Gå til innhold

DIY - Fastlåst nøkkel e36


Halvor89
 Share

Anbefalte innlegg

Skjedde noe her, for en tid tilbake med min 1996 bmw e36. Muttern skulle låne bilen på jobb. Da hu kom hjem

og skulle vri av tenninga fikk hu kun dratt nøkkelen rett ut av låsen. Bilen stod fortsatt og gikk og dette

endte med at bilen måtte kveles og batteriet måtte frakobles.

Så da var utfordringa, hva må gjøres:

Jeg googla litt og fikk hjelp fra diverse forum, men tenkte jeg kunne lage en slags DIY her:

Det du trenger er:

1)Liten stjernetrekker

2)Liten flat trekker

3)Syl

4)Hårnål

5)Lommelykt evt)

For det første, så må interiørdekselet over pedalene delvis tas ned, dette sitter skrudd i "skjøten" mot øvre del.

Deretter må du ta av dekselet under rattstammen. Denne sitter i en klips med en ekspansjonsskrue i midten. Ta det litt pent

når dette skal av. Må som regel lirkes litt. Du vil da se hele klossen som låsesylinderen sitter i. Har du startsperre på bilen,

så må du lirke av den ringen rundt nøkkelhullet (vær forsiktig, gammel plastikk er sprø) Den kan da henge der etter ledningen.

Hvis man ser i motsatt ende av der nøkkelhullet er, så vil du se en slags plastikk klump hvor det kommer inn noen ledninger.

Dette er selve bryteren for start stopp. På hver side av denne har du noen hull, og i disse hullene sitter det to skruer med flat

hode. Dette vil ikke synes med en gang fordi det er dekt med en slags rød kitt eller noe som må pirkes bort med en flat trekker,

evt syl. Løsne på disse skruene til du klarer å dra ut den plastikk klumpen som ble nevnt. Da vil du se et metall stag som stikker ut.

zyet3iwzeh1xnicggqnu.jpg

Bruk ei tang og dra dette mot deg. Du vil høre et slags klikk når låsen er i den posisjonen der det vanligvis skal være mulig å dra ut nøkkelen.

Ved nøkkelhullet vil du se et slags halvmåne hull.

incoeagu61ccygi73lk4.jpg

Nøkkelen må vris til radio-posisjon, ettersom jeg skjønte på de forumene jeg har vært innom.

Jeg prøvde meg bare fram ved å lyse på det hullet mens jeg vrei nøkkelen forsiktig rundt, og man vil da se at man kommer til en slags passasje, der

det vil være mulighet for å stikke noe inn. Der må du ta i bruk ei hårnål (som du må bøye tuppen littegrann på)

Dytt denne inn i dette hullet. Deretter må du lirke deg fram. Du vil etterhvert merke at hvis du vrir rundt hårnåla, så vil den virke

fjørbelastet. Du har da truffet denne tappen for å dra ut hele låsesylinderen. Dytt hårnåla ned, og dra sylinderen forsiktig ut.

Det er nå anbefalt at du setter inn ny låsesylinder.

fa0upspfq54320w1twfl.jpg

Håper dette er noenlunde forståelig hvertfall, om ikke så gi meg feedback :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good point :P Rart at innlegget i det ene amerikanske forumet starta med: "Wife comes home and says she can take the key out of the ignition and the engine will not turn off" :P Fattern sa det han og: "Jøss, det var rart det var HU som klarte det da, når du har kjørt denna bilen såpass lenge uten at det har blitt noe tull" LIKE fornøyd som første gang hu kantkjørte felgene på Touranen =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. denne prosedyren funker. Det vet jeg etter å ha fått knust rattlåsen etter dårlige råd. Skulle bare be broderen gå ut å stenge av bilen mens vi ventet på å få verkstedtime på Furubakken bilverksted. Fyren kom slukøret inn med nøkkelen mens biln sto på tomgang. 5 timer senere og en tur på huggeren hvor en tilfeldig maken bil nettopp var kommet inn M NØKKEL var vi i gang igjen. Jeg tok fullstendig låsebytte etter dette. Kjøpte komplett sett til en rimelig penge på KOED. Bare kort tid i forveien hadde jeg hatt innbrudd og kjøpte tenningslås og hanskeromslås til ca 1500 kr. Mest irritert over prisen på hanskeromslåsen som stort sett er tre fire plastbiter til maks en ti krone ferdig pakket, merket og sendt :evil: Angående kantkjøring kan jeg hvist bare holde kjeft og heller prøve å spare litt til ny felg :cry:

Pedro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
Det er nå anbefalt at du setter inn ny låsesylinder.

Er det andre deler enn sylinderen man trenger å bytte? Sendte prisforespørsel til Bavaria på sylinderen men de kom tilbake med en lang liste over deler de tydligvis mener jeg må bytte. Er det bare de som prøver å tjene litt ekstra eller er noen av disse delene nødvendige?

wi1o9881s5628bi5ps22.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ødelagt da?

Skal du kun bytte låsecylinderen skal du kun bytte den og ikke støtfangeren bak for å si det slik.

Ringantennen drar du bare av den gamle og setter på den den nye låsen til slutt.

Får ikke lastet opp bilder fra HTCen min desverre. EASYFIX DETTE ALTSÅ såframt ikke det er ødelagt noe mer enn bare cylinderen.

2dc7zptlww4wd6mpa285.jpg

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det bare sylinderen jeg trenger å bytte. Har det problemet at den går 360 grader rundt noen ganger. Begynte bare å stusse litt når Bavaria kom med den lange listen over deler de mener må byttes, rattlås osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er BARE cylinderen som må byttes da!

Klarer desverre ikke å laste opp bilder fra mobilen min pga "HOPPEMUS" som ødela en opplasting til PCen

Er gjort i en fei Ringen drar du bare rett av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...