Gå til innhold

TEORETISK DIY: Hvordan Montere M30 Motor i E30


George Constanza
 Share

Anbefalte innlegg

ALPINA B6

alpinatrademarkul0.jpg

b61024b902mte9.jpg

b635amqq7.jpg

b6instrumentmpe9.jpg

b6motor2mtm3.jpg

Alpina, et tuningsselskap underlagt BMW konsernet. I 1986 laget de en modell de kalte B6. Denne bilen baserte seg på et e30 karosserie med en 3 liter under panseret som yte 210hk. Den brukte 7 sek opp til 100km/t, og hadde en toppfart på 230km/t,

De laget også i 1989 en B6 modell. Nå hadde de kastet oppi en 3,5 liters motor på 254hk. Denne gjorde sprinten på 6,6 sek, og det begynte ikke å butte imot før den klarte å klyve seg opp i 246 km/t.

Sant skal sies. De laget noen B6 ere i 1984 på 2,8l, OG en 2,3 l i 1983 basert på m20.

Hvordan montere M30 I E30

-------------------------

MOTORFESTER

Når man skal montere ned motoren i e30 motorrommet, kan man velge mellom 3 forskjellige motorposisjoner.

Posisjon 1:

pos1ir6.jpg

-motoren sitter langt framme i motorrommet.

-enden på vannpumpa må kuttes av.

-kan ikke bruke vifta, må da montere en elektrisk.

-ingen modifikasjoner må gjøres med brannmur, eller gulv på passasjerside.Faktisk flere cm mellomrom mellom brannmur og bakenden av motoren.

-spesiell radiator fra alpina må monteres pga av det ikke er stort nok rom inni motorommet mellom front av motor og slutten av motorrommet.

-alpina brukte denne motorposisjonen fram til 9 måned i 1987.

-Når motoren sitter så langt framme blir bilen veldig frammtung, og dårligestyreegenskaper blir til. Alpina radator gjør det mer kostbart, + at alpina måtte gjøre om innsuget pga av motoren sitter litt høyt i motorrommet.

Posisjon 2:

pos2sp7.jpg

-i denne posisjonen sitter motoren et hakk lenger bak mot brannmuren.

-gir bedre styreegenskaper samtidig.

-mindre trykk på frammakslen

-ingen modifikasjon til brannmur trengs, ingen spesiell radiator trengs(e28 535 radiator er ypperlig), tuppen av vannpumpa må sages av og elektrisk vifte må handles.

Posisjon 3:

pos3pj1.jpg

-et hakk nærmere brannmuren.

-her vil ikke vekten av motoren påvirke styreegenskapene.

-det negativet er at brannmuren må modifiseres 4-6cm ved sylinderhodene.

-dette gjør plass til både e28 535 radiator og vifte i front.

____________________________________________________________________________

Har tatt utganspunktet i motorposisjon 3, e30 m3,e30 324TD og e34 535 deler.

____________________________________________________________________________

#MOTOR & GIRKASSE

-Bruk m30s 3 genersajons motor som var bruktes i e34 og e32. (87-90),altså 535i, 220hk 320nm uten kat.

17xv7.jpg

-bruk e30 m3 girkasse som gir 3.72 (1), 2.40 (2), 1.77 (3), 1.26 (4), 1.00 (5) utveksling. Sammen med de orginale e30 m3 girkasseputene, og denne girkassetraversen. Passer visst perfekt sammen med e34 motoren. :shock:

18ia8.jpg

M3 Transmission Cross Member: BMW Part Number: 23 71 2 225 261

2x Rubber Mount: BMW Part Number: 23 71 2 225 624

4x Square Head Bolt : BMW Part Number: 23 71 1 130 250

PS: man kan bruke gamle girkasser på nyere motorer, men ikke omvendt. :shock:

-kort inn gioverføringsstage. Kan nesten bruke vilket som helst e30 staget. Kutt og svesis.

87ft9.jpg

-bruk alpina type 2 sine motorfester, og de orginale motorputene til e30 i sammen.

billedenb4.jpg

https://www.koed.dk/2.1.1.asp?bokstype=1&kattype=e30&boksid=435&soegeord=

#STYRESNEKKE

-I motorposisjon 2 og 3 må ingenting modifiseres så lenge man bruker e34/e32 bunnpanne.

#RADIATOR & KJØLING

-i posisjon 3, bør man bruke vikosekoblingen fra 324td siden denne er flatt.

Flat Fan Clutch from the 324td: BMW Part Number: 11 522 243 303

-bruker man alpina radiatoren, kan man bruke orginal viskosekobling.

58ao0.jpg

ps: for å få ut all lufta av kjølevannet skikkelig, bør en vita at radiatorens/ekspansasjonstankens slange utav bør være ca 1,5-2 cm høyere enn termostathuset.

Hvis ikke vil det komme luft i systemet igjen, luften vil komme til termostaten, termostaten vil lese motoren som varm, men vil ikke åpne seg og bruke radiatoren.

