Gå til innhold

DIY: Bytte av kupeviftemotstand på E46


Rayb
 Share

Anbefalte innlegg

Vinteren er kommet og kupeviften må fungere!

De vanlige symptomene på at denne motstanden er ødelagt er:

-Kupeviften varierer i turtall

-Kupeviften slår seg av og på

Du trenger:

-Et stjerne skrujern

-Et flatt skrujern (bare til klipsen som holder motstanden)

-Et torx, størrelse T20 skrujern

-Lys!

85lkdpt88chh1mw52kk7.jpg

Start med å fjerne hanskerommet (6 skruer som holder dette) og "sparkepanelet" under dette.

Koble så fra ledningene og fjern disse to slik at du får bedre plass å jobbe på.

wrhug1yzsnfcp1xnyn6a.jpg

Så skal du inn bak luftkanalen som vist med rød pil på bilde.

3d0zus13595m2t0jkqv9.jpg

Her har du viftemotstanden (grønn trekant) som holdes på plass bak en klips (blå firkant)

Men først må du skru ut to torx skruer (rød runding) som holder en spjeld ventil og ta den litt til siden slik at du får ut viftemotstanden.

En av skruene kommer du til på undersiden av luftkanalen og en av skruene på oppsiden av luftkanalen.

w7dcwibq5o2mxcl2j57k.jpg

2zpxjpd5wxa3p3avhw19.jpg

Så er det bare å jobbe den ut, trangt er det og pass på at du ikke rykker med deg spjeldventilen som står litt i veien.

Her har du rakkaren! :)

pd2yc0iy9tntg3ucqo79.jpg

Her er den nye motstanden (til høyre) sammenlignet med den gamle (til venstre)

Den har et annet delen nr. så det er en oppgradert del.

l7s4itn59l6qi1cxt2cj.jpg

Jobben bør ikke ta mer enn 20-30 minutter.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
På 30.11.2012 den 12.33, Tele skrev:

Vinteren er kommet og kupeviften må fungere!

De vanlige symptomene på at denne motstanden er ødelagt er:

-Kupeviften varierer i turtall

-Kupeviften slår seg av og på

Du trenger:

-Et stjerne skrujern

-Et flatt skrujern (bare til klipsen som holder motstanden)

-Et torx, størrelse T20 skrujern

-Lys!

85lkdpt88chh1mw52kk7.jpg

Start med å fjerne hanskerommet (6 skruer som holder dette) og "sparkepanelet" under dette.

Koble så fra ledningene og fjern disse to slik at du får bedre plass å jobbe på.

wrhug1yzsnfcp1xnyn6a.jpg

Så skal du inn bak luftkanalen som vist med rød pil på bilde.

3d0zus13595m2t0jkqv9.jpg

Her har du viftemotstanden (grønn trekant) som holdes på plass bak en klips (blå firkant)

Men først må du skru ut to torx skruer (rød runding) som holder en spjeld ventil og ta den litt til siden slik at du får ut viftemotstanden.

En av skruene kommer du til på undersiden av luftkanalen og en av skruene på oppsiden av luftkanalen.

w7dcwibq5o2mxcl2j57k.jpg

2zpxjpd5wxa3p3avhw19.jpg

Så er det bare å jobbe den ut, trangt er det og pass på at du ikke rykker med deg spjeldventilen som står litt i veien.

Her har du rakkaren! :)

pd2yc0iy9tntg3ucqo79.jpg

Her er den nye motstanden (til høyre) sammenlignet med den gamle (til venstre)

Den har et annet delen nr. så det er en oppgradert del.

l7s4itn59l6qi1cxt2cj.jpg

Jobben bør ikke ta mer enn 20-30 minutter.

Lykke til! :D

Takk for en flott DIY..! 😊
Er det noen merker motstand du kan anbefale? Jeg har en 2001 e46 320 2.2i Touring.
Jeg ser at noen er billige (442,.-) mens andre er ganske dyre (1493,-). Er det mange forskjellige typer siden prisen varierer slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte billig til min E46 2000-modell i fjor. Fungerte fint, den. Det rimeligste ny-del alternativet hos koed, kjøpte jeg. Spesielt sett i lys av at bilen kostet 30 000 for 3 år siden, er "under tusenlappen" en fin pris for slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...