Gå til innhold

Diy: "us-Blinklys", Deaktivering Av Pæresjekk Og Lås-Kvitt.


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Slik aktiverer du US-blinklys, blink ved lock/unlock og deaktiverer pæresjekk

Denne guiden viser hvordan man aktiverer "US-blinklys" og deaktiverer pæresjekk med Bmw Scanner 1.4.0

Info:

Det er usikkert hvilken modeller dette funker på da det har vist seg at mange eldre modeller av E39 vertfall (-98?) ikke gir tilgang til LCM med Bmw Scanner 1.4.0. Jeg har kun gjort dette på E39 selv (2003 mod), men regner med det er likt på de andre støttede modellene også. På de modellene man ikke får tilgang til denne menyen, må man bruke NCS Expert, noe som gjør dette litt mer innviklet. Det er mulig jeg lager en DIY på det også med tiden, jeg kommer da til og oppdatere denne tråden. :)

Denne guiden er en del av Den store diagnosetråden

1) Aktivering av "US-blinklys"

2) Blink ved "lock/unlock"

3) Deaktivering av pæresjekk

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Aktivering av "US-blinklys"

Det anbefales og ha strømmforsyning tilkoblet til enhver tid når man driver med koding, og alt som blir beskrevet i denne DIY gjøres på eget ansvar. Har selv kodet dette mange ganger uten strømmforsyning, og det har gått helt fint. Men det trenger det ikke nødvendigvis om og gjør hos deg.

- Du kobler kabelen til bilen og PC, slår på tenning hakk 2, starter Bmw Scanner 1.4.0. Du får da spørsmål om tenningen er på, trykk "OK".

- Så får du opp et vindu med diverse info om bilen, samt utstyrsliste, trykk "OK".

- Da skal du i teorien ende her, du dobbelklikker der det står "Light check module" (teksten vil være grå første gang, etter du har dobbelklikket på den en gang blir den grønn).

bidzfibp66yagykicsiy.jpg

- Du får da opp dette vinduet, her trykker du videre på "Coding data".

b3a47azik52m6n8a61ok.jpg

- Du får da opp et nytt vindu, her velger du "Light coding".

hox1pzptu3z7x6zvx7pk.jpg

- Så huker du av for "Front turnsignals as side light" og trykker "Write"

6bq19g4yl29e2woqh6as.jpg

Når den er ferdig, skal du ha US-blinklys sammen med parklys. Du følger samme metode om du vil deaktivere dem på et senere tidspunkt. :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2) Slik aktiverer du blink ved lock/unlock

- Fremgangsmåten er lik som ved aktivering av "US-blink", men i steden for og dobbelklikke på "Light control module" så klikker du på den som ligger rett under og heter "Central body electronic" (ZKE).

- Deretter mener jeg du velger "Coding data", og "Recoding". Husker ikke hva som sto der, men skal sjekke det opp og oppdatere her.

- Da får du opp dette vinduet

6qywn4flegaeziut8rit.jpg

- Under "Antitheft system (DWA)" huker du av for "DWA", dette lurer bilen til og tro at det er installert alarm.

- På nummer 2 huker du av for "Arming - optical" og "Disarming - optical". Dette betyr at den skal blinke med lysa når du låser/låser opp.

- Den siste er jeg usikker på om må være huket av, men om du ikke huker den av og det ikke funker er det bare og prøve og huke den av og se om det funker.

- Så er det bare og trykke "Write"

Da skal alt være klart, ta ut nøkkelen og lukk alle dører og teste.

Tips:

Om en dør/luke ikke er skikkelig lukket igjen, så blinker ikke lysa. Det er en fin måte og oppdage om dørene er skikkelig igjen før du forlater bilen. :) Vis du for eksempel låser bilen med førerdøra open, så blinker det ikke før du smeller igjen døra.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3) Deaktivering av pæresjekk

- Du følger samme steg som ved aktivering av "US-blinklys"

- Når du får opp vinduet som heter "Light coding", så kan du deaktivere ved og huke ut på den aktuelle pæra under cold/hot check. Begge eller en av dem, alt etter som hva du plages av. Men du kan jo prøve litt frem og tilbake for og se hva som funker best.

c0m8u8vq9hbghq12s2f6.jpg

PS; det kan være lurt og ta bilde av skjermen slik du husker hvordan ting var i utgangspunktet ;)

Håper dette var forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en E46 uten alarm, den blinker når jeg låser, men ingenting når jeg låser opp.

Lurer på om jeg kan få alarmindikatoren i speilet til å blinke som om en alarm er armert? med det programmet der?