#MELLOMAKSLINGEN

- det er ikke å anbefale en vanlig e30 mellomaksling.passer svært dårlig pluss at den takler ikke kraften fra ny motor.

- bruk e30 m3 mellomakslingen. Den er totalt 193cm. Ved motor i posisjon 3, må 7 cm av.

-dette bør gjøres av noen som kan det, så det blir riktig avbalansert osv. :roll:

83mf2.jpg

Bildet viser nedkortet e30 m3 mellomaksling

#OLJEKJØLER

fasaaz0.jpg

-m30 oljekjølerene passer ikke de er for store.

-m20 sin oljekjølerrør sitter på motsatt side og kan heller ikke brukes.

-oljekjøleren fra e30 m3 kan brukes da oljekjølerrørene sitter på riktig side, og er passe stor og god.

-Denne kan brukes uten modifikasjoner i motorposisjon 1 og 2. Men i posisjon 3 må rørene forlenges.

#MOTORROMMET

-tanken til spylervæsken må flyttes, siden m30 luftmassemåleren kommer i veien der. En veldig elegant måte å gjøre dette på er å kjøpe 324td tanken. Denne tanken sitter orginalt der batteriet sitter orginalt på 316-320. Men har du et 325 karosserie, sitter dette batteriet orginalt bak i trunken. Men har du en 316-320, må du selv flytte batteriet bak i trunken, for å gjøre plass til 324td spylevesketanken.

324td Windshield Washer Fluid Reservoir: BMW Part Number 61 66 1 385 280

- Itilegg på e30 som er gammlere enn 7/1987, er der en liten tank for overflødig kjølevæske som sitter på passasjersiden i motorrommet. Debnne må også vekk, sammen med festene. Eter 7/87 ble denne lagt på sjåførsiden i motorrommet.

PS: kan være greit å ta utgangspunktet i en 325 e30 som er nyere enn 7 måned i 1987. Da slipper du å flytte batteriet og ta vekk den overflødige tanken.Trenger bare å erstatte og flytte denne spylevesketanken til der batteriet sitter orginalt på 316 og opp til 320, altså på passajersiden av motorrommet.

Bilde av bmw e30 320 eldre enn 7/87: se bilde nedenfor

1697881bilde51309200749vq1.jpg

Bilde av bmw e30 325 nyere enn 7/87: se bilde nedenfor

93fa19cd3.jpg

#EKSOSANLEGGET

-e34 535 eksosmanifold som kobles på et e30 m3 anlegg.

-i motorstilling 3 må gulvplata på passasjersiden modifiseres inn litt.

#ELEKTRISKE

-beste er å modifisere motorpluggen, istedet for hjernen (ECU)

-den eksisterende pluggen kuttes av og nye lages: se bilde.

-for at det skal se litt greit ut, kan man kansje bestille seg disse e30 m3 dekslene som skal stå mot brannmuren: se nedenfor

65kgm8.jpg

Mounting Plate: BMW Part Number: 51 71 1 380 390

Cover: BMW Part Number: 51 71 1 380 391

Positive Terminal Link (suitable for use with the mounting plate): BMW Part Number: 1 710 719 291

01as1.gif

-når det gjelder hvilke farger som skal kobles på hvilke farge så pleier det å være farge på farge, hvorav noen farger kan være forskjellige. Spørr etter koblingsskjema på BMW.

#KARDANG

-e30 m3(3,25:1) utveksling er det beste valget. Gir den optimale effekten, i forhold toppfart og aks. 8)

#BREMSER....trenger vi det.. :shock:

-bruk org 325 e30 bremser

-skal du pushe grenser, bør man kansje investere i større bremsesystem.

Alpina (dyrt) eller e30 m3 systemer. Skal du bruke e30 m3 bremser, må du bytte fjørbein pga 5 bolts.

-------------

Du Trenger

-------------

1) e34 535 motor, eksosmanifold.

2) e30 m3 girkasse, mellomaksling,girkassetravers m/puter,eksos fra etter manifold og ut, oljekjøler og kardang.

3) 324td spylervesketank og viskosekobling (det runde metallstykket m/riller som sitter bak kjølevifta).

4) Helst en 325 produsert etter 7/87. (da har du bremser nok, slipper å forandre så mye i motorrommet).

5) Alpina motorfester.

6) Pluggene til det elektriske.

7) e28 535 radiator

+++diverse verktøy og noe penger i bakkant. :wink:

___________________________________________________________________

B.A.Byremo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alpina B6 type 2 da må man modifikasjon på brannmur. tuppen av vannpumpa må ikke sages av.

og ikke bruk motorfeste puter i fra E30 da ligger motoren å hviler på traversen og tannstagen. bruk i fra E34 med M20 motor festeputer eller E28 med M30 motor festeputer.

m30 oljekjølerene passer ikke de er for store.

Ikke sant jeg har det på min bil.

fra E28 passer veldi fint men ikke fra E23/E24 oljekjøler.

