Gå til innhold

E 39 525D swirlflaps mangler og turbohavari


AKAURDAL
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte bilen i oktober 2010, (E39 525D 2004 mod) etter en mnd bruk gikk turboen "åt skogen" fikk tak i brukt 530D turbo fra en ansatt på Strandveien auto Trondheim, han mente at denne skulle passe på min bil.

Jeg ba også om å få byttet ut veivhusventil med den nyere oljeseparatoren.

Innsugsmanifoil og egr ventil ble samtidlig rengjort for sot, men det manglet et spjell i innsugsmannifoilen.

Sylinderen ble sjekket med endoskop for og se etter spjeld og evt skader, men hverken spjeld eller skader ble funnet.

Mekanikeren på Strandveien auto konkluderte med at spjeldet var blitt med eksosen ut og forårsaket turbohavari ?(er det mulig?) (Turboen hadde et avbrukket blad)

Ventiler og dyse ble sjekket, men hadde ingen skader.

Blankingplates bestilt fra England ble montert på innsugsmanifoil og bilen skrudd sammen.

Bilen fusker en gang i blandt på 3-4000 omdr, virker nesten som den har fartssperre, Strandveien auto har nå hatt bilen stående i 2 mnd, (fikk den tilbake i forrige uke)

de har skiftet LMM, egr ventil, sjekket fuelrailsensor, veivsensor, satt på ny innsugsmanifoil med spjell + div, alt til ingen nytte. (det gamle satt tilbake)

Noen som vet om det kan være turboen som er årsaken?

Byttet i går egr med bypassventil kjøpt på ebay, dette gjorde ting verre, bilen fusker mere på høyt turtall en før. viker ikke glad i den ekstra lufta den får.

Tips og triks mottaes med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ikke så flink med diesel/turbo motorer. Men 525d bruker ikke samme turbo som 530d. Kanskje det er der feilen er?

Håper/antar at TFR-Racing kommer innom evt 2000Touring, Hillmar eller noen andre som jeg ikke husker nicket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så flink med diesel/turbo motorer. Men 525d bruker ikke samme turbo som 530d. Kanskje det er der feilen er?

Håper/antar at TFR-Racing kommer innom evt 2000Touring, Hillmar eller noen andre som jeg ikke husker nicket på.

Takk for tilliten :)

Har ikke mye å bidra med her, men:

Ser det ikke som usannsynlig at swirlflapsen har blitt "tygd og spyttet ut" i turboen og forårsaket havari på av den. Er som Otis sier turboen er forskjellig på 525d og 530d, men kan ikke skjønne at den skal fuske for det. Jeg har også bypass på min 320d 1999, men merker egentlig ikke noe til det - hverken fra eller til.

Ikke så mye håndfast, men mine tanker og betraktninger :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan virket tilstanden på turboen fra 530d'n ? flink og la turboen kjøle seg etter du har kjørt litt hardt? hvis ikke brennes olja og tetter for oljegjennomstrømninga, da går turoen ganske kjapt åt skogen, ettersom veivhusventilasjonsfilteret er nytt kan vel det utelukkes.

km-stand? litt dårlig dieselmatepumpe evt løftepumpa i tanken kan forårsake litt krøll rundt turtallene du nevner. ellers er ikke vakum-delen noe uvanlig feilkilde på disse. kan evt være at noen har vært borti en når turboen har vært skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530 turboen kom fra en bil med lav km og skal være i god stand, bilen min har kjørt 165000 km, ble bruktimportert av Kjell strømme i 2007, bilen hadde da 100000 km, har kvitteringer fra servicer gjort i Norge, kan ikke se at dieselmatepumpe eller løftepumpa i tanken er skiftet.

Vil man få en feilkode ved diagnose på dette ?

Ellers er vakumslanger sjekket og skal være ok.

Fikk motorvarsel i dasbord i går kveld, kan dette være relatert til skifte av egr ventil, eller gjelder det kun E60 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en tur til Strandveien på mandag for å få en ny diagnose. Må vel insistere på å få sjekka dieselmatepumpa, da de utelukket at den kan være årsaken forrige gang jeg var der.

Fikk også et tips fra en kompis om å lette litt på oljepåfyllingslokket for å se om motoren mister turtall (mister vakum) da dette påviser om veivhusfilteret er tett eller ikke, merket ingen endring når jeg åpnet lokket, lurer på om filteret er skiftet ?

