Gå til innhold

DIY- Travers bytte E-34 (gjelder også foringer)


weheeE34
 Share

Anbefalte innlegg

Du Trenger:

Løftebukker (anbefaler å bruke 2 stk på hver side)

garasje jekk x 1 stk

Verktøy: fastnøkler fra 10mm til 24mm (bør ha 2 stk av 13mm, 17mm, 19mm og 22mm) du vil også komme til å trenge 11mm å 15mm.

Pipe sett for raskere demontering og montering (men ikke nødvendig)

rørtang, spisstang, og vanlig knipetang

diverse skrujern

baufil

Unbrako sett

en bøtte til å samle bremsevæske i.

WD-40, 556 eller lignende smøremiddel/rustløser!!

en liten hammer, en større hammer (og kansje en slegge)

få tak i en aluminiums stang (ikke rør) med lengd 30-40 cm å diameter på +-3 cm.

Kobber pasta, Nova lube, eller lignende (når du monterer igjen)

og du vil sikkert komme til å trenge diverse adre ting som jeg glemmer.

start med å få bilen opp på bukkene, jeg jekket opp ene siden å satte en bukk inn der, så jekket jeg opp andre side å satt inn den andre, men dette var en risikofylt jobb pga mye rust i kanalene mine, så om du velger å gjøre det på denne måten blir det på eget annsvar!!

begynnelsebx8.th.jpg

OBS: før dette kan det lønne seg å løse boltene på drivknutene en liten tanke, jeg satt å kødda med desse i evigheter etter at jeg hadde fjerna dekk og fjærer, (lærer så lenge en lever :) )

(husk å sette overens merke på drivknutene sine koblinger.)

Photobucket - Video and Image Hosting

fjern hjulet

fjern eksos annlegget

fjern demper/fjær, løs den store bolten som holder demperens nedre fest, og løs opp de tre skruene i tårnet, men la desse stå igjen (slik at demper ikke faller over noen ting) kontroller at du ikke har spenn mellom demper og bærearmen.

det er nå du skal bruke aluminiums stangen til å slå på nederste festet til demperen. her MÅ du bruke makt, men ikke slå på annet enn festet, slår du på selve demper chassiset så er der en potensiell fare for at du bulker inn dette og demperen kan bli ødelagt. TIPS: WD40/rustløser på skru og feste.

Photobucket - Video and Image Hosting

på min bil måtte jeg bort med bak setet og ryggen for å komme til demper tårnet

Photobucket - Video and Image Hosting

fjern bremse caliper og bremse skive

( løs rørdelene der hvor det er kobling mellom rør/slange, og skru KUN på rørets nippel, dersom du skrur på slangen kan den bli ødlagt, tvister rundt og sprekker.)

Photobucket - Video and Image Hosting

Pass på at handbrekket er av når du tar av bremseskive!!

bare å snurre selve bremse skiven rundt sammtidig som du slår på den med skaftet av en hammer, skal da komme lett

Photobucket - Video and Image Hosting

demonter handbrekkets skiver og samle delene en plass du husker.

nå må du finne deg en tynn dor (eller et flatt skrujern som ikke er for lite, da skader du handbrekk wiren).

(løs opp klemmene som handbrekk wiren er festet til på opphenget, slik at den er fri)

så lyser du med lomme lykt der hvor handbrekkets wire kommer inn, der skal du se en deling,, denne må du slå ut, slik at handbrekk wiren kan tas bort fra opphenget. (har ingen gode bilder av dette akuratt nå)...

TIPS: WD40

sammtidig fjerner jeg en abs sensor, fant ut at det var lettest å koble av denne inne i bilen (en hvit koblin med 2 poler) , under setet på både høyre og venste side, trykke ut gjennonføringen og løse opp den veien, (abs sensoren ser du også på bildet over)

Okay, oppsummering, du har nå løst alle rør og slanger som er på opphenget/bærearm, og fått de bort fra opphenget. det skal nå ikke være NOEN ledninger eller rør som henger i lag med resten av bilen.

demper og fjær skal vær borte, samt bremse skive å callipter.

