Gå til innhold

Rattet knirker veldig, og det "knakker" ved svinging ol.


karl92
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en BMW 523ia. I vinter når det var veldig kaldt så begynte plutselig rattet mitt og knirke, lyden kan vel kanskje høres ut som en katt som mjauer. Det høres veldig ut som det kommer fra rattstammen eller like bak selve rattet.

Det har ikke vært så ille tidligere men nå er det blitt mye verre, så nå må jeg finne ut av det. Rattet knirker mest ved rattutslag når jeg står i ro eller i veldig sakte fart. Det er verst når det er kaldt.

Jeg har forestten etterfylt servo olje så dette er ikke problemet.

Noen som vet hva dette kan være?

Har også et annet veldig rart problem. Når jeg ratter helt til en side når bilen står stille, eller om jeg feks. rygger og bremser eller kjører fremover og bremser så kommer det en "knakkelyd" fra forstillingen min. Kan komme opptil 4 "knakk" etter hverandre. Jeg har sjekket dette på utallige verksteder og de finner ingen spesiell slakk noe sted. 2 av verkstedene konstaterte at det var demperene og fjærene som var slitt men disse er nå byttet ut med coilovers så dette er jo ikke problemet?

Peilling noen? :-)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om jeg rygger og bremser litt hardt kommer det. Lyden kommer lettere når jeg rygger og bremser enn når jeg kjører fremover og bremser av en eller annen grunn. Men det må ikke komme ved bremsing, det kan komme bare ved ratting uten bremsing også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss, høres rart ut.. får streng beskjed på jobben om å ikke smøre opp navet før man setter på den skiva.. gatebil-volvoen klippa alle hjulboltene sine fordi skiva ikke var skrudd fast i navet :) det med katte-lyden kan være endeleddene dine som knirker, har det samme problemet på bruksdritern min nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle også til og si topplager !

veldig enkelt og bytte, bare og skru av de tre skruene på demper tårnet, og da løsner jo hele driten, (ha en jekk E.L under så det ikke går i bakken da) så er det bare sett inn nytt topp lager og så jekke hele dritten opp på plass og skru fast skruene igjen!

hvis lyden ble verre etter du monterte coilovers er jeg rimelig sikker på at det er topplagrene dine om disse ikke ble byttet, koster ikke stort heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...