Gå til innhold

DIY - Skifte av sluttrinn/viftemotstand (E39)


Deep Dish
 Share

Anbefalte innlegg

Klima/kupeviften min sluttet å virke pga defekt sluttrinn /motstand til viftemotor, noe som er en ganske vanlig feil på både E39 og E46.

Sluttrinnet får du kjøpt hos Schmiedmann. Varenr er:64116923204

og koster ca 700,-

Selve jobben å skifte den tar ikke mer enn ca.15 min.

viftemotstandob7.jpg

Motstanden befinner seg på passasjersiden til venstre for hanskerommet. Først må du fjerne dekslet som går langs midtkonsollen. Dekslet er festet med en skrue og to klips. Skru ut skruen, deretter drar du dekslet bakover (mot baksetet).

Så fjerner du plastpanelet som sitter under hanskerommet, er bare å dra det rett mot deg.

viftemotstand2py1.jpg

viftemotstand3nh4.jpg

Nå kan du se kabelpluggen som sitter i motstanden, den sitter oppunder midtkonsollet, like ved luftrøret.

viftemotstand4le6.jpg

Dra ut pluggen ved å trykke inn de to klemmene på pluggen. OBS: Den kan sitte ganske hardt, og er vanskelig å få ordentlig tak på. Jeg måtte bruke en tang for å få den løs.

Nå kan du fjerne selve motstanden. Den løser man ved å trykke ned en "klemme" som sitter nede i forkant. og samtidig dra motstanden mot deg.

viftemotstand5oc3.jpg

Sånn.! Da er det bare å skyve på plass den nye motstanden og koble på kabelpluggen, monter dekslene, sette seg godt til rette og kjenne vinden igjennom håret igjen.! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne som lager den skurre lyden når man stopper bilen??? Kommer fra baksiden av radio og greier? Litt irriterendes!

Nei det er vifta til innetemp føleren.Normalt at den gir litt lyd fra seg og kan med fordel rengjøres når det blir plagsomt,vipp ut klimapanel (stikk fingrene inn der koppholder skal sitte og klem den ut)Vifta sitter inni panelet du har tatt ut,blås den ren med trykkluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hvis det er motstanden såm er gåen virker viften bare på fullt. På alle andre trinn er den død.

Ellers er gåen motstand vanlig på ganske mange biler. Har vært med å skifte dette både på japser og andre europeere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min virker ikke i det hele tatt, ikke på full guffe engang..

Det gjorde den ikke på min heller... At viften skal virke på max er bare tull.!!! Nei, skift motstanden din, og jeg kan garantere deg at viften virker igjen.! Som sagt så er det veldig vanlig at motstanden ryker på E-39.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min virker ikke i det hele tatt, ikke på full guffe engang..

Det gjorde den ikke på min heller... At viften skal virke på max er bare tull.!!! Nei, skift motstanden din, og jeg kan garantere deg at viften virker igjen.! Som sagt så er det veldig vanlig at motstanden ryker på E-39.....

Jeg har ikke byttet viftemotstand på min e39, men på mange andre merker. Da har det vært slik at viften kun går på fullt.

Oppdager jo stadig at BMWen har mange gode løsninger i forhold til andre biler jeg har vært borti. Kanskje det er noe her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...