Gå til innhold

Fikse kantkjørte felger?


Henriksrud
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis det ikke er altfor ille kan du prøve å bruke smergel papir og pusse ned kanten der den har blitt kantkjørt.

Hvis du feks har store kant felger med mye kant som kan poleres så er det ikke veldig pent med sparkel er det?

Dette er i hvertfall mine planer for felgene jeg har på bilen min nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et relativt dypt hakk i ene felgen min, og noe kantkjøring på andre.

Pussa ned og la i metallsparkel fra biltema og lakkerte opp igjen.

Ble nesten som nye (bortsett fra mine ferdigheter med lakk og tålmodighet)

0705050003.JPG

Ser hakket såvidt midt på her cirka.

slik ser de ut nå

IMG_2681.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et relativt dypt hakk i ene felgen min, og noe kantkjøring på andre.

Pussa ned og la i metallsparkel fra biltema og lakkerte opp igjen.

Ble nesten som nye (bortsett fra mine ferdigheter med lakk og tålmodighet)

slik ser de ut nå

IMG_2681.jpg

Tok du av dekket for den jobben, eller bare maskerte du? Ble hele felgen pussa ned? Hvilken type lakk brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den ene av fire felger, alle var ganske like mye kantkjørte. Jeg forhørte meg med å dreie av, men det ble da en rett kant og ikke en jevn bue som det opprinnelig er. I tillegg ville den rette kanten variere etter hakkene på hver felg. (Og for et nek som satte på lodd på utsida av felgen da jeg skulle få lagt på vinterdekk første gangen...)

tu3zsqa5nwyn81fm9xlm.jpg

Sparkling og pussing er i gang:

e3djkfuw9v8aph58gczc.jpg

Det ferdige resultatet:

pc7age2vvoenbsth58a8.jpg

Jeg ble veldig fornøyd. Jeg valgte lakk med litt større metallic-flak så det ble litt mer glans i de. Ser ut som nye.

Jeg rensa felgene godt, sparkla, pussa ned og mattet ned resten av felgene. Fikk deretter en kamerat til å lakkere for meg da det ikke er min sterke side.

Jeg husker ikke helt grovheten på pussepapirene, men mener det var 400 og 800. Sparkel og våtslipepapir ble kjøpt på anbefaling av ansatt på Torshov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et relativt dypt hakk i ene felgen min, og noe kantkjøring på andre.

Pussa ned og la i metallsparkel fra biltema og lakkerte opp igjen.

Ble nesten som nye (bortsett fra mine ferdigheter med lakk og tålmodighet)

slik ser de ut nå

IMG_2681.jpg

Tok du av dekket for den jobben, eller bare maskerte du? Ble hele felgen pussa ned? Hvilken type lakk brukte du?

Hadde ikke av dekka, kunne nok gjort en bedre pussejobb med de av, men det blei helt greit fordiom.

maskerte godt med teip, pussa godt ned der jeg la i sparkel og matta ned resten av felgen.

Brukte vanlig biltema lakk :) er ikke så motstandsdyktig ved skifte av dekk.. De klarte å lage hakk i kanten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet så jo veldig bra ut. Hvor lang tid brukte du sånn ca. på sparkling, og ca. tid på pussing? Var du veldig pirkete?

Jeg brukte kanskje et par kvelder på dette. Om jeg ikke husker helt feil gikk første kveld med til avfetting og vask av felger samt sparkling etter å ha renset hakkene med tynner eller lignende. Før jobb neste morgen pussa jeg ned bare sparkelen og la på mer der det var behov før jeg på kvelden pussa ned sparkelen igjen og mattet ned resten av felgen. Var ikke veldig pirkete, men passet på å ikke ha igjen blanke, upussede felt i hjørner og kanter slik at det var mest mulig hefte for ny lakk. Gikk veldig fort å matte ned med fint papir. Pass på å skyll det jevnlig i vann da det metter seg med lakk og pusser dårlig. Så ett lag med metalliclakk og ett med klarlakk så var de gode som gull. :) Absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...