Gå til innhold

DIY: Ekstra 12 V uttak på bagasjerom E39 sedan


mudbug
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg et 12 v uttak til kjøleboks for å holde vannflasker kaldt :D . Denne DIY er gjort på min bil E39 520 2000 model.

Deler fra BMW:

51 47 7 040 621 fester

61 34 6 904 008 (kontakt)

61 34 6 977 681 (kontakthus)

Rele (kan bruke vanlig rele fra Biltema). Jeg bor ikke lang fra bilhoggeri. Jeg plukker ut både rele og kopling med ledningner. Jeg vil like best med BMW OEM:) .

Diverse ledninger

1. Deler fra BMW:

n6vbqvn3xd6xfki0dvtg.jpg

sg05b4eo7d576qdu8sss.jpg

2. Her er skjema som viser hvordan er dette koplet sammen

nqkd9q7szoudas9fngvi.jpg

3. Lag en mal på feste

zy0uwtqi8brkiir9xgxv.jpg

ebu0l2dsfb6qoc1o558m.jpg

4. Tegn opp på panel og skjær ut. Pass på at det er mange ledninger på bak siden [-X . FORSIKTIG.

Det er eneste plass som kan montere dette uttaket.

am010n3zwqcglu110656.jpg

5aa9he2d2yx37hu0199q.jpg

5. Gjør klar kopling til rele' som skjemaet viser tidligere.

ldp4y2dnbkda0fes75ys.jpg

ew2nx6lqp8usony9n0af.jpg

6. Kople sammen pin 30 (med sikring 25 A) på strømutak rett over positive pol til batterien.

0ox6behxog6thffahdda.jpg

rc0uhoqrndkg7frfe24h.jpg

7. Kople sammen pin 86 til terminal 15 (nøkkel i posisjon I). fiolet med hvitt stripe ledning

qm79mvv8laxp9byxm6j3.jpg

8. Pin 85 kopler til jord som er rett under baklys.

ncbwik0glilgdcl8131g.jpg

9. Kople jord ledning fra sigarette til jordpunkt rett under baklys

jbaditoamal9cj7tqpq1.jpg

10. Kople positiv ledning fra sigarette til pin 87 på rele.

1qbi7xlvgak8xnp2gz2v.jpg

11. Fest rele på plass.

k60ib38cdt9zzbovk7th.jpg

84vmxpt6wsoaobbvjnv1.jpg

12. Resultat er

wey3hje47e7jsl469qfo.jpg

u22z7m9ytcea4icq38c0.jpg

oax23p5btk0w4v11ncni.jpg

13. Test først med nøkkel i posisjon 0 og posisjon I. Voila :D den virker som det skal.

6zrpjpop3m05gp98f3n2.jpg

14. Rydd etter jobben. :D:beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke relatert til tråden din, men jeg holder på med litt stereobygging bak. Og har hentet Remote fra + på en pnp spiller som jeg har montert under førerstolen, det viser seg dessvære at denne har spenning uansett... Jeg ønsker og hente rem signal til forsterkeren bak fra der du har hentet nøkkel i pos 1 i din DIY. Men det kommer ikke så godt fram hvor dette er, kan du beskrive hvordan kabelbunt dette er og hvor den er plassert osv Slik at jeg finner fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke relatert til tråden din, men jeg holder på med litt stereobygging bak. Og har hentet Remote fra + på en pnp spiller som jeg har montert under førerstolen, det viser seg dessvære at denne har spenning uansett... Jeg ønsker og hente rem signal til forsterkeren bak fra der du har hentet nøkkel i pos 1 i din DIY. Men det kommer ikke så godt fram hvor dette er, kan du beskrive hvordan kabelbunt dette er og hvor den er plassert osv Slik at jeg finner fram?

Du demonterer sikringhus rett over batterien. Du vil finne en unloader rele (K3). Det er en ledning som har fiolett/hvitt. Du kopler sammen med denne ledningen.

qlvpegvipq8kfk9hxg4o.jpg

k71hr0lpznl8ujtajw3t.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja.. Det var akkurat det jeg trengte.. Hadde tenkt å få laget til noe slikt siden vi skal på bilferie i sommer.. Men da kan jeg jo lage så det blir "orginalt"..

Hva slags relegreier var dette? Har du noe delenr på det evt hvis jeg skal kjøpe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg montert orginalt fra fabrikk på min, veldig greit og ha!

Men irritere meg at den er på uansett om jeg slår av tenninga :?

Føler da jeg må bak og nappe ut så den ikke bruker opp batteriet på ferger osv. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg montert orginalt fra fabrikk på min, veldig greit og ha!

Men irritere meg at den er på uansett om jeg slår av tenninga :?

Føler da jeg må bak og nappe ut så den ikke bruker opp batteriet på ferger osv. :lol:

Hvor er uttaket plassert i din bil??? Kanskje din bil er touring???. Du har nyere bil enn meg. Du kan se på K93 (unload relay). Den er terminal 15 (nøkkelen på posisjon 1). Så kopler du om pin 86 på rele.

y0lfzuvvplogtsrw1iyp.jpg

oqr9ihvfecjy6bao8lwn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja.. Det var akkurat det jeg trengte.. Hadde tenkt å få laget til noe slikt siden vi skal på bilferie i sommer.. Men da kan jeg jo lage så det blir "orginalt"..

Hva slags relegreier var dette? Har du noe delenr på det evt hvis jeg skal kjøpe nytt?

Du kan se på din rele's nummer.Det er lyse grønn.

61 56 8 366 600

7269vpkd0xe8m97tytij.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...