Gå til innhold

Råd mot knirking/ulyd i dørene på e60?


titansølv
 Share

Anbefalte innlegg

Ved små vibrasjoner under kjøring høres en veldig irriterende lyd fra dørene. Det høres ut som glass som toucher metall. Lyden blir borte når jeg kjører vinduet litt ned. Bilen er ellers så smooth og fin at dette blir et unødvendig irritasjonsmoment. Er det andre som har opplevd det samme med sin e60? Bilen er en 2004 modell. Er det noen råd for dette? Da jeg kjøpte bilen hos BMWforhandler i høst, smurte de dørheisene, men dette hjalp ikke. Lyden stammer stort sett fra førerdøra som forståelig har blitt åpnet og lukket flest ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør sjekke justeringen av døra før du smører noe som helst ;) Ingen lister har godt av smøring og det kan faktisk gjøre problemet værre...

Når vinduet kjøres opp i døra oppstår et spenn i ruteramma, sjekk eller få noen som kjenner BMW tilå sjekke åpninger og klem på ruteramma. Kan hende det hjelper å "brekke" litt på døra, men det bør overlates til en proff 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lister har godt av smøring? Nei vel? Silikonspray vil gjøre at ruta glir lettere i pakningen. Pakninger blir tørre etter årenes løp, så silikonspray vil gjøre at ruta ikke får så stor motstand, evnt at gnissing mot pakningen(e) kan forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot en form for justering av døren eller ruta. BMW sa iallefall at de hadde smurt det som kunne smøres, men lyden som oppstår høres ikke "smørbar" ut.

Mener jeg har lest en plass at akkurat e60 har fått problemer med knirk og støy fra dørene etter som tiden har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjør alle dørlister med silikonfjerner det løser lydproblemet for di fleste,kjenner til flere E60 som også har fått listene i døråpningene byttet under garanttiden pga knirking/gnissing (bruk ikke noen form for smøring på disse listene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lister har godt av smøring? Nei vel? Silikonspray vil gjøre at ruta glir lettere i pakningen. Pakninger blir tørre etter årenes løp, så silikonspray vil gjøre at ruta ikke får så stor motstand, evnt at gnissing mot pakningen(e) kan forsvinne.

Pakninger på nyere BMW skal ikke smøres med noe. Hvis du har f eks smørt dørpakningene med silikonstift/spray, så er dette mest sansynlig årsaken til lyden. Jeg gikk også på denne smellen med min tidligere E87, hvor jeg smørte pakningene før vinteren, som endte med påfølgendes knirkelyd i bilen. Fikk vite av en mekaniker at disse nye pakningene ikke skulle smøres, så da var det frem med sitrusrens, å vaske rene pakningene, å etter et par dager så var knirkelydene borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissvax Seal Feed anbefaler jeg på listene på BMW. Den inneholder ikke silikon og gir ikke skrikelyder. Som Tommy sier skal disse egentlig ikke smøres. Spesielt på E39 skal ikke den øverste lista smøres i det hele tatt, den kan kun rengjøres med sitrusspray, Surfex etc. og en kost eller MF.

Bruker Seal Feed på min, og den er lydløs i dørene og E39 er jo kjent for å knirke mye :) I tillegg fryser aldri dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lister har godt av smøring? Nei vel? Silikonspray vil gjøre at ruta glir lettere i pakningen. Pakninger blir tørre etter årenes løp, så silikonspray vil gjøre at ruta ikke får så stor motstand, evnt at gnissing mot pakningen(e) kan forsvinne.

Skjønner du er ekspert på dette, men da skjønner du sikkert at det hjelper ikke smøre lister som skal være tørre :wink: Føringslistene til vinduet er laget av gummi, men hvis du ser nøyere er de kledd med et slags "filtbelegg" inni. Kan ikke huske at jeg har byttet mer enn et par sånne lister (jeg har byttet over 400 dører på div. BMW og flere på andre biler), og da var filten slitt vekk med påfølgende ulyder/problem med kjøring av vindu.

Når det gjelder tettelistene til dørene skal heller ikke disse smøres med silikonbaserte produkter. På BMW brukte vi et stoff som var basert på lammeull-fett, mener det het lanolin ett eller annet, dette var kun som siste utvei hvis justering/brekking ikke hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lister har godt av smøring? Nei vel? Silikonspray vil gjøre at ruta glir lettere i pakningen. Pakninger blir tørre etter årenes løp, så silikonspray vil gjøre at ruta ikke får så stor motstand, evnt at gnissing mot pakningen(e) kan forsvinne.

