Gå til innhold

Howto: Rense tomgangsregulator på M20


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hva: En ny rask liten howto kommer her. Denne gangen er det en rask og enkel rensing av tomgangsregulatoren på biler med M20-motor som er saken.

Hvorfor: Har du problemer med jaging og slikt på tomgang kan det rett og slett bare være at tomgangsregulatoren er full av dritt, og derfor ikke åpner og lukker som den skal. Siden ny tomgangsregulator koster 1500,- til disse gamle bilene kan det ofte være verdt å forsøke å rense den før man bytter.

Vanskelighetsgrad: Enkelt!

Trenger:

- Startgass (45-50,- på bensinstasjoner)

- .. og skrujern om du har slangeklemme slik jeg har

- .. og hansker kan også være greit. Startgass er meget giftig, og fungerer dessuten som isspray.

Tid: 5-10 min.

Prosedyre:

IMAG0044_001.jpg

Tomgangsregulatoren

IMAG0043_001.jpg

Kontakten i enden må av - klem inn metallbøylen og dra av

IMAG0039_001.jpg

Dra tomgangsregulatoren av gummibelgene

IMAG0037_001.jpg

Tomgangsregulatoren igjen

IMAG0041.jpg

... og den skal kunne åpne ...

IMAG0040_001.jpg

... og lukke bare ved å holde den i hånden og vri litt frem og tilbake

Gjør den ikke det er det bare å spraye masse startgass inni den, og rikke på den. La dritten i den renne ut og få mekanismen til å gli fint igjen. Skal som sagt kunne lukke og åpne den bare ved å vri på hånden.

Så er det bare å montere den tilbake igjen, starte opp og kanskje være kvitt jaging og andre ulumskheter.

Skulle den fortsatt jage har du jo allerede startgass tilgjengelig, så da er det bare å spraye i vei rundt innsugsslanger og dingsebomser og høre etter om turtallet øker. Hvis det er tilfellet suger motoren falsk luft, noe som ikke er bra. Fiks/kjøp nye slanger/slangeklemmer/etc... :) Andre årsaker kan f.eks. være lambdasonde. Er den gåen kan det leses av med diagnosetester.

Det anbefales forøvrig _ikke_ å bruke noe olje/smøremiddel utover startgass for å få tomgangsreg til å gli fint igjen, dette da slikt vil fungere som en støvfanger.

NB: Stump røyken før du finner frem startgassen! Meget eksplosive saker... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stump røyken før du finner frem startgassen! Meget eksplosive saker... ;)

Er dette noe du testet? :lol:

Veldig bra howto ;) Har akkurat drevet å let etter dette! Gleder meg til å teste å se om det hjelper :) Ligger å jager, ganske mye når den er kald, og litt når den er varm, var det samme på din?

Du burde lage en *howto* kolonne på siden, som man kan samle sånne tips om mekking av BMW ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stump røyken før du finner frem startgassen! Meget eksplosive saker... ;)

Er dette noe du testet? :lol:

Hehe. Heldigvis ikke. Røyker ikke. ;) Men eksplosivt er det, mer eksplosivt enn bensin, og så er det jo nesten bare gass. Spray litt inn i luftinnsuget og bilen sviver som bare det på kun gassen..

Veldig bra howto ;) Har akkurat drevet å let etter dette! Gleder meg til å teste å se om det hjelper :) Ligger å jager, ganske mye når den er kald, og litt når den er varm, var det samme på din?

Min jager ikke noe opp og ned på turtallet. Ligger helt jevnt. Men kan høre at motoren jager litt. Har ellers for høye avgasser. Er derfor jeg prøvde å rense den. Om det har noe resultat vet jeg ikke før jeg får målt avgassene igjen. Den har for mye uforbrent bensin i eksosen...

Lover ikke noe med dette her, men synes som sagt at de kronene og minuttene er verdt et forsøk! BMW-verkstedene gjør også dette her i visse tilfeller.

Du burde lage en *howto* kolonne på siden, som man kan samle sånne tips om mekking av BMW ;)

Det har vi allerede... ;) "Gjør det selv" under teknisk: http://www.bimmers.no/statisk.php?id=gds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin how to, men hvorfor i allverden bruke startgass som smøremiddel? crc? wd? prolong?! :P

Bruker det ikke som smøremiddel, men som rensemiddel. Det fordamper slik at det blir tørt inni der. CRC 5-56/WD-40 etc. sitter igjen og samler opp støv. Fikk tipset fra verksmesteren hos en BMW-forhandler. Han frarådet å bruke olje og slikt inni der, for da har støvet noe å sette seg fast i. Men er det vanskelig å få den til å gli kan det nok lønne seg å bruke noe slikt for å smøre opp. Kan kanskje være en fare for at man bør rense litt ofte da, men det overlever man vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har bilde av luftmengdemåleren på e36 m52 :) ?

Luftmengdemåleren?

Den ser du da..

Om du mener ICV'n (tomgangsregulatoren) så ligger den under innsuget på M50'n hvertfall.. Gjør sikkert det på M52 også..

Forresten veldig bra med Howto's..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...