Om du nå har løst skruer på drivleddet blir dette en enkel jobb, noe jeg ikke gjorde, så her er den "vansklige" måten:

MERK leddene i begge sider (mot diff og mot dekk) slik at du får det montert sammen nøyaktig slik det var, vet ikke om det er nødvendig, men grei regel når det gjelder slike ting. jeg brukte en tjørner.

skru inn to av hjulboltene, sett et brekkjern eller et slegge skaft inn i mellom desse, slik at ikke drivleddet kan rotere:

Photobucket - Video and Image Hosting

Spray godt med WD-40

Photobucket - Video and Image Hosting

sånn, da skulle det være ute, plasser boltene tilbake i hullene så vet du hvor du har de:)

nå løser vi ned stab. staget: løys ned de to "senter" foringene (1 stk 14 mm skru+mutter på hver side) og så brilleforingen, tar da kun den øvste enden, slik at den neste følger stab. staget. (også 1 x 14mm sru og mutter)

Photobucket - Video and Image Hosting

nå kan vi gå løs på festene på opphenget, begynn med brille foringen i underkant, denne trenger du kun å løyse på den siden som er festet i traversen.

Photobucket - Video and Image Hosting

så løyser du de to siste "hoved" foringene, når du tar ut boltene må du sannsynligvis "riggle" på opphenget.

det veier litt, men om du har spist grøten din klarer du nok å holde det, eventuelt bruker du garasje jekken din :D

Photobucket - Video and Image Hosting

dette var fremgangsmåten for å få ned begge bærearmene bak.

fremgangs måte på å fjerne diffrensial/kardang:

Photobucket - Video and Image Hosting

det første du gjør er å fjerne skruene/mutterene som kommer i fra mellom aksel og går inn på diffrensialen, desse sitter som bare HELVETE, de er også spesial bolter med kon, så du bør passe på å ikke slå på gjengene til skruen! om du skader de må du bestille nye fra bmw eller tillsvarende...

TIPS: WD40!!! i gode mengder, la det virke 10-30 min!

det er 5 bolter som holder diff, og før du en gang prøver å løyse skruene er det lurt å ta en stål børste å få bort dritt å sand/grus osv, deretter spraye godt med WD-40, så unngår du kansje å rive gjenger eller bolter som knekker...

løys de 2 på topp

løys den ene som står aleine bak (her trenger du stort moment, for denne sitter!)

sett jekken oppunder diffen, å jekk opp til du ser at det er passe trykk på.

løys de 2 siste boltene., samtidig som du støtter diffen så den ikke faller.

senk ned diff, pass på at den ikke hekter i mellom akslingen

diffen er tung! ikke ligg under når du arbeider, hold deg ut til siden...

sett jekken under traversen

jekk opp så at du ser der er press på den.

Photobucket - Video and Image Hosting

så løyser du traversen i fra og du løyser også den plata som er der (plata er festet med 2 x 13mm skruer)

sørg for å løyse gummi opphenget til eksos annlegget

slakker litt ned på jekken å bruker brekkjernet for å få traversen til å gi slipp.

du skal nå ha fått ned traversen.

sørg for å bruke kobberpasta, tretjære,novalube, greas eller lignende når du monterer, da blir jobben atskilli mye enklere neste gang:)

håper denne kan hjelpe noen av dere, så får dere bare spør dersom det er noe, eller si fra vist det er no mer som burde stå her...

OPPDATERING: tenkte jeg skulle legge inn noen flere bilder nå, så får jeg skrive en kommentar når jeg får tid:

CIMG0030.jpg

CIMG0029.jpg

slik såg traversforinga ut!! ikke rart den laga ulyder gitt!