Skjønner du er ekspert på dette, men da skjønner du sikkert at det hjelper ikke smøre lister som skal være tørre :wink: Føringslistene til vinduet er laget av gummi, men hvis du ser nøyere er de kledd med et slags "filtbelegg" inni. Kan ikke huske at jeg har byttet mer enn et par sånne lister (jeg har byttet over 400 dører på div. BMW og flere på andre biler), og da var filten slitt vekk med påfølgende ulyder/problem med kjøring av vindu.

Når det gjelder tettelistene til dørene skal heller ikke disse smøres med silikonbaserte produkter. På BMW brukte vi et stoff som var basert på lammeull-fett, mener det het lanolin ett eller annet, dette var kun som siste utvei hvis justering/brekking ikke hjalp.

Har ikke sagt at jeg er ekspert på noe som helst. Har ikke sett hvordan pakningene er i e60, så jeg skrev på en generell basis. Har BMW brukt en spesiell type gummi med filt som du skriver så er det jo klart at de skal være tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lister har godt av smøring? Nei vel? Silikonspray vil gjøre at ruta glir lettere i pakningen. Pakninger blir tørre etter årenes løp, så silikonspray vil gjøre at ruta ikke får så stor motstand, evnt at gnissing mot pakningen(e) kan forsvinne.

Skjønner du er ekspert på dette, men da skjønner du sikkert at det hjelper ikke smøre lister som skal være tørre :wink: Føringslistene til vinduet er laget av gummi, men hvis du ser nøyere er de kledd med et slags "filtbelegg" inni. Kan ikke huske at jeg har byttet mer enn et par sånne lister (jeg har byttet over 400 dører på div. BMW og flere på andre biler), og da var filten slitt vekk med påfølgende ulyder/problem med kjøring av vindu.

Når det gjelder tettelistene til dørene skal heller ikke disse smøres med silikonbaserte produkter. På BMW brukte vi et stoff som var basert på lammeull-fett, mener det het lanolin ett eller annet, dette var kun som siste utvei hvis justering/brekking ikke hjalp.

Har ikke sagt at jeg er ekspert på noe som helst. Har ikke sett hvordan pakningene er i e60, så jeg skrev på en generell basis. Har BMW brukt en spesiell type gummi med filt som du skriver så er det jo klart at de skal være tørre.

Du fremstod som litt bastant når du mener at silikonspray er løsningen :wink: Silikon ødelegger/tørker ut gummilistene og er derfor ikke anbefalt brukt på noen lister (selv om det skrytes av dette på boksen)

Jeg kan ikke huske å sett føringslister uten "pels" men ikke skyt meg hvis du finner en bil uten :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstod som litt bastant når du mener at silikonspray er løsningen :wink: Silikon ødelegger/tørker ut gummilistene og er derfor ikke anbefalt brukt på noen lister (selv om det skrytes av dette på boksen)

Jeg kan ikke huske å sett føringslister uten "pels" men ikke skyt meg hvis du finner en bil uten :mrgreen:

Neida, har bare hatt godt resultat tidligere av gnissing og hylelyder ved å smøre opp gummipakninger/føringer på andre biler så :) Lærer stadig noe nytt så det er jo bare greit ;)

Hmm har hatt endel japser der det har vært rene gummiføringer til vinduet. Men det er jo japser da så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Ved små vibrasjoner under kjøring høres en veldig irriterende lyd fra dørene. Det høres ut som glass som toucher metall. Lyden blir borte når jeg kjører vinduet litt ned. Bilen er ellers så smooth og fin at dette blir et unødvendig irritasjonsmoment. Er det andre som har opplevd det samme med sin e60? Bilen er en 2004 modell. Er det noen råd for dette? Da jeg kjøpte bilen hos BMWforhandler i høst, smurte de dørheisene, men dette hjalp ikke. Lyden stammer stort sett fra førerdøra som forståelig har blitt åpnet og lukket flest ganger.

Hei. Det samme her. BMW530DA-2007. Beskrivelse: Akkurat som du skrev. Løst problemet ? Tips please! Minner dere på at bilen på verksted hos Bavaria på Økern-Oslo. De sa at at de har renset lystene. Det kostet meg 1200 kr. Problemet er ikke løst. Det som rart: Når ruten er fuktig /Vask/regnvær, knirker den ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...