Gå til innhold

godkjenning av senk hos bts


cubetito
 Share

Anbefalte innlegg

hei. skal ha senke settet mitt godkjent i vogn kortet. var her om dagen på kontroll hos bts. men der kom jg ikke igjennom. for min bil var da for lav. statens veivesen har satt en minimums høyde fra laveste punkt til bakken på 110 mm. og for å slippe å måtte inn og ut derifra og masse penger. er det noen som vet om andre ting jg må passe på å ha i orden, har tatt firehjuls kontroll,tuv papir, og heist bilen til det kravet dems.

på forhånd takk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ett eget skjema du skal få fylt ut av ditt lokale verskted. Dette har med at demperne og fjørene er montert riktig med serienummeret ut, og deretter at det er foretatt firehjulskotroll OG etterjustering av lys. Biltilsynet skal ha ett slikt skjema..

110 mm fra laveste punkt? Sprøyt.. Det er hvertfall bare tull og tøys og fyllerør.. Min bil har senkesett godkjent ned til 80 mm senk foran.. Da er det 8 cm klaring på fremfanger.. Har fått godkjent senk på under 110 mm før, så kan ikke skjønne de mener det seriøst.. Reis til ett annet BT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takker for svar. skal undersøke saken nærmere.men mener han sa den regelen var ganske ny. fordi at staten skal kunne sette ut hindringer i veien på100 mm. åssen skjema tenker du på? jeg fikk bare med meg utskrift på hjulstillingskontroll jg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt info fra noen intern skriv hos BT

3. Nærmere om senking/heving av bil

3.1. Generelt:

I en del tilfeller hvor man hever/senker bilen blir det i tillegg montert andre hjul. Krav til dekk, samt bytting av dekk og felger er regulert i kjøretøyforskriften kap. 13. Vegdirektoratet vil snarlig sende på høring forslag om endring av kapittel 13, jf. 2007/067362 dok.1.

I henhold til høringsforslaget er hovedkravet for dekk produsert før en gitt dato, i forslaget angitt til 1. januar 2009, at man ikke kan bruke dekk med rulleomkrets som varierer med mer enn +/- 5 % i forhold til original dekkdimensjon, samt at bilens sporviddeendring ikke må overstige 15mm uten dokumentasjon. For dekk produsert etter denne dato, må disse tilfredsstille kravene i blant annet direktiv 92/23/EØF.

For øvrig må kravene til tilfredsstillende plassforhold for hjulene og avskjermingen følges, jfr. kjøretøyforskriften kap. 32. Det må påses at kravene til dekk og felger er oppfylt i forhold til merking, belastning og hastighet.

3.2. Senking

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil

Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”.

En del senkesett blir forevist sammen med en ”teilegutachten” fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen.

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent.

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.

3.2.3. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.

Eksempel:

Godkjent med senkesett FK automotive (fabrikant). F: 6,5V 12,5mm. B: 8,0V 12,0mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Serie eller sportsstøtdempere. 2005-09-07 (471).

Eksempel med justerbart senkesett:

Godkjent med justerbart senkesett (fabrikant). F: 7V 10mm + 5,5V 5mm. B: 6V 13,5mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Sportsstøtdempere: F: 98109 B: FK1621. Fjærbein: FKG21. Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cm. 2005-09-07 (081)

kpb6onkt0j187t5evs0a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Ok.. Nei om den er ny så.. en virker litt smårart.. Er jo snart bare lov å kjøre med SUV'er i detta landet..

Skjemaet jeg fikk gikk ut på ovennevnte, men tror ikke dette var ett offisielt skjema.. Men det inneholdt hvertfall ovennevnte kontroller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om det faktisk va en lov om maksimalt 10cm høye fartshumper! Er ekstremt mange som er altfor høye, samt altfor korte... Tenker med grøss på "buss-humpene"... :evil:

Men er nok mange som sliter dersom det skal håndheves at laveste punkt skal være minst 110mm. Automote må legge om stilen sin på bilene hvertfall :lol::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Ok.. Nei om den er ny så.. en virker litt smårart.. Er jo snart bare lov å kjøre med SUV'er i detta landet..

Jobbet mellom Hvittingfoss og Kongsberg i forrige uke, og den veistrekken der MÅ man omtrent ha SUV for og kjøre.

Det er det jævligste jeg har kjørt på noen gang.

80 KM fartsgrense, og huller i spor på godt opp i mot 4-5 cm.

Heldigvis kjører jeg med 31" hjul og 2.5" heving på firmabilen, men var i perioder bekymret for hengeren med scotere som hang bak.

Hvor forsvinner avgiftene vi er pålagt å betale tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Ok.. Nei om den er ny så.. en virker litt smårart.. Er jo snart bare lov å kjøre med SUV'er i detta landet..

Jobbet mellom Hvittingfoss og Kongsberg i forrige uke, og den veistrekken der MÅ man omtrent ha SUV for og kjøre.

Det er det jævligste jeg har kjørt på noen gang.

80 KM fartsgrense, og huller i spor på godt opp i mot 4-5 cm.

Heldigvis kjører jeg med 31" hjul og 2.5" heving på firmabilen, men var i perioder bekymret for hengeren med scotere som hang bak.

Hvor forsvinner avgiftene vi er pålagt å betale tro?

Den veien er sjokkerende! :shock:

Ser ovenfor her at det skal passere en fartsHump på 800mmx110mm.. Jeg kan garantere at mitt senkesett kan senkes slik at jeg ikke kan passere en slik humpe. Allikvel er dette Tüv godkjent..

Heldigvis har jeg coilovers da.. Så problemet er egentlig ikke eksisterende..På maks godkjent har jeg 15 cm... Og det er vel omtrent sånn det er originalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm."

Tüv har jo allerede ivaretatt den "nye norske regelen", Tüv har faktisk 10mm mer! Så det her er piss. Så lenge du har tüv, ja da skal du komme deg over hindringer i Norge på 100mm. Forbanna møkka land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm."

Tüv har jo allerede ivaretatt den "nye norske regelen", Tüv har faktisk 10mm mer! Så det her er piss. Så lenge du har tüv, ja da skal du komme deg over hindringer i Norge på 100mm. Forbanna møkka land

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

Her er vel di magiske orda "hjuloppheng/understell".

Dvs. at understellet ikkje skal være lavere, men at plastikken (fangere/sideskjørt etc) eksos osv kan være lavere enn 110?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

Tror han karen på BTS stokker kortene litt.... :)

Sånn som jeg leser dette er det ingen minimumshøyde på bil eller understell. Kun et krav til at de skal forsere en fartsdhump med høyde 110mm og lengde 800mm. Klarer bilen det, er det ingen problem.

Det er ihvertfall min tolkning av lovverket 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

Tror han karen på BTS stokker kortene litt.... :)

Sånn som jeg leser dette er det ingen minimumshøyde på bil eller understell. Kun et krav til at de skal forsere en fartsdhump med høyde 110mm og lengde 800mm. Klarer bilen det, er det ingen problem.

Det er ihvertfall min tolkning av lovverket 8)

En bil har 4 hjul.. Om akselavstanden på bilen er over 800 mm (80 cm).. Og laveste punkt midt under bilen er 8 cm, i tillegg til at fartshumpen er 10 cm.. Ja da står du der da??

jeg tolker også regelen slik Dozern tolker den.. Den kan jo godt være 8 cm under foran, og forsere humpen fint fordi den blir høyere bakover.. Men som sagt.. Om den er 8 cm midt mellom akslingene så står du der til noen gr deg ett puff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...