-e30 m3(4,10) er ikke en M3 kardang. dem har 3.25 og 3.15.

det er 316/318/318is og 325ix Touring som har det. da får du toppfart på 210km/t med 262girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina B6 type 2 da må man modifikasjon på brannmur. tuppen av vannpumpa må ikke sages av.

og ikke bruk motorfeste puter i fra E30 da ligger motoren å hviler på traversen og tannstagen. bruk i fra E34 med M20 motor festeputer eller E28 med M30 motor festeputer.

m30 oljekjølerene passer ikke de er for store.

Ikke sant jeg har det på min bil.

fra E28 passer veldi fint men ikke fra E23/E24 oljekjøler.

-e30 m3(4,10) er ikke en M3 kardang. dem har 3.25 og 3.15.

det er 316/318/318is og 325ix Touring som har det. da får du toppfart på 210km/t med 262girkasse

les DIYEN en gang til, og sjekk denne siden samtidig.

http://www.supercars.net/cars/172.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina B6 type 2 da må man modifikasjon på brannmur. tuppen av vannpumpa må ikke sages av.

og ikke bruk motorfeste puter i fra E30 da ligger motoren å hviler på traversen og tannstagen. bruk i fra E34 med M20 motor festeputer eller E28 med M30 motor festeputer.

m30 oljekjølerene passer ikke de er for store.

Ikke sant jeg har det på min bil.

fra E28 passer veldi fint men ikke fra E23/E24 oljekjøler.

-e30 m3(4,10) er ikke en M3 kardang. dem har 3.25 og 3.15.

det er 316/318/318is og 325ix Touring som har det. da får du toppfart på 210km/t med 262girkasse

les DIYEN en gang til, og sjekk denne siden samtidig.

http://www.supercars.net/cars/172.html

E30 M3 har 1 til 1 på 5giret å vist dem har 4.10 i utveksling da får du 160km/t det blir litt feil.

Eks E30 325 har 1 til 1 på 4giret. og da har 4.10 så får dem 160km/t på 4giret og 210 på 5giret.

http://www.bmwe30.dk/data/differentialer.htm

M3 E30 har.

1gir: 3,72

2gir: 2,40

3gir: 1,77

4gir: 1,26

5gir: 1,00

E30 325 har.

1gir: 3,83

2gir: 2,20

3gir: 1,40

4gir: 1,00

5gir: 0,81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trur nok at dem som følger etter DIY blir å plages. å ekstra utgifter.

Syns egentlig du skulle ha godt igjenom en slik prosjekt selv før du skriver noe om det i fra noen andre har skrevet igjen i fra noen andre igjen osv osv. 1fjær blir til 5høns

også E34 535 kardang passer ikke rett på E30 man må lag til en ramme rundt om diffen for at den skal pass. også reservehjul bryen må ta bort eller litt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What kind of gearbox does the E30 M3 have?

Two different Getrag 260 five-speed manual gearboxes were used;

-a close-ratio version with a direct top gear and a “dogleg” shift pattern for Euro-spec cars,

and

-an overdrive unit (shared with the E30 325i) with a standard “H” layout for North American-spec cars. The ratios are as follows:

European-spec: 3.72 (1), 2.40 (2), 1.77 (3), 1.26 (4), 1.00 (5)

North American-spec: 3.83 (1), 2.20 (2), 1.40 (3), 1.00 (4), 0.81 (5)

North American-spec cars have a shorter 4.10:1 final drive (versus 3.25:1) to offset the taller ratios. Both gearboxes are mated to limited slip rear differentials with a maximum locking of 25 percent.

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8

Min feil...tok utgangspunktet i nord amerikanske e30 m3er. Da ble utveksling vel brutal :D

Selfølgelig er det muligheter for feil i denne teoretiske DIYen. Det er bare å komme med innspill på hva som muligens ikke går.

Når det gjelder hvilken kardang man bør bruke, bør man gå for e30 m3.

Den er rett og slett perfekt.

Utvekslingen blir tett opp mot optimal. Itilegg har du 25%diffbrems.

Her gjør de første girene grovjobben og man slipper å bygge om bak.

DIY endret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hastighetsberegning

http://www.bmwe30.dk/regnemask/hastberegn.html

Tok utgangspunktet i:

-205/55 R15. Står orginalt på e30 m3

-e30 m3 diffutveksling. 3,25:1 :headbang:

-getrag 260 girkasse 3.72 (1), 2.40 (2), 1.77 (3), 1.26 (4), 1.00 (5) Org. på de fleste e30 m3er :shock:

-6500rpm e34 535 motor O:)

Da kom disse tallene.

1.gir - 59,7 km/t

2.gir - 103,9 km/t.

3.gir - 163,3 km/t.

4.gir - 228,6 km/t.

5.gir - 282,3 km/t.

Dette kan din teoretiske toppfart på hvert gir bli hvis du har motorkrefter nok. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...