Hollabaloo Skrevet September 16, 2012 Share Skrevet September 16, 2012 En vanlig feil på Z3 med el. seter er at høydejusteringen slutter å virke. Har du flaks er det bare mekanismen som har satt seg fast. Symptomer: - Setet står i høyeste posisjon og lar seg ikke justere opp og ned - Når man bruker knappene kan man høre en klakke-lyd, og dersom man ser under setet kan man se at motoren forsøker å drive mekanismen. Løsning: - Skru setebeltefestet løs fra setet - Kjør setet helt tilbake og skru av de to fremre mutterne som fester setet (inkl. skinnene) til karosseriet. - Kjør setet helt fram og skru av de to bakre boltene som fester setet (inkl. skinnene) til karosseriet. - Koble fra batteriet og vent noen minutter. Hvis du hopper over dette steget vil du få airbag-feil når du kobler til setet igjen! - Vipp setet framover og trekk ut kontaktene til kabelen som går ned i gulvet. Her er det sikkert litt forskjellige typer kontakter avhengig av utstyr og årsmodell. På 98-modellen jeg så på var det en hvit kontakt og en sort kontakt ved siden av hverandre, samt en liten gul kontakt. - Løft setet forsiktig ut av bilen. Her er det en fordel å være to stykker, men det lar seg også gjøre med en person. - Legg setet på siden oppå et bord eller et annet sted slik at du får en behagelig arbeidsstilling. Ikke legg setet med beltestrammer-siden ned da kontakt/kabel på denne kan være skjør. - På bildet vises en skru-mekanisme med rød sirkel. Det er denne som setter seg fast i ytterste stilling (d.v.s. når setet er justert maks opp). - Skru ut bolten som skal sitte innenfor grønn sirkel på bildet - på bildet er bolten tatt ut og alu-"dingsen" rotert innover på bolten. - Ta en stor fastnøkkel, sett den rundt "dingsen" og vri den (med klokka tror jeg) slik at den løsner og begynner å vri seg innover på bolten. Vri den helt inn og ut noen ganger, tilfør gjerne litt ekstra fett. Vri den til slutt helt inn (laveste posisjon for setet). - Nå får man naturlig nok ikke festet denne "dingsen" til "sakse-mekanismen" på setet i og med at den er justert helt inn. Dette løses ved å sette setet på forhøyninger der de 4 boltefestene er (f.eks. to bjelker) for så å sette seg forsiktet ned i setet. "Sakse-mekanismen" vil da klappe sammen slik at setet er i laveste posisjon, og man kan tre på og stramme til bolten igjen. - Montering av setet skjer i motsatt rekkefølge av demontering. Test gjerne elektrisk funksjon før du fester setet til karosseriet igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå