Gå til innhold

DIY: låsehull delete, E46


ChrZZ
 Share

Anbefalte innlegg

DIY låsehull delete

---- Estimert tid på mod: 5 minutter ----

Har sett litt på steder på nettet som selger deksel til å få bort låsehullet på E46-ene (og sikkert andre modeller også). Så jeg tenkte:

hvorfor ikke bare bruke det dekslet som er på passasjersiden på en bil med ratt på høyre side?

Så jeg ringte til GS og lurte på om dette gikk. De måtte ringe meg tilbake, for dem var ikke sikre. Så jeg fikk telefon tilbake ca 1time senere, og dem visste ikke dem heller. Ikke prøvd før.

Så jeg peiset da på med en ordre på 90,- for delen.

For, det er nemlig to grunner til å gjøre denne lille mod-en:

- det ser myyye mer clean ut

- låsen på e46-ene er NOTORISK for å åpnes enkelt (trenger ikke store settet med nøkler og kombinasjoner)

Ulempen?

Vel, hvis du går tom for strøm på fjernlåsen, så sliter man vel. Men men, den tid den sorg. Kan nok sikkert få fikset noe på BMW hvis det skjer.

Anywho, back to business:

Delen man trenger, er delenummer 51218216119

(som den erfarne surfere sikkert ser, så passer denne bare til sedan og touring. For de som har coupe/compact/cab, så kommer vel sikkert noen smarte sjeler med et delenummer i denne tråden etterhvert ;) )

OBS! Dette er det standardsorte dekslet. Man kan også få disse ulakkert og glatte. Det er da et annet delenummer.

Denne koster som sagt 90,- hos GSbildeler (be dem sende den som B-post, så sparer du de 50,- i frakt)

Grunnen til prisen, er fordi det ikke bare er en plastikkdings, men også en metalldings bak ;) Dvs, en som ser ut som låsesylinderen, og som skal ta opp den sin plass hvis man velger å ta ut hele.

Hvis man ikke tar ut låsesylinderen, så kan man klipse det dekslet over sylinderen. Man har da muligheten til (kanskje?) å bryte av desklet hvis man låser seg ute permanent.

Jeg tok ut sylinderen min fordi fjæren i sylinderen hadde gått (noe jeg ikke visste før jeg tok ut hele sylinderen ;) )

DEL 1

Først må man ta ut de to plastproppene som står i døren øverst ved sylinderen. Dette er et todelt steg, for den ene sitter inne i den andre. Ta den minste først. Bryk en syl! Pass på metallet rundt!

montasje.jpg

******************************************

DEL 2

Når man har fått av proppene, så må man se skrått inn for å finne bolten som skal skrus ut for å få ut låsesylinderen. Dette er nødvendig enten om man skal ha ut hele, eller om man bare skal bytte dekslet.

_MG_5233_red_sm.jpg

******************************************

DEL 3

Siden jeg tok bildene (dagen)ETTER, så har jeg ikke bilde av når sylinderen er ute og skal byttes. Delen man skal bytte er rimelig enkel å se.

Når man da har byttet dekslet eller tatt ut sylinderen, så er det bare å skru inn bolten igjen, og dytte inn proppene. Voila!

******************************************

DEL 4

Slik blir det seendes ut.

_MG_5234_red_sm.jpg

_MG_5235_red_sm.jpg

_MG_5236_red_sm.jpg

_MG_5237_red_sm.jpg

******************************************

DEL 5

Sånn ser låsesylinderen ut når den er endelig ute, og bilen ikke har noen form for låser ;) *Risky* :P

_MG_5238_red_sm.jpg

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra DIY.

Har tenkt lenge på dette jeg og. Men da tenkte jeg å bruke dekselet til venstre bakdør. Leste på E46fanatics at den kunne brukes framme og.

Mitt problem er at hvis jeg skal låse bilen uten å aktivere alarmen MÅ jeg bruke nøkkelen i låsen. Derfor la jeg det på is.

Men uansett så er det helt genialt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Stream:

Høres ut som du ikke akkurat har original alarm?

For... den fungerer vel slik at: ett lås = lås, to lås (trykk) = alarm aktivert.

larserso:

Jeg visste faktisk ikke at låsesylinderen ikke virket før jeg tok den ut. :?

Anywho.. takker for komplimenter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Stream:

Høres ut som du ikke akkurat har original alarm?

For... den fungerer vel slik at: ett lås = lås, to lås (trykk) = alarm aktivert.

Hm, det er nytt for meg.

Min alarm er orginal og den skrur på alarmen ved første låsklikk.

Det er testet en gang jeg låste dama inne i bilen mens jeg stakk inn i butikken. :) Ula som F når jeg kom ut igjen :) Så den fungerer hvertfall på bevegelse!

Restify:

Mener den kun låser opp bakluka. Har som sagt aldri testa nøkkelen i låsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers hadde E46 med original alarm. Jeg har ettermontert Defa. Begge fungerte likt og ble aktivisert ved ett trykk. Vet ikke om man så kunne deaktivere ved å trykke en gang til, men tror ikke det.

På touring er det ikke lås på bakluka, så eneste nøkkelhull er på førerdør. Annerledes på sedan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":z0lbce89]
Mr. Stream:

Høres ut som du ikke akkurat har original alarm?

For... den fungerer vel slik at: ett lås = lås, to lås (trykk) = alarm aktivert.

Hm, det er nytt for meg.

Min alarm er orginal og den skrur på alarmen ved første låsklikk.

Det er testet en gang jeg låste dama inne i bilen mens jeg stakk inn i butikken. :) Ula som F når jeg kom ut igjen :) Så den fungerer hvertfall på bevegelse!

Restify:

Mener den kun låser opp bakluka. Har som sagt aldri testa nøkkelen i låsene.

1 trykk = lås m.alarm og bevegelsessensor aktivert

2 trykk = lås m.alarm og bevegelsessensor deaktivert

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de BMWene vi har (E34-E36 og E39) kan du styre sentrallåsen i dørene med nøkkelen i bagasjelokket... (vri høyre el venstre for å låse opp bilen)

Har original alarm på E39 og trykker jeg 2 ganger på låseknappen på nøkklen bli jekke alarmen koblet ut mens innbruddsalarmen fortsatt er i drift (bruker denne på ferge feks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...