Gå til innhold

Suselyd fra...motor?


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Vært ute å kjørt litt idag (lørdag) og får høre en liten suselyd som kommer fra lavt turtall og fortsetter videre opp til 4000 rpm.

Lyden kommer sterkere og sterkere jo mer jeg har kjørte idag, nå varer lyden fra 1000 omdreininger og helt opp til ca. 6000, høres ut som en liten turbo som sitter der. (kommer ikke ved rusing)

Etter en times tid til med blandakjøring begynner clutchen og bli merkelig, trodde jeg bare spant, for jeg så turtellern gå oppover men tok liksom ikke helt tak i hjula, og den slipper litt tregt, typisk slitt clutch vel? Men har dette noen sammenheng med denne "suselyden" ?

Prøvde å søke litt på forumet, men var litt usikkert på hva jeg skulle bruke som stikkord.

Takker for eventuelle svar som kommer inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er "lamell" lyd og turtallsøkning du har hørt til nå.

SKIFT clutch før noe ryker som trykkplaten feks. Skade på svinghjul kan også oppstå. Ingen grunn til å se hvor lenge en kan kjøre med slitt clutch. Plutselig er det stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan ha noen andre tanker og tips? :) Når jeg tråkker ned clutchen virker det ut som om det er noe skit/groms som ligger der, den "hakker" litt når jeg tykker den ned. Går an å kjøre med bilen men den tar ikke tak i hjulene hvis jeg bånner gassen, da blir det bare rusing...

Setter pris på alt som kommer inn,

Skal da en titt på lamellene i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hie

Nei. Dette er egentlig ikke noe å kjøre med. Du risikerer skade på svinghjulet eller havari av clutch. Forhåpentligvis er det utløserlageret som er utslitt også å lager lyd og er blitt trått.

Ingen grunn til å risikere noe på å bruke bilen.

Bytt komplett clutch.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke akkurat hvor mye et verksted tar på jobben, men med en timespris ikke langt unna tusenlappen, så blir det fort noen lapper ut av det.

Du må ned med girkasse, mellomaksling og ting rundt. Ta av starteren, og deretter girkassa. Da kommer du lett til clutchen. Lamellen ligger rett bak trykkplata som er det første du møter på når du fjerner kassa. Selve jobben med å bytte clutch er fort gjort, er all jobben med å få ned girkassa blant annet som er trangt og jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...