Gå til innhold

DIY: M50-motorens tomgangsutfordringer!


scoot
 Share

Anbefalte innlegg

God kveld!

Etter og ha herja og gøra med tomgangen på min M50b20 nå i snart 2 uker har jeg endelig funnet ut problemet mitt - og nå tenkte jeg å lage en DIY som i fremtiden kanskje kan hjelpe noe andre til å finne ut hva som er galt med deres motor.

Viktig å merke seg at jeg ikke er noen ekspert på dette, men dette er en slags samling av alt jeg har lest meg til de siste ukene. Prøvde å søke, men fant ingen DIY tråd om dette på bimmers, så jeg prøver meg!

Først og fremst, her er en liste over komponenter og ting som har stor innvirkning:

- Tomgangsregulator ICV, såklart! denne er på M50 motorene plassert under innsuget, og du får byttet den med litt knot uten og fjerne innsuget.

- Vakumslanger, dette er en gjenganger på BMW-motorer generelt, har du vakuumlekkasje har du sansynligvis en skikkelig røff tomgang.

- ECT og IAT sensorer, dette er sensorer som overvåker temperaturen i kjølevæsken og i luften i innsuget. ECT tar seg av kjølevæsken ( Engine Coolant Temperatur ) og sitter lokalisert under innsuget med blått hode, vanskelig å komme til - men du får til å måle den, noe vi skal snakke om senere!. IAT sensoren sitter på høyre side av gass-spjeldhuset under tappen der vakuumslangen til bremsekraftforsterkeren sitter. Denne er enkel og måle og komme til.

- TPS, Throttle position sensor! Denne sitter montert på spjeld-husets høyre side og er enkel og komme til, bytte samt måle!

- Lambdasonde, MIN erfaring er at lambdaen ikke har grusomt stor innvirkning på tomgangen, men etter MYE googling de siste ukene har folk opplevd å måtte bytte denne for å få god tomgang.

- Luftmengdemåler, denne kan forårsake mye rart på en bil egentlig, og er verdt å sjekke ut.

Først bør du konstatere hvordan type problem du har med tomgangen, da de forskjellige komponentene har en tendens til å forårsake litt forskjellige symptomer.

Går den på tomgang kun når den er varm? Går den ujavnt, hopper opp og ned? Går den lavt og vibrerer?

UANSETT hva problemet ditt er: sjekk etter vakuumlekkasjer, dette er den hyppigste feilen og du bør gå over alle slanger og sjekke at ingen er sprekt. Slanger som har lett for å sprekke er slangene til tomgangsregulatoren - innsugsbelgen mellom luftmengdemåler og gass-spjeldet. Sjekk ALLE som har noe med innsuget og gjøre, og bytt de som er dårlige!

Ujavn tomgang, lav tomgang eller vibrerende tomgang? Dette er ofte vakuumlekkasje, men kan også være tomgangsregulator - plukk den ut og prøv å vask den, blir den for møkkete kan den sette seg fast. Du kan kople den til og prøve å starte motoren mens du ser på tomgangsregulatoren, du skal da kunne se at den prøver å lukke eller åpne seg avhengi av hvordan du gasser!

Prøv også å kople ut LMM og se etter en forskjell i motorens oppførsel, hvis motoren reagerer når du drar den ut er den ofte OK. En defekt LMM kan ofte forårsake at motoren jager ( ofte mellom 750 - 1200 rpm )

Du kan også måle TPS, ohm mellom pinne 1 og 2 ( miderst og nederst ) du skal her ha ca 1-1,3kohm ohm når spjeldet er lukket - og 4Kohm når du har full gass. Får du rare verdier - bytt den! Denne er IKKE justerbar ( som på m20 f.eks )

Går bilen på tomgang kun når den er varm? Dette kan i de fleste tilfeller skyldes ECT eller IAT sensorene, disse kan du ohme med vanlig multimeter. Ohm de når motoren er kald og når den er varm - og sammenlign med dette skjemaet ( sensorene opererer med ganske lik motstand ). http://www.bosch-motorsport.com/en-US/l ... 569739.pdf ( TAKK TIL Azeton )

Her bør du også sjekke TPS for sikkerhetsskyld, alltid kjekt!

ALLE SENSORER SKAL HA +-5v inn på seg - Plugg ut tilkoplingen og mål mellom de to ledningene, her SKAL du ha +-5v hvis ikke kan hjernen din ha takket for seg! ( sjekk alltid etter ledningsbrudd før du koster på deg ny hjerne!! )

Hvis du nå har sjekket alt dette - og er sikker på at alt fungerer som det skal og bilen din fortsatt ikke er glad i tomgang bør du prøve å bytte lambda - jeg er ikke sikker på om man kan måle om en lambda fungerer ( noen med innspill så skyt gjerne inn dette hvis det er en god måte å gjøre det på !).

NB! Stol aldri på nye deler! Jeg gikk på en SKIVEBOM med mitt lille tomgangsprosjekt, når min begynte å tulle byttet jeg TPS og ICV ( tomgangsregulator ) med en gang, uten at det endret noe til det bedre. Det som viste seg å være problem hos meg var faktisk min nye tomgangsregulator! Jeg endte opp med å vaske min gamle - og nå fungerer bilen min helt topp! ( Etter å ha byttet snart alt annet også )

Hvis noen mener jeg har glemt noe så skyt gjerne inn noe her, jeg er langt fra feilfri og kan ha bommet på noe her! :-)

Mvh

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fin DIY.

Min går pendler veldig på tomgang og dør ut etterhvert, men den går helt fint hvis jeg lager en vakumlekasje. Har du noen tips om hva det kan være? Tenker det kan være treghet i tomgangsregulatoren? Går fint å kjøre med vakumlekasjen, men bruker en del bensin (mer enn vanlig=)

Det kom ca. etter at jeg byttet LMM, så den kan jo evt. være defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra info! :) Men kanskje verdt å nevne at om du driver og kobler fra sensorer så vil det bli lagra feilkoder som kanskje må slettes etterpå? :)

Sletter feilkoder som en helt du john? :D

Jeg kobla av bateriet mens jeg dreiv på, så ingen feilkoder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra info! :) Men kanskje verdt å nevne at om du driver og kobler fra sensorer så vil det bli lagra feilkoder som kanskje må slettes etterpå? :)

Bilen min er en 91 E34, så det gjelder ikke i mitt tilfelle :P Det tenkte jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra info! :) Men kanskje verdt å nevne at om du driver og kobler fra sensorer så vil det bli lagra feilkoder som kanskje må slettes etterpå? :)

Bilen min er en 91 E34, så det gjelder ikke i mitt tilfelle :P Det tenkte jeg ikke på.

Må ikke slette etterpå. Sånne ting ser jeg ofte blir lagret som "sporadic error"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på positive tilbakemeldinger, brukte mange timer med googling når min bil hadde slurvete tomgang. Så dette er en "samletråd" med infoen jeg fant som hjalp meg til å finne feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...