Gå til innhold

Bytte av vannpumpe(og radiator) DIY


Z_AGo
 Share

Anbefalte innlegg

siden jeg byttet vannpumpe her om dagen, etter råd fra folk her på forumet. siden min bil kokte, tenkte jeg å legge ut en DIY bytte av vannpumpe. i dette tilfelle skulle jeg også bytte radiator så det er med også.

(bær over meg med bildene, jeg vet de er dårlige men alt jeg klarte å ta med kamra.)

dette er gjort på en 4sylindret m40 motor. e36.

du trenger:

en minus skrutrekker.(helst en liten og tynn en)

en 10mm fastnøkkel

en 32mm fastnøkkel/skiftenøkkel

umbrakonøkkel 5

http://s97.photobucket.com/albums/l202/Z_AGo/?action=view&current=31-07-07_14361.jpg

første bildet viser pilene at det sitter 2 skruer i plast. disse holder dekselet på plass, og er bare å presse ut med skrutrekkern, bakfra (nærmest fronten på bilen)

http://s97.photobucket.com/albums/l202/Z_AGo/?action=view&current=31-07-07_14472.jpg

bilde nummer to er radiatoren tatt ut. for å ta ut radiatoren. skru av slangeklemmene på 3 slanger som er festet på radiatoren. etter dette finner du de to svarte hengslene som pekes på med lilla piler. så åpner du dem ved å trykke ned med f.eks. en skrutrekker hvor den røde pilen viser.

så er det bare å løfte ut radiatoren.

så var det vannpumpa.

jeg fant det best å ta av vifta først og fremst. ta umbrakonøkkelen og finn de fire skruene som holde viften på plass. det er alt som holder den på plass, så sitter den fortsatt fast så bare dra litt forsiktig i den. (i og med at den er av plastik.)

nå kommer det som er litt mer vrient. blå pil 2 viser hvor vannpumpen sitter. blå pil 1 viser hvor viskosekoblingen sitter.

om du vil ta ut hele vannpumpa med viskosekobling og reimhjul eller skru av viskosekoblingen oså ta ut resten etter hvert. jeg fant det vanskelig å skru av viskosekoblingen siden den gikk rundt hele tiden. og jeg ikke klarte å holde den igjen. så jeg skrudde av vannpumpa.

merk: på viskosekoblingen er gjengene "feil" vei. så for å få den av vannpumpa så må man skru til høyre ikke venstre.

reimhjulet er festet med 4 10mm skruer til vannpumpen.

vannpumpen er selv festet med 4 10mm skruer den også. som sitter i selve blokka. på noen vannpumper er det 2 ekstra hull som du kan skru skruene inn i for å dytte ut vannpumpa.

(skjer det med dere som med meg, altså, vannpumpa hadde irra seg fast til blokka. så er det bare å ta en vannpumpetang rundt vannpumpa og nøkke fram og tilbake. da skal den løsne. bare bruk krefter)

så er det bare å sette alt tilbake på plass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...