Også har jeg automatiske lys (har son AUTO på lysbryteren) som gjør at kjørelys tennes når mørket senkes :) men på dagtid er det ikke noe lys i det store og hele (bilen er utstyrt med DRL, men funker ikke? )

Noen ideer? :D skal bestille dette :D

EDIT: Fant ut at DWA gjør at den skal blinke :D skal bestilles nuu! jeg har alltid hatt lyst til å få lys i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en E46 uten alarm, den blinker når jeg låser, men ingenting når jeg låser opp.

Lurer på om jeg kan få alarmindikatoren i speilet til å blinke som om en alarm er armert? med det programmet der?

Også har jeg automatiske lys (har son AUTO på lysbryteren) som gjør at kjørelys tennes når mørket senkes :) men på dagtid er det ikke noe lys i det store og hele (bilen er utstyrt med DRL, men funker ikke? )

Noen ideer? :D skal bestille dette :D

EDIT: Fant ut at DWA gjør at den skal blinke :D skal bestilles nuu! jeg har alltid hatt lyst til å få lys i den :)

Hvis den ikke blinker når du låser opp er det mest sansynelig ikke huket av for "disarming" :)

Når det gjelder alarmdioden; Vis bilen ikke har alarm, så bruker jo ikke denne dioden og være til stede heller? Var vertfall ikke det på min E39 men jeg bytta speil til en som hadde :)

Der var ikke ledninger til denne dioden, så måtte legge opp selv.

Jeg laget en guide på E39 her :) Er sikkert samme på E46, men du bør sjekke hvor den skal kobles til likavel, tror ikke det er samme.

Jeg har også denne AUTO funksjonen, men den er jo helt ubrukelig som du sier, så er der ingen lys om dagen. Det som går and, er når du er inn på menyen for og kode blinking ved opplåsing, under "Lightning options" huker du av for (jeg tror det var) "Daytime running lights US 2". Da får du svakt lys i fjernlys, og dette lyser når bryteren står i AUTO i dagslys.. Men det lyser også om du har på parklys og grøftelys. Om du skrur på nærlys så slukker de. Kan være de lyser litt sterkt, jeg vet vertfall at i Navcoder kan du redusere styrken. Men også med NCS Expert :)

Les gjerne i diagnose-tråden før du bestiller, så du er sikker på du velger rett. :)

de 3 Tingene jeg vil gjøre med min e39 2003 model! :D fantastisk DIY.

1: Hvor kjøpte du BMW scanner 1.4.0?

2. Hvor er obd2 kontakten i e39 -03?

Sjekk diagnose-tråden, der står det meste :)

Kontakten finner du på venstre side av rattet, opp i "taket" i lommen under dashbordet, om du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder alarmdioden; Vis bilen ikke har alarm, så bruker jo ikke denne dioden og være til stede heller? Var vertfall ikke det på min E39 men jeg bytta speil til en som hadde :)

Der var ikke ledninger til denne dioden, så måtte legge opp selv.

Jeg laget en guide på E39 her :) Er sikkert samme på E46, men du bør sjekke hvor den skal kobles til likavel, tror ikke det er samme.

Jeg har også denne AUTO funksjonen, men den er jo helt ubrukelig som du sier, så er der ingen lys om dagen. Det som går and, er når du er inn på menyen for og kode blinking ved opplåsing, under "Lightning options" huker du av for (jeg tror det var) "Daytime running lights US 2". Da får du svakt lys i fjernlys, og dette lyser når bryteren står i AUTO i dagslys.. Men det lyser også om du har på parklys og grøftelys. Om du skrur på nærlys så slukker de. Kan være de lyser litt sterkt, jeg vet vertfall at i Navcoder kan du redusere styrken. Men også med NCS Expert :)

Takker for svar :)

Det er akkurat det jeg vil ha (svakt lys i langlysa) men lyser den fortsatt vis jeg slår over til park+tåke? det du mente?

Jeg tror jeg har dioden, men ble litt usikker nå :S må sjekke det.

Har bestilt samme scanner som deg nå :) 140kr fra ebay

Edit: Har ikke dioden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Alpejohn! Tusen hjertelig :-)

Men er det noe krav med windows? må de være XP eller?

Hvilken side laster du ned programmet og hvor kjøpte du kabel?

Kjøpte kabel på ebay, og programmet fulgte med sammen med drivere til kabelen :)

Når det gjelder windows, er jeg ikke sikker.. Jeg har XP på maskina jeg bruker, men tror det skal funke på win 7 også.. Står kanskje noe i auksjonen på ebay om det :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...