Gå til innhold

DIY - E39 bremsebånd


Kure
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på en liten DIY mens jeg bytter bremsebånd på min E39.

Dette er en relativt enkel jobb som de fleste som ikke blir skremt av en skrutrekker kan gjøre. Fremgangs metoden er sikkert ganske lik på mange BMW modeller.

Steg 1: Jekk opp bilen bak. Helst begge hjulene samtidig, da det vil være enklere å justere håndbrekket senere.

Fjern hjulene, og du bør få et lignende bilde....

xiyck35ob187ombx8rdi.jpg

Steg 2: fjern caliper. Sitter festet med 2 stk 16mm skruer på baksiden. Ledd nøkkel kan være greit å bruke på den nederste da denne er kan være litt kronglete å komme til

Det kan lønne seg å slakke på håndbrekket for at bremseskiven enklere skal løsne. Dette gjøres inne i kupeen under håndbrekket ( se steg 9) og eller inne i trommelen gjennom et av hjulbolt hullene ( se steg 6-7)

lqz0wdgoouaj8fad7m7d.jpg

Steg 3: Løsne feste skruen til skiven. Obs bruk her noe kurrant bits-set eller lignende. Det er fort gjøre å runde umbraco skruen.

vpcc7d6liavxz5km5sxn.jpg

Steg 4: Fjern skiven. Denne kan sitte litt godt. En avtrekker som strammes noe til, og et bestemt slag med en hammer skal være nok. Ikke slå direkte på skive delen, men sikt på trommel delen.

8adhodh8y4nxejx59iye.jpg

Steg 5: fjerne gamle bånd. Lurt å merke seg hvordan ting sitter. Båndene er festet oppe og nede + i 2 stk fjører.

g1jsjt0i28qsybvrjy4h.jpg

Bare å vri til valgfri side for å løsne

kxeeqxu9g9dzogb0fmjz.jpg

is606q1vlpj7f7s6a5c2.jpg

Fjørene kan være litt kronglete å løsne, se bilde senere ved montering for mulig teknikk både for montering å demontering av fjørene. På det underste bildet syns ikke fjøren, men se deg litt omkring , så finner du den nok... 8)

Steg 6: montere nye bånd. Fest de først med festene oppe og nede, så monter fjører og stramme mekanismen. Kan være litt kronglete å få alt 100% på plass, og er ikke alt på plass, så får du ikke på skiven etterpå.

e2piiocakbbhuw6a7ln6.jpg

Kanske enkelt å montere fjørene på denne måten, fest de oppe først.

Lurt å smøre / rense litt på stramme mekanismen og håndbrekk festet.

z860d2keid5lney8lkrj.jpg

Steg 7: montere skiven. Denne skal ikke hamres på plass med makt. Da er det stor sjanse for at du skader bremsebåndene.

Stram bremsebåndene, slik at du akkuratt klarer å få på skiven. Denne strammingen kan også gjøres når skiven er på plass gjennom hull i skiven, men jeg syns det er enklere å gjøre dette før skiven er på plass.

Obs legg merke til hvilken vei du må skru bremsebånd strammeren for å stramme / slakke båndene. Disse kan det være behov for å etter-stramme senere, eller nå når håndbrekket skal justeres.

Etter-strammingen skjer gjennom et av hullene til hjulboktene, og kan være " a pain in the ass"

Steg 8: monter caliper igjen.

Du burde nå ha kommet så langt som dette

ea53cg16jdreqg92t01v.jpg

Steg 9: Juster håndbrekk. Grunn-strammingen skal gjøres ved strammeren inne i trommelen / skiven. Så skal dette fin justeres foran under håndbrekket.

Dekselet rundt brekket løsnes enkelt ved å vippe den øvre delen rett utover.

dzh5ykqkip5jec0nvc0e.jpg

Stram så hver av mutrene her til du ikke klarer snurre skivene bak rundt.

Så må du slakken dem igjen til du syns trommelen snurrer lett nok.

Kan være at en kjøre tur med testing og etter stramming er lurt.

Ujevnstramming vil føre til ujevn håndbrekk effekt bak...

