Gå til innhold

DIY: Bytte belysning i speedometer E34


viplash
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig byttet lyspærer i speedometeret mitt på min E34, så tenkte jeg skulle legg ut hvordan man gjør det. Egentlig en enkel jobb =)

1) Skru ut de to skruene som sitter i overkant over instrument panelet. Når det er gjort, så kan man vippe ut og frem hele panalet.

2) Når du da ser baksiden, så sitter det 4 stk. koplinger. Ta ut disse. Det er en spak på hver side av de. Til høyre for hver kopling som går inn. Vipp opp disse, og lirke ut kontaktene. De kontaktene er merket med farger, så du vil se godt hvor de skal inn igjen.

3) Det står i Haynes bla. at man må av med rattet for og få ut selve panelet. Stemmer ikke. Lirk det igjennom den øverste delen på rattet. Se bilder nederst for og se hvordan jeg gjorde det.

4) Når du har fått ut selve panelet, så er det 3 typer pærer man skal ha. Det er 12V 3W som er de som lyser opp bak turtallet, og selve fartsmåleren, også er det ymse 12V 1,2W og 12V 1,5W. Både 12V 1,2 og 12V 1,5W benyttes til og lyse opp ting som varsellamper, og annet som kan være lurt. Bak på panalet så er det to store "brytere" som man må vri på. Først da kan man vippe opp selve plast dekselet bak, og komme til de store 12V 3W som lyser opp speedo og turteller. Det er 3 pærer. Du ser det når du kommer ditt. For og bytte de andre små pærne, så trenger man ikke vri om på disse bryterene.

5) Når du har byttet det du ønsker og bytte, så setter du panelet inn igjen. Da motsatt rekkefølge av det du gjorde når du tok de ut =)

Jobben tar vel maks 20 minutter fra du begynner til du er ferdig. 12V 1,5W pærene fant jeg ingen plasser, og måtte bestille i fra BMW verkstedet. Resten av pærene fant jeg på Biltema.

Beklager litt lite med bilder, men ble litt overivrig når jeg skrudde, så glemte og ta mye bilder. Men under sees de du trenger :)

Håper noen liker denne DIY, og at noen benytter seg av det. Er en enkel jobb uansett.

xixmc67h1zl5npq418tt.jpg

r32pjmi7kp0cnyz85335.jpg

epaqlttszu00pjt4c9gk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 years later...
det går ikke an å sette inn pærer så man får noe annet enn den gule belysningen som er orig?

kommer nok til å bruke denne når jeg skal montere chromeringer rundt instrumentene. ;)

Gammel tråd - du har sikkert funnet ut av det til nå, men det går an å bytte pærene for å få annen belysning enn den oransje. Har røde pærer i mitt speedometer, ser bra ut synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...