CIMG0028.jpg

CIMG0027.jpg

CIMG0020.jpg

DENNE, sitter som JULING, hadde store problem med å løse den, ødela ei skralle som jeg brukte rør på, men finn ikke nok moment... rustløser og varme ble svaret...:

CIMG0019.jpg

Før:

begynnelse-1.jpg

resultat!

etter:

CIMG0048.jpg

delene som kunne kjøpes inn for prisen av verksted time :D

CIMG0035.jpg

mvh

Roy Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hadde nok vert lettest:)

men skulle ta ut foringene fra traversen i dag, det ble bydde på problem, annbefaler alle som skal gjøre denne jobben å ha en presse i bakhand, å få ut foringen ved hjelp av baufil er ok, men å få den inn i gjen kan by på problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw veksted gjør denne jobben kun ved å fjerne den platen som er ved traversforingen, så bruker de et spessial verktøy for å dra ned foringene, skjeønner ikke hvordan de får det til men, skal ikke hindre de jeg...

hadde nok satt bilen på verksted jeg og, men ved å gjør det selv får jeg bruke de pengene på komplett nytt oppheng, alt av foringer osv byttes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

ganske enkelt og bytte disse med riktig utstyr.

Jeg er heldig som jobber med bil, for jeg fikk låne utstyret av den mekaniske avdelingen vår og da gikk jobben på ca 1,5 time.

nesten alle mekaniske verkteder har utstyr for dette.

vist du har en kompis som jobber der er det verd og spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

skal bytte dette i januar, på verksted, di bruker rundt 2timer på dette, virker som om det tar litt lengre tid ved å gjøre dette selv, var ikke så veldig gal pris på å få det bytta. 3300kr tror jeg di skulle ha for jobben å foringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

motor technik i skien skulle 2200 fikk ny pris i dag, der er det virkelig forskjell på hvem man bestille time av å får pris. men det syke er at di skulla har 3000 for å bytte bakbremser med klosser håndbrekk osv. alt inkl. deler.. sorry at jeg spora litt av her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss man gjør d selv, så sparer man en del arb på å bruke powerfleksforinger da, ikke er man nødt til å plokke bort bærebroene heller, for da slipper men å lufte bremser etterpå.

men d er jo selfølgelig mange måter å gjøre ting på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føkking hell!!!

Like før jul tok jeg på meg denne jobben med å bytte traversforingene. Heldigvis har jeg tilgjengelig et mekanisk verksted med løftebukk og presse.

Det tok meg 12timer å gjøre denne drittjobben. Det gikk rett og slett ikke ann å presse ut de gamle da man ikke klarer å legge noe imot ytterringen. Jeg måtte bruke en propanbrenner for å smelte gummien og da gikk det bra.

Største dritten er å løsne umbrakoboltene på drivakslingene. 12stk pr. aksling. Selvfølgelig ble den siste runnet av inni hodet og jeg måtte bruke kuttskive for å få bort faenskapet.

Vel jeg fikk det til og fikk luftet bremsene. Alt gikk bra til slutt, men ikke faen om jeg gjør noe slikt igjen. Jeg sparte kanskje 3000kr, men i ettertid hadde jeg betalt gladlig for å slippe dette.

Ikke gjør dette selv er mitt råd!

RS

Strandveien auto skulle ha 2500,- for å bytte traverseforinger til meg.

Da var det med deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort d mange ganger jeg nå,bruker luftmeisel, hammer og en posjon vold med hammer,bruker ikke lang tid på å få ut foringene, laget verktøy for å presse inn org foringer også, men powerfleks er absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss man gjør d selv, så sparer man en del arb på å bruke powerfleksforinger da, ikke er man nødt til å plokke bort bærebroene heller, for da slipper men å lufte bremser etterpå.

men d er jo selfølgelig mange måter å gjøre ting på :wink:

bare lurer litt her... power flex foringene er det sånn att man ikke tar ut den stål hylsa rundt foringen men skjærer bort den gamle foringen å stapper i den nye power foringen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...