Gå til innhold

Howto: Bygge om fra mekanisk til el. kjølevifte (E34 520i)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hva: Bygge om fra mekanisk til elektrisk vifte. Dette er ingen 100% nøyaktig step-by-step guide, kun hovedpunktene og hva som behøves da jeg fikk forespørsel på dette. Helt nøyaktig blir for mye om og men og hvis og om atte. Forøvrig er det en E34 520i med M20-motor som er brukt i eksempelet, men det skal nok fungere tilsvarende på de fleste modeller.

Hvorfor: Utslitt viskosekobling på den mekaniske viften (kan stoppes med en avis) eller ønske om bedre kjølevifte (mekanisk kjøler dårlig på lavt turtall, og derfor også på tomgang) som ikke tar effekt fra motoren (det sies man kan spare 2-3hk på el.vifte).

Trenger:

- Div kabler (jeg brukte 8-9 meter 2.5mm2)

- Div kabelsko

- Loddebolt/loddetinn

- 32mm fastnøkkel (til å løsne den gamle vifta)

- El. vifte (brukte selv Bosch-vifte fra Volvo S60/V70 eller tilsvarende)

- Relé (brukte selv et brunt BMW-relé til 80,-.. et helt enkelt relé er tilstrekkelig)

- Sikringer

- Termostat eller manuell bryter. Jeg valgte en termostatstyrt løsning, slik at hvem som helst kan kjøre bilen uten å måtte gjennomgå en 200-siders bok for å kunne slå på vifter og hva det måtte være manuelt. Min bil hadde hull til termostat i radiatorens høyre side, så jeg kjøpte original 91/99-graders termostat fra BMW - delenr. 61311378073 (ca. 300,-).

- Div annet, alt etter vifte/tilpasning/montering/etc.

Tid: En liten kveld går vel fort om man holder et bedagelig fritidstempo med nabopjatting og annet surr. ;)

Prosedyre:

Først må original vifte demonteres. Koblingen løsnes med en smal 32mm fastnøkkel, eventuelt kommer du kanskje til med en skiftenøkkel eller bredere fastnøkkel nedenfra. Husk at dette er linksgjenger (motsatt av vanlig). Dekselet sitter på radiatoren med to "klips" i toppen. Skrujern/tang funker fint her..

S3011508.jpg

Med original mekanisk vifte

S3011509.jpg

Den gamle viften ute

Deretter er det bare å sette igang med tilpasningen av el.viften. Min var en svær Bosch-vifte fra Volvo V70 eller tilsvarende, med sinnsykt mye plast rundt selve vifta, og måtte derfor modifiseres med en sag for å passe. Skrudde den så fast i topp og bunn av radiatoren med karosseriskruer (i kanten, ikke sett skruer inn i radiatoren!).

S3011511.jpg

Ny vifte på plass

Så er det styringen og el.systemet som gjenstår. Jeg er usikker på hvor mange biler som har ferdig opplegg til termostat, det må hver enkelt finne ut. Et annet alternativ kan jo være å lage et mellomstykke med slangeklemmer på en kjølevannsslange med et munnstykke for termostatmontering. Min hadde nå ihvertfall ferdig plugg i radiatorens høyre side, så jeg skaffet meg en original BMW-termostat, skrudde ut tettepluggen og skrudde inn termostaten.

S3011512.jpg

Termostaten montert (og tilkoblet) i radiatoren

Deretter er det egentlig bare koblingene som gjenstår, så her får du bare et egetmekket skjema. Jeg er forøvrig ingen elektronikkingeniør, så tegn og symboler her er nok litt på jordet.. ;)

Image2_001.gif

Retningen (+/-) på viften må du nesten finne ut selv. Den skal blåse bakover mot motoren. På min er svart/- og hvitt/+ korrekt blåseretning.

Koblingen av termostaten/bryteren kommer an på hva slags termostat/bryter du har. Jeg brukte en 10-kroners 2-veisbryter fra Biltema til testing. Skal du bruke en tilsvarende er det bare å ohme de tre pinnene, to om gangen, med bryteren i av og på-stilling, så kobler du +/- på de to pinnene som gir kontakt i på-posisjonen. Termostaten min hadde også tre pinner, siden den er 91/99-grader. Jeg har foreløpig bare koblet den på to av pinnene slik at den slår seg av og på ved samme temp. Ser ut til å fungere greit nok. Siden den var original BMW-del hadde jeg ingen koblingsskjema på den og putta den i en gryte og kokte opp vann og fulgte med på multimeter og med ørene (klikkelyd).. :) Du skal altså finne de to pinnene som gir kontakt over en gitt temperatur. Vet forøvrig at det finnes BMW-termostater til E39 som har enda høyere temp - 105 og lignende. Kan nok også fungere fint, så her må du bare ta et valg..

Sikringen til termostaten/bryteren er bare en liten sikkerhetssikring som jeg har plassert nær batteriet, siden jeg har + rett derfra (vil jo at viften skal fungere selv om tenningen er av).

Den andre sikringen er en stor sikring for viften. Viften min trekker over 40A i oppstarten, så her kreves noe relativt kraftig. Bruker selv en bilstereosikringsholder fra Biltema til 35,- + sikringer. Fås i 40-50-60A.

S3011513.jpg

Koblet opp med sikring og relé.

