Gå til innhold

Montering av høytalere bak (E39 Touring)


Anbefalte innlegg

Hei,

Da har jeg montert høytalere bak i min E39 Touring, og som jeg har tenkt 2 ganger tidligere, så tok jeg et par bilder, som jeg tenkte jeg kunne legge ut her, så folk kan kikke på. :wink:

Håper det kan komme til nytte. :)

Jeg tar ikke ansvar for om du ødelegger noe på din bil, om du utfører det slik jeg gjør i denne tråden!

Kan starte med å informere at på min (03 modell) var det greit med plass i "kassa" oppi taket. Tror vi målte det til ca 80mm dypt. Høytaleren jeg monterte var 54mm dyp, og de gikk fint oppi. Men legg merke til, [-X at på eine sida (mener det var høyre, altså passaskjersiden) går det to kabelgjennomføringer tett vedsidnav høytaleren, så de kan komme litt i veien. Jeg fikk presset dem litt ut av veien, og presset høytaleren oppi, så det gikk greit. :) En annen ting man bør passe på er om man kjøper kompo sett, slik jeg gjorde, sørg for at diskanten ikke stikker mye ut over kanten, da denne vil ta nedi dekselet over høytaleren, det gjør det litt hos meg, men fikk på dekselet likavel :)

- Denne typen høytaler ble montert (Samme serien som front settet.) Grunnen til at jeg monterte kompo sett var at jeg ikke har noen diskant i bakdøra, og det er like greit og gjøre det på denne måten.

ghu62zvpzl5hlav7m8og.jpg

Jeg vil og anbefale og lime litt dempe matriale over alle små hull som befinner seg oppi taket, for å prøve å lage en kasse rundt høytaleren. Ble anbefalt å gjøre dette av Frode på Bass Brothers, han sa de fleste ikke gadd å gjøre det, men kunne hjelpe en god del på lyden da høytaleren får en litt mer tettere kasse. Så jeg kjøpte litt dempe matriale og fiksa det i samme slengen. For å gjøre dette må du demontere taktrekket helt bakerst, DVS. du må løse det litt så du får vippa det ned i bak kant.

Det du trenger å gjøre da er som følger:

- Tror du må fjerne lista på gulvet over låsen til bakluka, men er ikke sikker (Jeg hadde denne allerede demontert). Om man må det, så gjør du det, deretter listene som går opp langs D stolpene. De er skrudde 2 plasser, en inni siden, over cd veksleren, og en skru inni sporet hvor du huker rolloen. Sitter og klips som holder dette dekslet fast, som du ser på bilde:

9nz68y0nqbznwadzqdvj.jpg

- Jeg skudde dekselet nedover, da dro jeg det ut av klipset. Men du kan og rykke rett ut.

Etter å ha fjernet begge sider, skrudde jeg ut festet i taket til hundegitteret, så var det å vippe taktrekket ut fra kanten på pakninga. Sitter og et klips bak taklampen, men jeg bare reiv litt i trekket så løsna det, samt det ned/ut fra pakninga over bak-side rutene.

- Så plukke av høytaler gitteret, begynd med å vippe det ned i fremkant av høytaleren, frem mot front på bilen, der er det noe haker som huker inn i trekket. Kan prøve og få dem ut ved å stikke en smørkniv for eksempel, oppi og vippe ut. Dem sitter og fast i klips på hver side av høytaleren, når du står bak bilen, blir det på høyre og venstre side av høytaleren, disse sitter nåk ganske fast. Deretter er det bare og vippe dem ned.

