Gå til innhold

DIY montere M3-sideskjørt E36


Cise
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg like godt kunne lage en liten DIY for det siden det ikke finnes(?) en her på forumet for de som lurer.

Gjelder for orginale skjørter som det følger med mal for å borre hull i kanalene. Uorginale vet jeg ikke om det følger med det men de fleste (som jeg har sett har montert) bare limer de fast med sica, tech7 osv. og noen skruer i front og bak.

Altså det første man gjør er da å jekke opp bilen. Evt. sette på bukker hele bilen(lettest) eller bare bak. Så tar man å tar ut jekkfeste-plugene fra kanalen da disse kommer i veien for malen.

Sånn som jeg gjorde det var at jeg tok mange biter med dobbeltsidig tape og feste de på mange plasser på malen for så å henge den over kanalen. Greit med en som hjelper med å sette den på så man får den på riktig.

1sun6nrllenar6thkdg8.jpg

Så er det bare å finne frem drill og bor. Begynte med 2,5 mm bor i første omgang. Ikke nødvendig å borre under ennå. Det taes når skjørta henger fast på siden.

ltll08wxfo8qo2w1gvkl.jpg

qrjq6z0lrfeacxcbp0yi.jpg

Sånn satt jeg bilen

e1wq6qk3el167fglq2jq.jpg

Etter man har borra i siden er det bare å ta av malen for da har man hull der man skal borre videre. Borra jeg valgte var:

1. 2,5mm

2. 5,0mm

3. 8,0mm

4. 9,0mm som er siste bor.

Tok også et 10 mm bor for å fjerne litt grader fra hullene.

På dette tidspunktet er det nok greit å evt. sprøyte inn tectyl, understellsmasse etc. bare for å være sikker på at det ikke ruster så fælt inni der med tiden.

Så tar man de pluggene som skal holde fast klipsa til skjørtene å dytter de inn i hulla(må nok bankes inn med gummihammer for er pain å sku inn) Tok også å guffa på litt tectyl på pluggene for å få litt i selve kanten på hulla. Jeg måtte også ha noen andre klips og plugger for de som følgte med var ubrukelige. Lønner seg med de som de har på GS. Noen grønne plugger og hvite klips(disse knekker ikke bare du ser på de ihvertfall;) ).

Så kom monteringa. Gjør ingenting om de er lakka før du setter de på. Først fester du på klipsa på sideskjørtet i ca riktig pos.(er hakk der de skal stå) Etter det fester man på gummilista i toppen av sideskjørtet.

Så er det bare å smelle det på. Greit å være to her og her må man sikkert være litt hardhendt hehe. Da henger den.

Så da kan man legge seg under og borre litt igjen. Brukte her 2,5mm og tror det var 5,0mm. Ikke helt sikker men prøv først med 4,0mm hvis du er usikker. Under her benytter man de pluggen med tapp på(ikke de som det er kun 4 av i pakken) Guffa på og i litt tectyl her også.

Hvis bilen bare er løftet bak her så er det ikke sikkert at man klarer å borre de 4 fremste hulla.

Isåfall tar man av bakhjulet og borrer de to hulla som er der. Først 2,5mm(husker ikke bor dim. der men tror du må opp i 4,0 eller 4,5mm bor) og bruker de pluggene som det bare er 4 stk av.

Sett ned bil og løft foran for å borre de 4 siste hulla.

Så er det bare å sette ned bilen og gjøre akkurat det samme på andre siden:)

Må bare beklage for at jeg ikke har så veldig mange bilder av måten men var så full av gørr og tectyl så gadd ikke grise til telefonen.

Skal få tatt et ferdig bilde imorra og legge inn:)

Takk for meg. Håper det hjelper noen ihverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Har hatt M3 sideskjørt ferdiglakkert i bilens farge et års tid nå, men aldri tatt til mot å montere de, burde jo fulgt med et lite skriv fra GS mener nå jeg, men nå skal jeg heller ta fatt på jobben etter å ha lest div DIY. Takker for denne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...