Gå til innhold

DIY basskasse for E34 stasjonsvogn, 2x 12"


 Share

Anbefalte innlegg

Hallo !

Her er et forslag på hvordan man kan lage en basskasse som passer i en bmw E34 stasjonsvogn :)

Har brukt deler av helgen på å ta mål av bagasjerommet og saget ut delene til en basskasse. Legger ut mål av delene og noen bilder her hvis noen andre har lyst til å bygge seg :wink:

Platene er 22mm sponplater fra byggmakker ;)

Det første jeg begynte med var å skjære til en pappmal for å få til rett vinkel mot bakseteryggen.

Foto0111.jpg

Da jeg tilslutt ble fornøyd med høyde, bredde, vinkel og dybde brukte jeg box builder 2.0 for å få målene på platene. Boxbuilder regnet ut at kassen ble på 72 liter. Jeg kommer til å deler av kassen slik at det blir to kammer på 36 liter.

Jeg skrur sammen kassen og limer med trelim. Kommer også til å legge noe fugemasse, akryl eller noe sånt langs kantene på innsiden for å gjøre den 100% tett ;)

Målene:

robn-1.jpg

Resultat så langt. (platene er bare midlertidig skrudd sammen)

Foto0124.jpg

Foto0127.jpg

Foto0125.jpg

Foto0135.jpg

Foto0134.jpg

Foto0136.jpg

Foto0138.jpg

Foto0142.jpg

Foto0139.jpg

Foto0144.jpg

Har nå limt kassen og fuget innsiden.

Bilder:

Foto0165.jpg

Foto0164.jpg

Limte på høyttaler filt på kassen tilslutt.

Foto0166.jpg

Ferdig kasse plassert i bilen : )

DSC_0529.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik kasse jeg har, og den lyder bra den. Men hvorfor bruker du ikke mdf plater? Det er vel mer ideelt å bruke, og prisen er vel ikke så mye høyere? Så kan det sikkert også være fornuftig og fortelle hvordan du setter sammen delene, om du limer, fuger eller bare skrur.. Ellers er det en fin DIY. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg valgte spon istede for mdf var at byggmakker ikke hadde mdf da jeg var der, de kunne bestilt, men jeg valgte sponplater. Sponplatene kostet 169,- pr stk. og ble levert i 60x220 hvis jeg ikke husker feil :wink:

Har du portet eller lukket kasse?

Skal oppdatere med hvordan jeg setter sammen platene :)

Takk for tilbakemelding :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være pirkete så blir det 2 kasser på 35liter. Så mangler du at topplaten og så skal ha en vinkel på 25% og er målene på dem som er skråskjært på kort siden eller langsiden i forhold til vinkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du portet eller lukket kasse?

Skal oppdatere med hvordan jeg setter sammen platene :)

Takk for tilbakemelding :D

Det høres bra ut, jeg valgte lukket kasse, men jeg lurer på om lydkvaliteten hadde blitt bedre hvis det hadde vært en bassrefleks kasse. Ihvertfall med mine elementer og siden jeg har litt forliten forsterker.

Er kassen ferdig bygd? Er det lukket kasse du lager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassen er ferdigbygd ja, den er lukket, men siden jeg også har litt for liten forsterker må jeg vel lage to porter slik at det blir bassrefleks kasse:)

Har du noen bilder av kassen plassert i bilen din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en harman/kardon ca280, den leverer 160w i 2 ohm, og ja jeg har koblet subbene i 2 ohm ;)

Burde jeg ikke lage bassrefleks? :?

Bassreflekskasse skal nok ha ein del større volum enn ei lukka kasse.

Eg personligt liker lukka kasse ein del bedre enn bassreflekskasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...