Gå til innhold

ADVARSEL nye BMW Diesel motorer!


Nitroflux
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Vil lage et post for å informere alle på forumet om alvorlig feil i de nye BMW Diesel motorene (2008 -) da jeg regner med

at det vil ramme en god del folk her inne.

På rundt 90-100.000km er det stor fare for at registerkjede ryker dette skjedde nå med meg og har rammet 6 andre skole biler i rogaland,

dette gjelder til nå kun skolebiler så har kjørt så pass mye men vil antagelig ramme langt fler om noen år da privat biler vil komme opp i 90.000km.

Vil bare få med at alle motorene som havarerte måtte kastes og kostnaden for ny motor ligger på ca 125.000kr noe som blir svært dyrt hvis du er utenfor garanti tiden.

Min bil var 6mnd utenfor garanti tiden og BMW nekter så langt å stå til ansvar for ny motor men jeg er fremdeles i krangel for å få dette

på reklamsjons feil.

Jeg synes dette er svært alvorlig å vill få store konsekvenser på BMW's rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessværre endel skolebiler som har rast i Agder også. Samme feilen. Skumle greier. Fatter ikke hvordan dette kan skje med all testing osv som BMW gjør før nye modeller slippes. Sekser-dieselene er jo ikke akkurat feilfrie de heller.

Lykke til med å få dette dekket, det skulle bare mangle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok 100000km eller 5 år hvis det er utvidet ellers er det vell vanlige 2 år og 100tkm, hva som kommer først. men er vell bare å ta dette på reklamasjon. det har jeg gjort på ting etter 2 år garantien har gått ut på en e90..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å gjøre det klart igjen ang garanti/reklamasjon,

man har uansett 2 års fabrikksgaranti

er bilen kjøpt ny i norge, eller bruktimportert gjennom bmw norge, gjelder ytterligere 3 år reklamasjonsrett, altså totalt 5 år.

antar da at nitroflux har spart penger på bruktimportert bil, noe som viste seg å ikke være så økonomisk allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal påpekes at fabrikkgaranti og reklamasjonsrett ikke er helt det samme, siden det ved bruk av reklamasjonsrett hviler større ansvar på kjøper for å dokumentere at feilen skyldes fabrikasjonsfeil.

5 års reklamsjonsrett er forøvrig en del av Forbrukerkjøpsloven, og er derfor ikke noe man kan påberope seg ved næringskjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er ikke kjøpt ny av bavaria nei, ble kjøpt av Bilkilden i stavanger som bruktimporterer biler fra Tyskland, er enda i kontakt med BMW Norge om saken men det ser mørk ut med erstatning foreløpig.

Men uansett hvor bilen er kjøpt så bør BMW stå for en så alvorlig feil som dette, de har tross alt et godt rykte å ta vare på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er ikke kjøpt ny av bavaria nei, ble kjøpt av Bilkilden i stavanger som bruktimporterer biler fra Tyskland, er enda i kontakt med BMW Norge om saken men det ser mørk ut med erstatning foreløpig.

Slagordet om 2 års garanti pluss ett års utvidet goodwill - er dette noe som bare tilbys av BMW Norge (og dermed kun for biler solgt nye gjennom dem), og derfor helt uten medvirkning fra BMW i Tyskland? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt føler at bmw begynner å lage mye dårligere biler enn før selv om de ser penere ut...

hadde ene36 98 mod kjørt ca 240.000 uten noen form for slitasje, og d en 316...

Jeg er ikke umiddelbart enig i at BMW lager mye dårligere biler enn før, men går ting først galt på en moderne dieselkonstruksjon, kan konsekvensene bli store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller en bensinmotor.. registerproblemene var store på bensin 4erne. mange havari der.

har sett e60 525d taxikjørt over 300k, uten noen unormale reperasjoner.

forøvrig så er "forventet levetid" nylig justert ned til godt under 10 år mener jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Vil lage et post for å informere alle på forumet om alvorlig feil i de nye BMW Diesel motorene (2008 -) da jeg regner med

at det vil ramme en god del folk her inne.

På rundt 90-100.000km er det stor fare for at registerkjede ryker dette skjedde nå med meg og har rammet 6 andre skole biler i rogaland,

dette gjelder til nå kun skolebiler så har kjørt så pass mye men vil antagelig ramme langt fler om noen år da privat biler vil komme opp i 90.000km.

Vil bare få med at alle motorene som havarerte måtte kastes og kostnaden for ny motor ligger på ca 125.000kr noe som blir svært dyrt hvis du er utenfor garanti tiden.

Min bil var 6mnd utenfor garanti tiden og BMW nekter så langt å stå til ansvar for ny motor men jeg er fremdeles i krangel for å få dette

på reklamsjons feil.

Jeg synes dette er svært alvorlig å vill få store konsekvenser på BMW's rykte.

Det er alltid trist når man har forventninger som ikke blir tilfredsstilt og spesielt hvis skuffelsen innebærer større økonomiske omkostninger. Jeg har imidlertid et bestemt inntrykk av at denne tråden mest av alt er et rent hevntokt i affekt mot BMW generelt og BMW´s dieselmotorer spesielt (tiltross for at det minst må handle om to distinkt forskjellige motorserier med flere forskjellige motorer i hver serie). Det fremsettes kun alvorlige påstander, men ingen medfølgende dokumentasjon og forklaring som bekrefter/understøtter de alvorlige påstandene. Er det f.eks kun i Rogaland BMW´s dieselmotorer svikter og er alle de aktuelle dieselmotorene identiske eller er det en bestemt motortype/serie som skiller seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal ta stilling til om denne tråden kan sees som et hevntokt mot BMW, er jeg enig i at mer dokumentasjon mht. hvilke motortyper dette omfatter, hadde vært sterkt ønskelig.

100% opplysende ville imidlertid en slik oversikt først bli dersom man kunne sammenligne med hvor hyppig fenomenet opptrer hos andre produsenter. Dette er imidlertid vanskelig, siden dette ofte vil fanges opp av garantier på 3 år eller mer hos de andre produsentene.

Jeg beklager dersom jeg oppfattes som usympatisk, men i dette tilfellet dreier det seg om en bruktimportert bil der man forhåpentligvis har oppnådd en besparelse sammenlignet med å anskaffe en bil solgt gjennom den norske importøren. At man derfor kun har to års garanti å falle tilbake på, burde derfor være med i betraktningen fra dag én. For å unngå dette, hadde det vært fullt mulig å velge en bil som ble levert med bedre garantidekning, evnt. kjøpe en ekstragaranti. Forsikringsselskapene vil ofte f.eks. kunne tilby motorforsikringer.

Slik denne saken framstår, virker det hele som en kalkulert risiko, og noen ganger går ikke disse kalkylene i ens egen favør. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...