- Her er den orginale høytaleren.

lkw4ruga6ezm8op01rgt.jpg

Så er det bare og begynde å lokalisere hull, og tette med dempe matrialet :)

- Det finst et hull over tak lampen, og to litt lenger fremme (her har jeg tettet det eine hullet lenger inn):

gceul61gafsp6677i1tj.jpg

Tettet og det store hullet over taklampen:

gh7gp0afc9imsn587too.jpg

- Fins flere små hull (Her ser du klipset på sidene av høytaleren som holder dekselet, det som stikker opp i hullet.

miarirl9b7c5z596jkud.jpg

jp85539pfowr5o0gjb8w.jpg

- Tre hull inni kassen til høytaleren (Som jeg her har tettet, men sitter ut mot yttersiden av bilen, på begge sider)

g28nek9e3z1arylkh6m5.jpg

- Til sist limte jeg et stort flak over hele høytaler hullet, for å tette rundt, da den ikke helt tettet selv (Ikke skjær ut langs kanten, da er det ikke sikkert det vil bli helt tett rundt høytaleren, sikkert forskjellig alt etter hvilken høytaler du bruker, kuttet små hull til skrue hullene, og klipsene til høytaler dekslene og)

fkiqwx7f0713m79krb32.jpg

- Her er høytaleren ferdig montert

8r1v9mpxiicqzfzw87kq.jpg

2ud9z1l6j6as3c9cqxka.jpg

- Da gjennstår kun montering igjen, og etter alt er kommet på plass ble det seende slik ut

knebnr5nu712pj66dqxc.jpg

Håper dere forstår mesteparten av det jeg forklarer, selve demonteringen er ganske grei, kan være en fordel å vite hvor klipsa sitter, noe dere ser på det bilde av dekselet på D stolpen :)

Resultat:

Etter å ha bytta forsterker (viewtopic.php?f=10&t=143674), frontsett (viewtopic.php?f=10&t=145119) og "bak-sett" (Denne tråden :wink: ), så må jeg si at lydbildet har endra seg drastisk! Sitter nå igjen med god bass, og et system som spiller vesentlig høyere med mer bass, en det orginale! Så det er ikke å noe og legge skjul på at dette gjør susen! :D

Neste prosjekter blir montering av Intravee II og Alpine KCA-420i Ipod adapter,

samt at jeg har ei monoblokk og subkasse som skal inn :)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...
Er det mulig og kun ta av grill for og bytte høyttalere? Hvordan får man av denne?

Ja, trenger ikke demontere noe mer. De sitter ganske godt, men med litt forsiktig vold, og et stort flatt skrujern, sløv kniv el. så kommer den. Ligger en ganske bra forklarende film om akkurat det på youtube, søk på "E39 touring replace rear speakers" el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Det vet jeg ikke, men kan ikke skjønne at det skal være så mye annledes :)

Deksla sitter forresten med noen tapper på hver side (ut mot vinduet og inn mot midten på taket) Så om du tar tak der, og drar ned så skal det gå greit. Dem er også huka med små klaffer fremmover og bakover også, og tar du tak der klarer du og dra dem løse, og da er det bare og dra nedover på hver side (ut mot vindu og inn mot midten på taket).

Er ikke noe problem, men kan være litt skummelt om du ikke vet hvordan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott guide, vet du om preface har samme høytalerdimensjon i dører og tak? Isåfall hvilken størrelse er det her snakk om? 5.25" eller er de mindre?

Har denne DSP forsterkeren så jeg er litt knebla på forsterkersiden men skal ihertfall inn med Sub og Monoblokk vha Høy/lav adapter på ledningene til originalsub og skifte de originale elementene i tak og dører tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott guide, vet du om preface har samme høytalerdimensjon i dører og tak? Isåfall hvilken størrelse er det her snakk om? 5.25" eller er de mindre?

Har denne DSP forsterkeren så jeg er litt knebla på forsterkersiden men skal ihertfall inn med Sub og Monoblokk vha Høy/lav adapter på ledningene til originalsub og skifte de originale elementene i tak og dører tenkte jeg.

Hei, bak i taket på e39 touring, så sitter det 5,25" slim-utgave.

Altså byggelengden på magneten er vesentlig mindre, dette for plassen sin del.

Vær obs på dette når du bestiller :)

Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ja det gjør susen :) Har tenkt i ettertid på om jeg slulle dempa hele kassa innvendig, og lime matter rundt inni hele boksen så godt det lar seg gjøre..

For og hindre lyden å slippe ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...