Gå til innhold

Montering av forsterker til sub, og Ipod + Intravee 2


Anbefalte innlegg

Hei,

Lovet sist å komme tilbake med bilder av montering av sub og forsterker, samt montering av ipod sammen med Intravee 2, og Alpine KCA-420i (Ipod adapter).

Dette er nå montert, og fungerer veldig bra :) Så her kommer et par bilder av prosessen :)

Montering av forsterker til sub(er):

Komponenter som inngår her:

Subber: Ground Zero Uranium 10" Dual VC på 2 ohm og 500 RMS watt (mener jeg og huske). Pris, 2900,- stk. For et par år tilbake.

Kasse: Ferdig bygd i MDF, rundt 60 liter (Modifisert terminal, for å forenkle kobling av spoler, slik det kan linkes utenfor kassa, på terminalene) Pris 900,-

Forsterker: Cadence ZRS 6500 monoblokk, på 1200 RMS watt i 2 ohm. Pris 3990,-

Alt er selvfølgelig handlet hos min lokale bilstereo leverandør, http://www.bassbrothers.no.

Mye av grunnen til at jeg handler her, er den gode servicen! Bedre service skal man lete lenge etter :) (Jeg er ikke sponsa, om du lurer på det. :lol: )

Hele poenget med anlegget mitt, var at bagasjerommet fortsatt skal være fult mulig og utnytte, til sin fulle størrelse, selv om jeg har et bra greit anlegg montert. Dette vil si at ingenting skulle bygges fast i bilen, men skal være enkelt og fjærne om man trenger plassen. Og hva er da ikke enklere en en enkel kasse? (NB: Vil ikke ha noen frekke kommentarer på gulvteppet mitt :lol: Og til opplysning er det ikke jeg som har montert det, dette er Klara Claudia fra Dusseldorf sitt verk :lol: Jeg syns bare det var greit og ha så jeg slipper og skitne ut gulvet [-X . Jeg kjører jo for faen med rolloen over hele tiden uansett :mrgreen: )

r45749yx8lcl2tnayrhd.jpg

Og for og gjøre bagasjerommet minst mulig innviklet, bestemte jeg meg for og montere forsterkeren på høyre siden av bagasjerommet, over batteriet. Etter mye tenking og planlegging i hodet, over en god periode, samt måling og sjekk av plass, kom jeg opp med en grei feste løsning. Laget først noen maler i blekk, da dette er lett og bøye og enkelt og klippe, deretter ble det produsert i flattjern, og bøyd til i skrustikke med mini slegge 8) Jeg brukte det som var av festemuligheter inni her, begge festa til bøylen over batteriet, samt et feste til ei boks bak ei dempematte (Vises på bilder senere :) ) Etter mye tilpassing og bøying, og sveising ble "rammeverket" seende slik ut montert i sida:

irtpo389i319oovv1rzm.jpg

mnlutlwilt5byjzjfbd6.jpg

09upvqdr550v5zqdrk0k.jpg

Og bare så det er sagt, jeg bygger ikke for utstilling, men for praktiske løsninger :lol: Men må innrømme at jeg ble RIMELIG fornøyd med resultatet! :D

Da rammeverket var ferdig og passet noen lunde, var det tid for litt treplatearbeid.

Yttermål på forsterkeren ble målt, og plata saga som forsterkeren skulle skrues fast i.

Som dere ser så er det ikke utstillings modell som blir laget her. Hull blir kuttet med vinkelsliper :lol:

Da jeg fikk skrudd plata på rammeverket og kutta alle skruer (med vinkelsliper, for å hindre kontakt med jord/kaross på bilen til forsterker) ble det seende noe slikt ut:

bhekbud2tma1mjkbu6zd.jpg

270cllkx2jflvqi9f1mc.jpg

Her er øverste festepunkt:

x93t11a5qm6adu1fb8kt.jpg

Nederste festepunkt ut i siden:

xxva2qoxyibm4tp5btld.jpg

ba8iiynnssh6kr3l9k89.jpg

5x1a2iz7c92n8ftjxeji.jpg

Etter litt lakk av typen svart matt fra Biltema, passa den plutselig mye bedre inn :) :

i307yx5kbqap31u4xy47.jpg

7krza8jqllvdzq6uknu3.jpg

jzevshgrn0kb8cp5pwur.jpg

Da var braketten ferdig montert, og alt klappet og klart til montering av forsterkeren:

ya3r9p76d670v9xb7gn4.jpg

3oxucsw513ss3zgvaagj.jpg

mao0zowop2gy5syysvm8.jpg

snjeofqbswuzyjgfvrng.jpg

rxiw5tvyjqg6zx9whrvr.jpg

52gbzwszv7rv5rdoojil.jpg

dg8rzrqcw0mr12mbx9x5.jpg

kd6l9bbeq1qmne4oc9fr.jpg

Signalkabelen går i lista på gulvet, over til 4kanals forsterkeren, da den har phono utgang. Dette er en signalkabel på 2,5 meter.

Og så, det endelige resultatet:

15mntgjirnihwlmsxsop.jpg

Sier meg rimelig fornøyd med dette :)

Så over til Intravee 2 og Alpine KCA-420i:

Komponenter som inngår her:

Ipod NANO 8 Gb (kjøpt billig på finn.no)

Intravee 2

Alpine KCA-420i Ipod adapter

Her har jeg bare noen enkle bilder, da jeg ikke tok noe bilde av kun braketten til dette, da det egentlig bare er ei plate knekt i 90 grader :) Så har bare et par bilder av det ferdige resultatet. Men det får da duge :x

Kan foresten skrive litt om oppkoblingen og hvordan denne boksen virker.

