Gå til innhold

Howto : Grøftelyskobling E34 + andre modeller?


hypolisot
 Share

Anbefalte innlegg

Har selv slitt med grøftelys som kun virker i kombinasjon med parklys, og det har vist mangen andre gjort også.

Så siden ingen ville si til meg hvordan dette skulle gjøres så måtte eg gjøre det selv :P

Bildene er ganske selvforklarende :) :

klipp%20og%20isoler.JPG

Denne skal da kobles innpå den røde/grå (brukte en strømstjeler her siden endene var så korte). IKKJE klipp den helt inntil bryteren, den må være lang nok til og kunne kobles i lag med den grå/røde. Den enden som kommer fra venstre må også være lang nok til og isoleres.

DSC00046.JPG

OBS: Mål ut at du får 12V mellom jord og den grå/røde når lysbryteren settes i parklys. Mål også ut at en får 12V mellom den gule/lilla når lysbryteren settes i nærlys posisjon.

Altså, 12V som kommer fra nærlysene klippes og isoleres i enden.

Den andre enden (enden fra grøftelysbryteren) kobles da innpå den grå/røde (12V fra interiørbelysning. OBS Når en dimmer lyset nok ned kan da lyset slå seg av, men så lengen en har litt lys i dashen så vil det virke)

Resultatet blir da :

DSC00047.JPG

Eventuelle skader som dette skulle forusake tar eg ikkje ansvar for, men dette skal kun være styrestrøm så det er begrensa hva som kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blei spurgt om jeg virkeligt turde kjøre med grøfte lyset tænt hele tiden i dag!!

Han som spurte sa han hadde 2 venner som hadde fått bot for å kjøre med dem på????

Noe med at de kun måtte brukes i tåget vejr??

Kan det virkelig stemme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan brukes i dagslys sammen med parklys, og vennligst gi faen i å kjøre med de og nærlys på kvelden/natta, for det er så irriterende å møte sånne biler.

Huff da... :) problemer med dette sør-norge skjønner jeg.. har kjørt kombi nær og grøftlys kombinert i 5 år i trondheim og omegn og ALDRI fått smekk på fingra.. ikke en eneste gang..

Bimmerlars, hadde du vært i Trondheim så hadde du dødd av hjertesvikt hvis du hater d så mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan brukes i dagslys sammen med parklys, og vennligst gi faen i å kjøre med de og nærlys på kvelden/natta, for det er så irriterende å møte sånne biler.

min er "harrykobla" før den kom til norge i 97, og har ikke ork å gjøre noe med det :P

men vil ikke si bmw sine grøftelys er så lyssterke at de er plagsomme. merchedes sine derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei spurgt om jeg virkeligt turde kjøre med grøfte lyset tænt hele tiden i dag!!

Han som spurte sa han hadde 2 venner som hadde fått bot for å kjøre med dem på????

Noe med at de kun måtte brukes i tåget vejr??

Kan det virkelig stemme??

tror det har noe med hvordan du kjører og hvis du har grøftelys ulovlig på. og hvilken bil. stygt å si det men vil påstå at det er slik. i området jeg bor har jeg aldri blitt stoppet av politiet på kveldstid med grøftelys på.

edit: og ingen jeg kjenner heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan brukes i dagslys sammen med parklys, og vennligst gi faen i å kjøre med de og nærlys på kvelden/natta, for det er så irriterende å møte sånne biler.

Huff da... :) problemer med dette sør-norge skjønner jeg.. har kjørt kombi nær og grøftlys kombinert i 5 år i trondheim og omegn og ALDRI fått smekk på fingra.. ikke en eneste gang..

Bimmerlars, hadde du vært i Trondheim så hadde du dødd av hjertesvikt hvis du hater d så mye ;)

Blinker med fjærlysa på alle :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smak å behag det med grøftlys.. jeg syns det er pent andre avskyr d :) that`s life :)

Jeg synes også det er fint, kjører alltid med det selv, men da på dagtid på parklys og grøftelys. Grunnen til at jeg ikke er noe glad i at folk kjører med grøft og nær i mørket er at det blender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Helt enig med bimmerlars. folk som kjører med kjørelys og grøftelys skjønner jo faen ikke at de gjør noe galt når man blinker på de! Eneste løsninga er og putte lyskastere der i steden for og putte på grøftelys hvergang noen andre kommer med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

FA**!!! FÅR DET IKKE TIL!!!

Har selv slitt med grøftelys som kun virker i kombinasjon med parklys, og det har vist mangen andre gjort også.

Så siden ingen ville si til meg hvordan dette skulle gjøres så måtte eg gjøre det selv :P

Bildene er ganske selvforklarende :) :

klipp%20og%20isoler.JPG

Denne skal da kobles innpå den røde/grå (brukte en strømstjeler her siden endene var så korte). IKKJE klipp den helt inntil bryteren, den må være lang nok til og kunne kobles i lag med den grå/røde. Den enden som kommer fra venstre må også være lang nok til og isoleres.

DSC00046.JPG

OBS: Mål ut at du får 12V mellom jord og den grå/røde når lysbryteren settes i parklys. Mål også ut at en får 12V mellom den gule/lilla når lysbryteren settes i nærlys posisjon.

Altså, 12V som kommer fra nærlysene klippes og isoleres i enden.

Den andre enden (enden fra grøftelysbryteren) kobles da innpå den grå/røde (12V fra interiørbelysning. OBS Når en dimmer lyset nok ned kan da lyset slå seg av, men så lengen en har litt lys i dashen så vil det virke)

Resultatet blir da :

DSC00047.JPG

Eventuelle skader som dette skulle forusake tar eg ikkje ansvar for, men dette skal kun være styrestrøm så det er begrensa hva som kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strøm både her og der, men når jeg kobler den grå/røde sammen med gul/lilla blir strømmen mystisk borte. Har brukt kabelsko i stedet for strømtyv, men det skulle da ikke ha noe og si?

Hvis jeg drar ut koblinga mellom grå/rød og gul/lilla og skrur av og på lysene (hovedlysa) så kommer strømmen tilbake i ledninga. Men når jeg da kobler dem sammen igjen får ikke gul/lilla strøm og strømmen blir borte i grå/rød.

Æ BI FETTE TOILLAT!!!!

HJELP!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mine grøftelys lyser uansett bare jeg setter på parklys..

Klarer ikke å slå de av på noen som helst måte, bortsett fra å dra ut ledningene på hvert lys da..

Kunne vært greit å få fikset det slik at jeg kunne slått de av..

Men det har jeg ikke klart enda, noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...