Gå til innhold

DIY: Hvordan få blinkende alarm-diode uten alarm på E39


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Her kommer en liten enkel DIY på hvordan få den røde klovnenesen/alarmdioden under speilet til og blinke når du låser bilen, selv om du ikke har alarm. :)

Jeg vil si dette er relativt enkelt, krever kun 2 ledninger.

Man må koble fra batteriet når man holder på, så man ikke ødelegger noe. Og alt dette gjør du på eget ansvar, som dere ser i videoen på slutten virker det fint på min bil :)

Ting du trenger:

- 3 stikk, delenummer: 61 13 0 005 197

(2 stk til kontakten til speilet, og 1 stk til kontakten på GM3 modulen)

- 1 stk strømtyv

- 2 stk røde skjøtehylser

- Et par meter med ledning og litt tape.

Dette virker slik, at når du låser bilen, sender GM3 modulen ut jordet puls til dioden på speilet, mens den får konstant +.

Koblingskjema:

http://wds.spaghetticoder.org/en/svg/sp ... vg?m=e3902

Min GM3 modul er av typen Lowe/Low eller hva den nå heter.

Går nesten ut i fra at det er samme prinsipp på alle typer. Du kan enkelt teste dette også, ved og koble en enkel diode til jord på pinne 19 på GM3, og en plass med konstant + og låse bilen og se om den blinker. Gjør den det er det bare og kjøre på. Var slik jeg testet først. :) (Husk og koble + og - rett på dioden, ellers vil den ikke blinke)

Du trenger 2 ledere fra området rundt hanskerom og opp til speilet via A stolpen.

Den ene lederen skal kobles til med stikk i den midterste kontakten på GM3 modulen, på plass 19.

duhv1nfsdknbd257z5s6.jpg

Du tar av plast dekselet på kontakten, pinne hull er merket. Den andre koblet jeg til sikring nr 24 (en enkel ledning, tynn rød/gul), da den hadde konstant strøm, selv etter 20 minutter og bus systemet hadde gått i dvale. Koblet med en strømtyv her.

For og nå tak i bakdelen av sikringsboksen, trykker du ned disse to hakene (en på hver side) og drar hele sikringsholderen mot deg, da kan du ta den løs og snu den rundt og komme til på baksiden.

htxhqix9wack7h0ghxkg.jpg

Etter og ha lagt opp ledning, demonterte jeg kappen rundt speilet, fjernet speilet for og lettere komme til. Dette er veldig enkelt, bare ta tak i foten på speilet, og vri det rundt, samma hvilken vei, du merker motstand først, til det kommer i det stille der det "glipper over" og det løsner. Men vær forskiktig! Så dro jeg ut ledningene så det ble lettere og jobbe.

6uma2mlk881bf9odp0rj.jpg

I kontakten til speilet manglet jeg kun 2 ledninger:

knapk0juzgexm5fdtrha.jpg

Her er et bilde av kontakten, den må opnes opp før du kan stikke inn stikkene.

ymlfno8wdsrfs1lgswxm.jpg

Ledninger montert. Også på denne kontakten er pinnene merket med nummer. Vær sikker på at du kobler pinne 8 til konstant + strøm, og pinne 9 til GM3 modul (jord).

zfa699qe1uf256d9wqc6.jpg

Alt sammen stappet inn og lagt fint til rette

o03imhdws8hkhlkqzx5o.jpg

Og vips, du har en blinkende diode når du låser bilen! :)

hpdy72839u4kftixyr8h.jpg

En liten video, som viser at det faktisk funker :lol:

http://youtu.be/Bb0lejrd3vU

Ikke en veldig detaljert DIY dette, men er ikke så mye i og legge opp 2 ledninger og koble opp. Går med litt tid da, når du gjør det skikkelig :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...