Den lille svarte boksen er Intravee 2, dette er boksen som behandler signaler fra Ipod, samt ID3 tags osv, og som inneholder programmet som brukes til å styre ipoden fra spilleren foran. Alpine boksen er rett og slett et ipod adapter til Alpine spillere.

Intravee 2 erstatter cd-veksleren, så denne må desverre plukkes ut (Men fortvil ikke, det fins håp for deg som absolut vil ha cd-veksler samtidig :wink: ) Det er her denne alpine boksen kommer inn i bildet. Intravee 2 boksen kan nemmelig styre cd veksler og. Og det er dette som gjør denne kombinasjonen ganske genial. For du kan koble til en cd-veksler (eller mp3-cd-veksler) til dette alpine ipod adapteret, faktisk opp til 2 enheter til kan kobles til her. Så Intravee 2 kan styre ipod + cd veksler. Tror ikke noen andre ipod konverteringer kan gjøre dette (Som jeg vet om vertfall :) )

For dere som kan tenke dere og lese mer om disse enhetene, så:

Selges dem her: http://www.toysinyourcar.com (Her selger dem og mye annet stash til Navi, bla. AV-input)

Hovudleverandøren sin side, med eget forum osv, her står det mye info om boksen:

http://www.intravention.co.uk

Ellers fins det videoer av denne i bruk på youtube.com :)

Men så til bildene av braketten, som befinner seg på venstre side av bagasjerommet, på plassen hvor cd-veksleren satt. Ble og veldig fornøyd med dette må jeg si. Ipoden sitter på borrelås, så den er enkel og plukke ut om jeg vil legge inn mer musikk. :) Samme gjør Intravee 2 boksen, så det skal være enkelt og plukke den ut og oppdatere firmwaren.

Jeg brukte ei alu-plate og bøyde den og borra 3 hull, og brukte festet til cd veksleren.

q9pn28z5yy253ayoinsk.jpg

2l6oz8iqt1hmrn0dr0p0.jpg

Det endelige resultatet:

ic9ghynbewi74u6iho23.jpg

Her er et bilde som viser navi-skjermen når man spiller av musikk:

v1eyw7fz7zkp9goo75rr.jpg

En ting jeg ikke har nevnt er "remote-bass-controll", som jeg må bruke for å justere volumet på bassen. Denne skal trekkes frem til midtkonsollen og legges inn i det lille oppbevarings rommet vedsidnav håndbrekket. Kan legge inn et bilde her på slutten av denne tråden når jeg har fått det ferdig. :) Denne blir og usynelig når lokket er lukket igjen :wink: Og den blir enkel og nå tak i :)

Da er bassremote på plass:

03s0aut6t6nha7crertn.jpg

Har og montert en knapp sammen med ipoden, denne er til å slå av forsterker til sub, når subkassa ikke står i, slik at det ikke er fare for kortsluttning når ledningen ligger løst. :)

xlcfyfauqsu5zkvv8aht.jpg

Og som sagt, etter alt dette, har jeg fortsatt hele bagasjerommet til disposisjon om jeg løfter ut kassa (på 40 kilo :lol: ), har montert bananplugger på ledninga, så dem er bare og nappe ut :)

oh4ni08g4ow8766eev0n.jpg

(Skal foresten lage meg en liten "prosjekt-tråd" om bilen min snart, men har ikke helt funnet ut hvilket forum jeg skal legge den i, noen som kan svare meg på det? :oops: I den tråden skal jeg blant annet samle alle disse anlegg's trådene mine. Samt legge ut bilder av de nye felgene jeg får neste uke fra England, 19" med 9 cm brei kant bak 8) Og en del andre bilder av bilen min :D )

Håper dere har hatt nytte/tidsfordriv/glede av og se/lese disse trådene, jeg syns vertfall det er gøy og vise frem hvordan jeg har gjort det :)

Mvh.

Fredrik 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som du har fått jobba litt der :) Fornøyd med Intravee?

Ble litt jobb med alt det der ja, men det var værdt det! :)

Intravee funker bra, er fortsatt i "lære-fasen", men hittil har jeg hatt kun positive inntrykk.

Fancy greier vertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Heisann, tenker på å gjøre noe av det samme som deg, ser virkelig bra ut!

Men tar du signal til sub-forsterkeren fra Blaupunkt PnP forsterker? i så fall, er dette signalet nivåregulert (følger det volumet på spiller/blaupunkt) eller er det et fast phono signal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, tenker på å gjøre noe av det samme som deg, ser virkelig bra ut!

Men tar du signal til sub-forsterkeren fra Blaupunkt PnP forsterker? i så fall, er dette signalet nivåregulert (følger det volumet på spiller/blaupunkt) eller er det et fast phono signal?

Hei, takk for det:-)

Ja, tar signal direkte fra bp, den har line out, som "videresender" lyden fra spilleren, så ja, den følger volumet:-) funker veldig bra:-) men jeg må montert kondensator, lysa blinker litt. Har bare ikke funnet helt ut hvor jeg skal ha den enda:-)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ut :) Lagt opp i min E39 jeg å. Kasta ut reservedekket og satt forsterker og kondis der jeg da. Litt enklere. Men ikke like integrert som i din!

Takk takk!

Hadde alt sammen i reservehjulsbrønnen på V70en, men i Bmwen så har jeg kompressor der, + at nå kan jeg faktisk ha bruk for stephjulet :) V70en var 4x4, så måtte ha likt stephjul, eller burde..Så jeg kasta det ut og bygde anlegg der i steden.

Så her måtte jeg være litt oppfinnsom :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...