det over.

Eldre modellene (i alle fall E46, E39, E38 og eldre X5) har forsterkermodulen liggende i bagasjen hvis de har original navi. Det kan fremdeles være standard/lille anlegget, men sitter baki pga. ingen plass til det integrert i spilleren fremme. Så sjekk opp hva bilen ble levert med fra fabrikk.

Min mening er at hvis man har originalt oppgradert anlegg og vil ha mer guffe så er det like greit å montere inn en hvilken som helst bilstereoforsterker. Det bli klipp og lim uansett av kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var forsterkeren montert og testet. Dette høres meget lovende ut.

Nå fikk høyttalerene nok effekt å spille med. Forsterkeren har nok pulver til å dra tyngre element enn det som er satt inn i denne bilen.

Her kommer en "liten" DIY i en E39 sedan:

Jeg prøvde først å gjemme forsterkeren inn i dashbordet. Men det skulle ikke være så lett. 2 kanaleren vil ikke være noe problem i det hele tatt å gjemme inni dashen. Det er et lite rom rett til venstre for hanskerommet. Det er lett å komme til. Bare dra ned plata under hanskerommet. Eller så kan den plasseres helt til venstre på førersiden. Plata under må fjernes. Den er festet med 3 stjerneskruer og to små Torx T10 skruer. Det er også et filtdeksel som sitter på midtkonsollen som må fjernes. Denne er festet med en stjerneskrue rett ved gasspedalen. Så trekkes dekselet bakover mot framsetet.

Vi valgte da å gjemme 4kanaleren hans i bagasjerommet.

Utstyret som ble brukt er altså Blaupunkt THA475PnP, adapter til BMW, og et 5.5 meter langt kabelsett. Adapteren og kablesettet selges separat.

P1010323.jpg

Her ser dere forskjellen på størrelsen på THA 475en og THA 275en.

P1010324.jpg

Først pillet jeg ut spilleren (BMW Business). Denne fjernes ved å trekke av volumknotten. Så sette et flattjern inni et spor og bende litt på utløsermekanismen. Da vil nedre del av spilleren kunne trekkes ut.

Så må øvre del av spilleren fjernes. Denne er festet med to umbrakoskruer. Disse skrus løs til det blir litt motstand i dem igjen. Så er det bare å trekke ut hele CD eller kassettdelen.

Jeg valgte å trekke kablene på førersiden siden den originale strømkabelem mellom batteri og motorrom ligger på høyre siden av bilen.

Jeg stappet den 5.5 meter lange kabelen fra radiohullet og inn til venstre.

Med litt ekstraledd i armen får du tak i kabelen ved å stappe hånda oppunder dashen ved rattstammen.

P1010300.jpg

Her er BMWadapteren koplet til den originale pluggen som sitter i spilleren.

P1010301.jpg

P1010302.jpg

Øvre del av spilleren satt inn igjen. Kan være greit å drapluggene og adapteren så langt ned som mulig. Men det ser man fort når man skal sette inn spilleren igjen.

P1010303.jpg

Her kommer kablene ut under rattstammen.

P1010304.jpg

Så er det bare å begynne å fjerne fothviler og lister bakover til bagasjen.

Vipp av dørterskellisten først. Jeg pleier å bruke et flattjern til å vippe den av med. Kil den mellom lista og dørpakningen og vipp forsiktig opp. Må nok ta i litt. Sitter godt. Begynn enten helt framme eller bak. Samme det bare i en av endene.

Fothvileren fjernes så ved å skru ut en stjerneskrue i senter av panseråpneren. Så sitter det en skue bak den som du ser med en gang. Da er det bare å rikle ut fothvileren. Den skal bakover mot førersetet.

Jeg la kabelbunten videre ned slik at den ligger bak fothvileren og inn under teppet.

P1010308.jpg

Så er det bare å stappe bunten ned under teppet. Her er det nok plass. Fortsett bakover til du kommer til B-stolpen.

P1010309.jpg

B-stolpen fjernes med å trekke ut nedre delen. Den sitter fast med 3 plastikkpropper. Så kan det være greit å trekke av pakningen til fremdøren og bakdøren. Trekk den av der hvor den dekker den nedre delen av B-stolpen.

For å vippe av dørlista for bakdøra må du ut med sitteputa til baksetet først.

Denne er festet i forkant. Her er det bare å ta tak helt framme i en ende og nappe hardt opp. Ut med setet og legg det bort en eller annenplass der det ikke blir skittent ;)

Helt bakerst på dørlista sitter det en 10mm skrue. Denne skrur du ut. Så er det bare å gjøre som du gjorde med lista framme. Men begynn helst framme. Av og bort med lista. Så kan du legge bunten videre bakover til du kommer til ryggdelen av baksetet.

P1010311.jpg

For å komme til en gjennomføring til bagasjerommet må du ut med ryggen. Da må du skru en til 10mm skrue som sitter på høyre side av setet. Likt som den du nettopp skrudde ut.

Når begge skruene er av er det greit å fjerne nakkestøttene. Du må i alle fall fjerne den midterste nakkestøtten (hvis du har). Denne trekkes rett opp. De to andre støttene kan du trekke så langt opp som de kommer.

Så er det bare å fjerne ryggen. Denne skal opp og framover. Bort og vekk med den.

Nå vil du se en gjennomføring som du kan bruke til bunten.

Stapp kablen inn i hullet.

P1010313.jpg

Så er det på tide å skrelle litt deksler i bagasjerommet.

Du har sikkert en luke på venstresiden som kan vippes ned. Fjern denne. Den sitter fast i bunnen med 3 stk. plastikkpropper. Disse vipper du bare opp med et flattjern.

Så må du vippe ut hele venstre dekselet. Den er festet med en propp lig de du nettopp vippa opp. Den sitter helt oppunder hattehylla. Så er det bare å ta tak helt bak med baklyset. Trekk ut dekselet til sides.

Nå burde du se kabelbunten du stappa inn gjennom fra kupeen.

P1010315.jpg

Legg kabelen akkura som du vil her. enten langs gulvet eller oppdempertårnet.

P1010316.jpg

Så er det bare å sette i forsterkeren. Her var jeg heldig. Det satt en liten brakett fra før som jeg kunne bruke til en av skruene til forsterkeren.

Så skrudde jeg inn en selvborrende skrue i begge nedre hullene.

Du kan selv velge hvordan du vil feste forsterkeren. Bare sørg for at den ikke henger og slenger inni der.

P1010318.jpg

P1010320.jpg

P1010319.jpg

Jeg valgte å jorde forsterkeren i et originalt jordingspunkt helt nede under lykta.

Så er det bare å jobbe seg framover med å sette på plass det som er fjernet og løsnet. Sett i favorittCDen din og hør forskjellen :)

KOS DEG!!!

PS: Denne jobben tok meg ca. 1.5 timer inkudert plunderet ved å finne ut om den passet inni dashen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg må si meg meget fornøyd med denne forsterkern ,før denne kunne jeg ikke få noe go lyd ut av høytalerene . Etter å ha fått i forsterkeren kan jeg nå spille så det holder for en gammel mann som meg ( 46 ) men Stig anbefaler å putte inn en sub i tilegg . Så det får bli en aktiv sub neste gang , en som kan plukkes ut når jeg trenger bagasjerummet . ??

Stor takk til STIG for godt arbeid

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du på muligheten for å montere forsterkeren fremme på pasasjersiden?

Ønsker helst å montere en firekanaler fremme og bruke mest mulig av orginalt ledningsnett.

.......

Edit:

Hjalp å leser monteringsnotatene dine en gang til.

Svaret stod vel der :)

Ellers ser det veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...