Noen som har peil på dette? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg ikke merket noe forskjell på min når jeg prøvde og ta av påfyllingslokket, husker ikke i farten man kan prøe imorgen.

er det slik at den kutter helt på 3-4000 rpm eller bare fjusker og napper den litt? ryker den sort evt hvitblått? mye hvitblå røyk under fullt gasspådrag tyder på tett veivhusventilasjon.

hvis problemet kom etter du skiftet er det vel heller ikke umulig at dieselmengen skulle vært oppjustert litt, skulle lånt deg en KCR-boks eller lignende bare for og prøve.

sjekket turbomanifold, IC, slanger til IC og innsug for lekasjer?

ble bilen noe sprekere med større turbo?

leste igjennom førsteinnlegget en gang til, trodde først det var snakk om at turbo nr2 også var røket, men dette er altså ikke tilfellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på to ting nå

1 Har

2 525d og 530d bruker ikke samme turbo.

Jeg var i kontakt med en Ingeniør på Kongsberg som bare driver med turboer. Han mener at 530turboen ikke kan brukes på 525 og vice versa.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på to ting nå

1 Har

2 525d og 530d bruker ikke samme turbo.

Jeg var i kontakt med en Ingeniør på Kongsberg som bare driver med turboer. Han mener at 530turboen ikke kan brukes på 525 og vice versa.

P

sa han hvorfår? så fremst at den fysisk passer så er vel forskjellen storsett luftmenge samt luftmenge på forskjellige turtall, godt mulig det er flere faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert inne på tanken om å få bilen chippet ja, men må vel finne ut om denne turboen kan brukes først.

Etter en testkjøring i går merket jeg at bilen går fint når jeg bruker tiptronikkassa manuelt, drar den helt ut på turtall uten fusk, men tvert jeg kobler inn automaten begynner den og fuske igjen, ved fult gasspådrag fusker den en gang iblandt på ca 2500 rpm også, men verst er det på 3-4000 rpm, minner om fartsperre, motoren knurrer og får ikke mere turtall, må slippe gassen, få automaten til og skifte gir og deretter dra på igjen for å få opp fart / turtall.

Er jeg snill på pedalen, og øker gasspådrag stabilt går bilen som ei klokke, ingen fusk.

Merker god forskjell på denne turboen mot den gamle, bilen går mye bedre når den først går :)

IC og tilhørende slanger/manifoil ble rengjort etter turbohavari, ingen lekkasjer her ved ettersjekk.

Kan det være luftmengden ? bilen ble værre etter bytte av egr ventil til bypass ventil.

Etter det jeg har hørt har 525D og 530D med automat såkalt swirlflaps, fra 2001 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å lese ut feilkoder. Jeg tipper at du har feilkoden "overboost".

På min 530d med 530d turbo og chip fikk jeg problemer med "overboost" av å montere egr-bypass. Under tung belastning ble ladetrykket redusert en kortere periode før det kom tilbake igjen.

Jeg tipper at du må ha et custom map for å få den til å gå ordentlig med 530d turbo.

Luftmassemåleren er også kjent for å gjøre mange rare ting med motoren. Jeg fikk den knapt opp i 3000rpm når min var gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som at den får litt lite suppe da. Ta den inn til et tuning firma og få sjekka dette? De kan jo lese av luft\diesel forhold og justere mappet deretter.

Hadde en slik en episode, dog med en 200SX. Var bytta turbo til hakket større, og den gikk tålelig, men med NOE fusk inni mellom. Detta fordi hjernen klarte justere inn v\ lambda og annet, men ikke NOK.

:) Jeg ville hvertfall sjekket AFR. AIr Fuel Ratio. Er klar over at diesel og bensin ikke er det samme, men tenkte det kunne ha relevans.

EDIT: Ser det kom ny post med noe av det jeg nevnte.

Få sjekket map :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom inn litt sent her. Mye bra svar.

Første som må gjøres er normal feilsøking på at som påvirker drivstoff (ref "BMW dieselmotorer, nyttig info (oppdatert)).

Skal være en smal sak å finne utav. Dersom problemet er den større turboen, kan jeg mappe om dette for deg ;) Man får uansett ikke noe særlig utbytte av større turbo uten å mappe for dette.

lykke til, dersom folkene du bruker kan å feilsøke skal ikke dette være noe særlig sak egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...