Forøvrig har ikke sikringen over foreløpig noen særlig hensikt, siden den står så nær reléet, men jeg måtte bare få alt til å fungere kvelden før vi skulle på ferie, så ting er litt kjapt gjort her med strips og enkle plasseringer. Kommer til å flytte litt på ting etterhvert. ;)

Velvel, får håpe dette var forståelig på tross av at jeg verken er noen elektronikkingeniør eller bilmekaniker. Det fungerer ihvertfall hos meg! Så til slutt en takk til Ole M. (han kan kontaktes på tlfnr. 90863310) for vifte++ og dermed endelig skikkelig kjøling igjen... :) . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare hyggelig det! Får håpe det kan brukes til noe. Er jo såpass mye om og men, men hovedpunktene, som koblingsskjema osv, skal jo kunne brukes på det meste.

Ligger forøvrig selvfølgelig linket opp under "Gjør det selv" til venstre her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7988628886&ssPageName=MERC_VI_RSCC_Pr4_PcY_BID_Stores brukte jeg når jeg bygde om min E23. Her følger det med justerbar termostat og den passer alle radiatorer. Jeg er kjempe fornøyd :D

Smart!

Men: Does Not Come With Adjustable Thermostate!!!

Må være et av de andre han har der som har justerbar termostat i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Termostaten er egentlig til klima/AC. Du kan jo kanskje koble deg innpå pluggen. Alternativt lage deg et rørstykke med korrekt oppgjenging, og sette den inn i et av kjølevannsrørene med to slangeklemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor brukte du et rele!? bryteren slår seg vell på når den blir for varm, og når den er riktig temp, så er det det samme som om den er av, så hvorfor koblet du det ikke direkte til bat.?

Fordi det er å be om brann å kjøre det der direkte. En vanlig bryter tåler bare 10A. Derfor bruker jeg kun styrestrøm på termostaten/bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at om noen forsøker dette, så må dere virkelig passe på å ha god avstand mellom selve vifta og radiatoren. Brukte selv noen mellomstykker slik at vifta ikke tok uti da jeg snurra på den, snakker kanskje en halv cm, men det er ikke nok om dere kjører på dumpete veier. Lag litt god klaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Æh.. I går stod vi i Moss og venta på Hortensferja etter en weekend i Sverige - tempen steg sakte men sikkert, uten at en dritt skjedde der fremme. Kom oss på ferja og fikk slått av motoren før den kokte (såvidt det var), og kom oss hjem. Fikk sjekket i dag, og 60A-sikringen som kun står på vifta har røket. Sikringene er en 6-pack med AGU-sikringer fra Biltema (bilstereosikringer), så enten må det være noe drit, eller så trekker den vifta seriøst mye strøm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh.. I går stod vi i Moss og venta på Hortensferja etter en weekend i Sverige - tempen steg sakte men sikkert, uten at en dritt skjedde der fremme. Kom oss på ferja og fikk slått av motoren før den kokte (såvidt det var), og kom oss hjem. Fikk sjekket i dag, og 60A-sikringen som kun står på vifta har røket. Sikringene er en 6-pack med AGU-sikringer fra Biltema (bilstereosikringer), så enten må det være noe drit, eller så trekker den vifta seriøst mye strøm..
HUFF!

60A er vel litt i overkant hva man skal forvente at en vifte kan trekke? Det hørtes mystisk ut. Har du prøvd med ny sikring? Virker det da, eller sier det "PANG"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUFF!

60A er vel litt i overkant hva man skal forvente at en vifte kan trekke? Det hørtes mystisk ut. Har du prøvd med ny sikring? Virker det da, eller sier det "PANG"?

Fungerer helt fint med ny sikring igjen (også Biltema), akkurat som det har gjort i to uker.

Det rare er at sikringen ikke er brent av på midten, og det er ellers heller ingen synlig brenning i den (det ville vært lett å se på en 2-3 mm tykk leder..), den funker bare ikke. Tror selve lederen må ha fallt av i en av endene, utenfor glasset. Oppdaget det ikke før jeg gikk over alle ledd med multimeteret. I tillegg er jo denne sikringen på + før reléet, og der er det ikke mye kabel til batteriet, så en skulle jo tro at reléet hadde tatt kvelden før 60A-sikringen. Sannsynligvis bare berømmelig Biltema-kvalitet som slår til igjen?

Siden sikringen ikke var synlig avbrent har jeg naturligvis gått over alle koblinger og ledninger også, og det ser helt fint ut. Har brukt kabelsko noen steder, men ledningene er loddet på kabelskoene, så alt sitter bra.

Holder det ikke nå prøver jeg med sikringen til effektforsterkeren. Den er fra en skikkelig bilstereosjappe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Må bare legge til at Biltema-sikringene må det styres unna!

På Vålerbanen gikk nok en lik 60A Biltema-sikring på akkurat samme måte - uten synlig brudd. Tok da sikringen til effektforsterkern, en tilsynelatende lik 60A sikring, men fra et kabelkit fra Bilradiospesialisten. Den har stått i siden Våler, og fått kjørt seg knallhardt på Tysklandstur etc. uten problemer. Holderne er greie, men kast sikringen som sitter i så langt du klarer og kjøp sikring fra en Bilstereosjappe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...