Gå til innhold

Montering av krom-ringer E36


E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

Kan legge ut en tråd om korleis eg monterte krom-ringer på speedometeret på min E36.

Verktøy du treng: Stjerneskrujern,Torx T9 og Torx T15.

Desse Torx størrelsane er egentlig et nr for små,men det gikk. Hadde ikkje større for hånden,hehe...

Demontering av hovedlysbryter

Tok først å løsna hovedlysbryter-panelet. Dette for å få en hånd bakom instr.bordet slik at det blir lettere å få pressa det ut.

Hovedlysbryteren sitter ilag med luftventilen og tåke/tåkebaklysbryteren.

Skru ut skruen i bunn(stjerne) og deretter dra panelet ut. Øverst på luftventilen er det en hake som går bakom dashbordet,slik at en må dra panelet ut nede først. Motsatt ved montering. Bildene viser kor skruen er festa og kontaktene til hovedlysbryteren og tåkelyktene er festa.

redigert4sd5.jpg

Hovedlys-kontakten løsner du ved å skru kontakten,den andre klemmer du sammen låsingene med fingrene for å løsne.

Her ser du også den haken(øverst som skal "bakom" dashbordet".

redigert5cn6.jpg

Demontering av instrumentbord

Enkelte velger kansje å ta ut rattet først,spesielt de som ikkje har ratt-justering. Men her har eg gjort dette uten å ta av rattet.

Skru ut de 2 skruene som holder instrumentbordet(torx) øverst på bildet.

redigert3op7.jpg

Ta deretter hånden inn der kor hovedlysbryterpanelet stod og press forsiktigt ut instrumentbordet.

Det er 3 kontakter bakom instrumentbordet(svart,blå,kvit). For å løsne desse må en trykke ned en låsetapp øverst på kontakten for deretter å skyve låsemekanismen framover. Kan være litt trangt,men det går :wink:

redigert2dp0.jpg

Når du har fått løsna desse,kan du ta ut instrumentbordet sidelengs til høgre f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Demontere instr.bordet

Skru ut torx-skruene avmerkte på bildet. Etter det kan du forsiktig dele instr.bordet i 2 og du kommer da til sjølve instrumenta.

redigert1jp4.jpg

Deretter,ved å vri på låsehylsene avmerka på bildet kan en regelrett dra heile instr.pakka fra fremste delen av instr.bordet. Viss en studerer låsehylsene står det merka "aus"(av) og "zu"(til). Dette viser med piler hvilken vei du må vri hylsene(den kvite delen) for å få løsne instr.delen.

redigertet9.jpg

Så når dette er løst kan en faktisk begynne med å lime ringene på.

Ringene føres inn gjennom hulla til speedo og turteller. Eg brukte Karlsson lim og den skal det på harde overflater påføres lim på begge sider,alså både på ringene og instr.bordet.

Et skikkelig plukkarbeid for å unngå å søle og for å få god limflate,men det går :wink:

hpim0567uw8.jpg

hpim0569lu7.jpg

Lot dette stå en dag før eg monterte dette isammen igjen. Monteringa var enkelt og greitt i motsatt rekkefølge av demonteringa :wink:

Resultatet

hpim0576bb5.jpg

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tatt ut instrumentbordet på min bil som ikke har ratt-justering uten og demontere ratt, det går greit dersom rattet vries litt mot høyre sammtidig som panelet dyttes ut samme vei :wink: Litt vrient, men ingen stort problem 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste går,hehe :wink: Derfor skreiv eg også at enkelte kansje velger å ta av rattet for å få ut instr.bordet,og at eg valgte å ta ut hovedlysbryter-panelet for å lette demonteringen. Men ingenting av dette(hverken ratt eller panel) er nødvendig for å demontere instr.bordet,men enkelte finner det til hjelp å gjøre dette.

Bare å fortsatt komme med innspill slik at denne tråden blir best mulig til hjelp for andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eg måtte lime denne typen ringer ettersom de hadde ikkje et slikt låsespor som dine hadde. Skulle eg ha gjort dette om igjen hadde eg gått for slike ringer som du monterte,litt mindre søl.

Så det finnes 2 typer slik at dere veit :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig bra,men har man lov å demontere ratte selv..trodde det var godkjent bil verksted som bare kunne? greit å skrive det under guiden så folk vet det før dem gjør det,hvis det stemmer da...

Er vel ikke lurt å tukle med et airbag ratt selv, gjorde dette på min gamle e36(uten airbag) og tok kun ut senterkoppen i ratten,skrude ut skruen og dro av rattet, og vippa ut speedoteller"n. Ganske enkelt, hadde forresten slike ringer som hadde lim på fra før av.

Men meget flott DIY, sett den der den hører til,så flere kan få nytte av den :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...