Gå til innhold

Motorolje og motorhavari


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Jeg hadde et innlegg i et annet forum for noen mnd siden som jeg ønsker å dele med dere som har BMW, se under. Mitt innlegg er ikke myntet på noe bestemt bilmerk men på generelt basis.

Ser i instruksjonsboken på min nye BMW at jeg skal kjøre på min innkjøringsolje enten i 30 000km eller 2 år, dette er etter min personlig mening helt hinsides. Jeg kunne faktisk tenkt meg å bytte olje allerede etter 2-500mil første gangen deretter hver 12 mnd. Gjør oppmerksom på at jeg kjører svært lite pr år.

Hva mener dere om olje og hvilken type bruker dere?

John Kr

Hei Folkens

Vil skrive litt angående bruk av rett motorolje og motorhavari. Mine erfaringer er i hovedsak hentet fra egne erfaringer og fra min arbeidsplass som flymekaniker i 25 år.

Det er mange som skriver at man har hørt og selvopplevd motorhavari på sin biler og man kan spørre seg hva er grunnen til havariet. Mange vil si at dette er en dårlig motor og dårlig bilmerke. Jeg har sjekket litt rundt og har funnet ut at alle bilmerker har motorhavarier av diverse årsaker. Min påstand er at man kan oppleve motorhavari grunnet tre årsaker, feil motorolje (inkludert kjørelengde), feil eller dårlig drivstoffkvalitet og ekstrem bruk av kjøretøyet. Sistnevnte er vanskelig å kontrollere og bevise.

Dersom man går på drivstoffkvalitet så ser vi at enkelte bensinstasjoner selger diesel med 7 % biodiesel, de aller fleste motorer skal ikke ha høyere innhold av biodiesel enn 5 %. Så har du dette med høyt svovelinnhold og vannpartikler som gjør at diesel blir svært dårlig. Dette KAN bidra til motorhavari.

Går vi på motoroljer så må man finlese instruksjonsboka nøye for å få med seg hva motoren egentlig skal ha, på min Navara D40 motor så står det at motoren skal ha en B1, B5 olje, dette er en lettløpsolje iht ACEA (se vedlegg). Viskositeten anbefales til 5w-30. Dersom man kjøper motorolje og går kun på viskositet så kan man gå på ei blemme, min påstand er at det finnes store kvalitetsforskjeller innenfor samme viskositetsgrad. Kjøper mann en billigolje så er man ikke sikker på hva man egentlig få servert, dette tar jeg aldri sjanse på selv. Min Nissan leverandør har lest disse tabellene feil og fyller på en annen type olje en det motoren egentlig krever. I instruksjonsboka så står det at motoren kan bruke en B3 og B4 olje, men etter min vurdering så skal den ha B1, B5 olje. Jeg bruker konsekvent motorolje av høy kvalitet og av riktig type.

Man kan faktisk se tilstanden på motoren bare ved å studere oljen, jo oljen blir svart rett etter man har byttet, men den blir ikke svar svart, det tar en tid før den blir veldig svart. Har oljen en gråtoning da bør det ringe en bjelle, da er det noe fundamentalt galt enten med motoren eller bruken. Jeg kjører selv ikke langt pr år, derfor bytter jeg olje hver 12 mnd, dersom bruken er hard så vil jeg ha byttet olje hver 6 mnd. Filter er alltid inkludert i oljebyttet. Enkelte bilfabrikanter anbefaler et skifteintervall på 30 000km, dette er etter min mening hinsides langt. Etter min mening bør man ikke overskride 10 000km, jeg selv bytter på ca 5 000km (eller 12mnd).

Bruker du feil motorolje, dårlig diesel samt ekstrem bruk av bilen så kan man faktisk oppleve havari, en god forsikring er og benytte en god olje og forviss seg at man fyller god diesel. Dette er kanskje ikke en garanti mot havari, men det vil i vertfall bidra til lengre levetid.

Sender med kopi av hva ACEA er:

Autooljer

Valg av motoroljekvalitet

I bilens instruksjonsbok er det spesifisert krav til hvilken type motorolje bilen skal ha. Disse kravene uttrykkes av følgende systemer:

Viskositet

SAE (Society of Automotive Engineers) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad (for eksempel SAE 5W-40). Jo høyere SAE-grad en olje har, jo høyere viskositet har den ved 100°C. Viskositeten ved 100°C er et mål på oljens bæreevne eller motorbeskyttelse under drift, mens viskositeten ved lave temperaturer (W-graden, W=Winter) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer.

SAE 5W-40 olje er en såkalt multigradolje, og i dette ligger det at oljen har gode startegenskaper ved lave temperaturer samtidig som den opprettholder smørefilmen ved høy motortemperatur.

Kvalitet

API (American Petroleum Institute) er et amerikansk klassifiseringssystem som angir en motoroljes kvalitetsnivå.

Systemet er delt i to; et for bensinmotorer som betegnes med S (SA til SM), og et for dieselmotorer som betegnes med C (CA til CI-4). Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Desto lenger ut i alfabetet denne bokstaven er, desto høyere krav tilfredsstiller oljen.

ACEA (Den europeiske bilprodusentorganisasjonen).Et europeisk klassifiseringssystem som også angir motoroljens kvalitetsnivå.