Dette er ca hva jeg brukte av verktøy for denne operasjonen:

sn1dpnykhi609tv2gdna.jpg

Dette skulle være en grei DIY for denne jobben. Men det er selvsagt lov å kommentere...... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tilleggstips... Ofte så blir det en kant på innsiden av bremseskiva/trommelen. Den gjør at det kan bli litt vanskelig å få skiva inn igjen.

Trikset her er å fjerne denne kanten med en dremmel, da smetter den rett på igjen uten noe forbannelse. Denne kanten skal jo i utgangspunktet ikke være her, men kommer av slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tilleggstips... Jeg pleier å justere spennet av bremsebånda før jeg fjerner bremseskivene - både ved å slakke håndbremsvaierene og så justeringene inne på bremsebånda. Dette sparer deg for endel stress, samt at en slipper gjerne å bruke ters for å få skiva av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 6 months later...
Et annet tilleggstips... Jeg pleier å justere spennet av bremsebånda før jeg fjerner bremseskivene - både ved å slakke håndbremsvaierene og så justeringene inne på bremsebånda. Dette sparer deg for endel stress, samt at en slipper gjerne å bruke ters for å få skiva av.

Dette burde presiseres og jeg råder trådstarter til å legge det til som informasjon. Gjør man ikke dette og ikke vet hva konsekvensene er hvis noe går galt. Da blir det en festlig opplevelse og "bare " bytte håndbrekksbåndene.

Drar man for hardt og ikke har slakket opp skoene i kupè og inne i trommen, så kan man dra med håndbrekksdelene ut. Da følger låsepinnen til vær sko med ut. Da har man en overhengende fare for at bremseskjoldene er ødelagte. Har man da ikke sveise kunnskaper o.l så må man bytte bremseskjold på den tungvinte måten (mange snitter de i to og punkter sammen igjen) . Den tungvinte måten er at man må ut med nav. Innebærer endel ekstra jobb.

man slakker skoene ved og stikke inn en skrutrekker i ett av bolt hullene og vrir så den tannede delen som man ser på bildene (ligger bak/ved siden av fjør) . Vri en av veiene, og prøv å snurr hjulet. Går det helt fritt uten skrapelyd overhodet, da er man klar for å ta av skiven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Et annet tilleggstips... Jeg pleier å justere spennet av bremsebånda før jeg fjerner bremseskivene - både ved å slakke håndbremsvaierene og så justeringene inne på bremsebånda. Dette sparer deg for endel stress, samt at en slipper gjerne å bruke ters for å få skiva av.

Dette burde presiseres og jeg råder trådstarter til å legge det til som informasjon. Gjør man ikke dette og ikke vet hva konsekvensene er hvis noe går galt. Da blir det en festlig opplevelse og "bare " bytte håndbrekksbåndene.

Drar man for hardt og ikke har slakket opp skoene i kupè og inne i trommen, så kan man dra med håndbrekksdelene ut. Da følger låsepinnen til vær sko med ut. Da har man en overhengende fare for at bremseskjoldene er ødelagte. Har man da ikke sveise kunnskaper o.l så må man bytte bremseskjold på den tungvinte måten (mange snitter de i to og punkter sammen igjen) . Den tungvinte måten er at man må ut med nav. Innebærer endel ekstra jobb.

man slakker skoene ved og stikke inn en skrutrekker i ett av bolt hullene og vrir så den tannede delen som man ser på bildene (ligger bak/ved siden av fjør) . Vri en av veiene, og prøv å snurr hjulet. Går det helt fritt uten skrapelyd overhodet, da er man klar for å ta av skiven.

jeg ser at noen kommenterer dette, men det er en , etter min mening, god grunn for at jeg ikke har skrevet noe om dette med slaking før demontering.

På e39, og andre biler, hvor trommel / sko kunn benyttes til håndbrekk skal det endel til å oppnå slitekant. Har du ikke slitekant på trommelen og håndbrekket ikke er dratt opp, vil dette løsne enkelt.

Jeg har kunn opplevd problemer med demontering på biler som har trommel bak for både håndbrekk og bremsing...

Men jeg skal legge til infoen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...