Gå til innhold

BMW E39 -09/98 facelift lykter upgrade... (LØST)


Ahagmann
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har funnet disse lyktene som er laget av Hella og som er facelift lykter som ifølge beskrivelsen skal passe til min bil som er produsert før 09/98: http://www.schmiedmann.no/63120025191/p ... ummer.aspx

(Er selvsagt en vurdering å kjøpe brukt orginalt med gen 3 ballster fra Ebay for ca 5500 kr)

Jeg har orginal xenon fra før med hella gen 2 ballaster med D2S pærer.

wdjda1l969kn9966s9oh.jpg

Alle lykter som er facelift bruker hella gen 3 ballaster. Disse har braketter som kun passer til gen 3 ballaster, samt at pluggen som går til pæra på gen 2 ballast ikke vil passe til facelift lykt fordi monteringsflaten er anderledes til lyktehuset der hvor kontakten til pæra skal. (correct me if i'm wrong...).

96n6o2jak9rurt1i0yr7.jpg

På mine gen 2 ballaster så går kabel rett inn i ballasten, ingen kontaktplugg. Så hvis jeg da må bruke gen 3 ballaster med nye facelift lykter grunnet andre festebraketter og evt andre pærer. Må det da loddes på en kontakt fra kabelen som gikk til gen 2 ballasten fra motorrommet, som deretter kan plugges inn i inntaket til den nye gen 3 ballasten?

Har noen her gjort dette før?

Må noe kodes om?

Hvor får man en slik løs plugg evt? (kan jo selvsagt lodde også ta en krympestrømpe utenpå, men liker å ha det orginalt)

Har googlet i en times tid, finner ikke noe svar på dette, merkelig iom at dette er en populær retrofit...

Setter pris på litt hjelp ang dette :)

Edit: fant en DIY: http://www.bmwdiy.info/celis-front/index.html

Men den sier ingenting om å bruke kabling som tidligere gikk til gen 2 ballst til gen 3 ballast. Er det rett og slett kun + og jord og ingen styresignaler osv så er det jo lett som en lek, men finner altså ingen informasjon om dette. Hvis jeg må sette opp noen releer osv for å celis ringer til å fungere som orginalt er ikke dette noen stor sak. Men er altså forundret ang kabling fra gammel ballast gen 2 overført til ny ballast gen 3.

( jeg skriver som jeg prater, både på inn og utpust. Håper likevel at problemet er forstålig :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra Preface Halogen til Facelift Xenon.

Du må ha noen plugger som passer inn i boksene ja (Ta en telefon til GS de vet nok hvilken plugg du trenger)

Må ikke kodes om nei.

Selv har jeg nå byttet fra de Crappy ballastene til Hella med noen 55W ballaster fra Vvme (Passer rett i, uten modifikasjoner) da jeg bare hadde kødd med Hella sine, men jeg men hjernen min er programmert til 55W i og med at det er Halogen orginalt på min, så skal du ha uorginale må du ha 35w ballaster.

Ellers så passer alle koplinger over untatt blinklys men der følger det med overganger om du bestiller ett lyktesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra Preface Halogen til Facelift Xenon.

Du må ha noen plugger som passer inn i boksene ja (Ta en telefon til GS de vet nok hvilken plugg du trenger)

Må ikke kodes om nei.

Selv har jeg nå byttet fra de Crappy ballastene til Hella med noen 55W ballaster fra Vvme (Passer rett i, uten modifikasjoner) da jeg bare hadde kødd med Hella sine, men jeg men hjernen min er programmert til 55W i og med at det er Halogen orginalt på min, så skal du ha uorginale må du ha 35w ballaster.

Ellers så passer alle koplinger over untatt blinklys men der følger det med overganger om du bestiller ett lyktesett.

Så din anbefalning er da nye facelift xenon lykter og heller kjøpe uorginale xenon ballaster for deretter å kjøpe kontaktplugger til lyktehuset fra de uorginale ballastene? Er de nye orginale hella ballastene så forferdlige, eller tenkte du på de gamle som jeg har? På mange av lyktene så følger jo de nye hella ballastene med hvis du kjøper brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Og her er svaret: 9006 hunn plugger med tilhørende kabler, selges for 6,88$ på Ebay ;)

qgpum34baeljrn4h89s4.jpg

Klipp av den gamle kabelen som går inn i den gamle ballsten, lodd på disse og sett på krympestrømpe, plugg de nye kontaktene inn i de nye gen3 ballastene :). Strøm til Halo ringene fikser du via et rele som tar strøm fra en pålitelig 12V kilde, stryrestrøm kan man fks ta fra parklys :)

Dette virker som en bra løsning for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...