Dette systemet er delt i fire:

• Bensinmotorer som betegnes med A (A1,A2,A3,A5)

• Lette dieselmotorer som betegnes med B (B1,B2,B3,B4,B5)

• Bensin og lette dieselmotorer som betegnes med C (C1,C2,C3) som bygger på Low/Mid SAPS - teknologi (mindre andel av svovel, sulfatert aske og fosfor i oljen - mindre utslipp).

• Tyngere dieselmotorer som betegnes med E (E1,E2,E3,E4,E5,E6,E7)

ACEA A1 og B1 har krav til drivstoffbesparende egenskaper. Dette betyr at ACEA systemet ikke konsekvent angir høyere kvalitet med stigende tall.

ACEA A og B sekvensene er blitt erstattet og kombineres slik: A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5.

ACEA C sekvensene kombinerer også A og B, men med kjemiske grenseverdier.

C1: defineres lav SAPS, lav viskositet, A5/B5 yteevne.

C2: defineres middels SAPS, lav viskositet, A5/B5 yteevne.

C3: defineres middels SAPS, normal viskositets olje med yteevne nivå sammenlignet med MB 229.31 spesifikasjon.

Når det fjelder ACEA E sekvensene er E3 og E5 erstattet med to nye E7 (ingen kjemiske genseverdier) og E6 (med kjemiske grenseverdier).

I tillegg til API- og ACEA-systemet har enkelte bilfabrikanter egne, spesifiserte krav til godkjenning av motorolje. (Eks VW, MB). Disse godkjennelsene er da påført etiketten sammen med API og ACEA klassifiseringen.

Skiftintervaller for motorolje

Hvor ofte man bør skifte olje avhenger av kjøremønster. Det er viktig å merke seg at bilprodusentenes anbefalte oljeskiftintervall kun er veiledende under gunstige kjøreforhold. Ugunstige kjøreforhold kan f.eks være:

- Kortere kjøreturer enn 10 km

- Temperaturer under 5°C

- Mye køkjøring og tomgangskjøring

- Høy motortemperatur f.eks ved kjøring med campingvogn eller henger

I Skandinavia vil man ha mye småkjøring i kaldt og fuktig vær. Dette er driftsforhold som kontinuerlig forringer oljens smørende og beskyttende egenskaper.

En god regel vil derfor være å skifte olje to ganger i året; vår og høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med mye av det du skriver. Det eneste jeg ikke er enig i er at du MÅ bruke den og den olja til den og den motoren, ellers så.. Ja, greit det står i instruksjonsboka. Personlig så kjører jeg på biltema olje, det har jeg gjort på alt jeg har eid, og skiftet på. Alt fra Opel Astra 2005, Peugeot 206 2000, Bmw e30 1989, Bmw 2002 1972, Suzuki Bandit 400 92, Peugeot 106 1998, Volvo 240 1993, bare for å nevne noe.

Og ja, du kan si at dette er gamle biler, og bla bla. Men de har vært i daglig bruk, bortsett fra Banditen og 02'en. Jeg er såpass sikker på at biltemaoljen feks fungerer helt utmerket så lenge du kjører normalt, og skifter olje til intervallene.

Personlig så skifter jeg olje ++ 6 ganger i året ca på bmw'en min, hver 5000 km ca. Den har gått på biletmaolje (halvsyntetisk 10w40) så lenge jeg har hatt bilen, og det har jeg tenkt til å fortsette med. Hadde nemlig olja som biltema solgte vært av for dårlig kvalitet, og dette kunne spores ved et evt motorhavari at det var olja som var årsaken, så hadde de fått så mange erstatningskrav at de hadde vært borte for lenge siden. Hadde jeg derimot kjøpt meg en "ny" bil, typ < 7 år gammel, så hadde jeg også tatt meg råd til "ordentlig" olje.

Står uansett mye bra her, så takk for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler som du nevner her er jo det vi kan kalle "gamle" biler i denne sammenhengen.

Når vi kommer til biler i premium klassen, med nyere og mer avansert teknologi, så kan det være en fordel å bruke det som blir anbefalt.

Jeg vet bmw har hatt problemer med at folk har brukt feil olje, og vanosen har oppført seg rart.

Nå vet jeg også utifra en annen tråd at han har kjøpt seg ny F10.

Hvis du da har råd til det, så sparer du ikke på olje. Sånn er det bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig kjiper du ikke inn på olje når du har kjøpt deg en bil til en million kroner:P Men den hadde sikkert gått på biltemaolje den også;P Blir jo litt samme som siden jeg liker Carlsberg best, så vil jeg helst ha Carlsberg, men jaggu blir jeg full av Hansa og;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

:mrgreen:

Takk for et fint og intresant innlegg John Kr.

min innkjøringsolje enten i 30 000km
Uten tvil gjort det du foreslår, jeg ville nok strekt den lenger og byttet 2x inntil 30t km og deretter 2x pr år. Motoren er såkalt fabrikk-innkjørt men selv mener jeg det kreves opptil 30t km for delene finner harmonien, denne tiden går delene seg til hverandre og jeg ville nok safet den inn og gjort det på gamle måten.

Ellers praktiserer jeg uansett bil, jeg kjører en 95mod med 310 på telleren og synes en skal bytte 2x pr år, min kjørelengde mellom skift er da 6-800mil og det koster ikke mer enn 400kr gangen om jeg gjør det selv, billig forsikring på både ny og gammel spør du meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...