Gå til innhold

DIY: Bytte av sluttstykke/tenningskontakt E39


Galldrian
 Share

Anbefalte innlegg

Problem med sluttstykke er en gjenganger på E39. Jeg fant kun en DIY på 7 serien på bimmerboard, så jeg tenkte at når jeg først skulle bytte denne delen så kunne jeg lage en norsk en for E39 med det samme :)

Mine symptomer på problemer med sluttstykke var:

- Radio falt ut og inn

- Diffuse start problemer hvor start motor tidvis ikke slo inn

- Aktivering av lys i sminkespeil skrudde av radio og på kupe lys

- Airbag problem indikator blafret svakt mer eller mindre konstant.

Vanskelighets grad: Lett

Tid: 10min+

Verktøy:

- Et lite flattjern

- Stjernejern

- Liten skralle

- 10mm pipe

- Torx 27 bit

Deler:

Tenningskontakt. (Del nr 61326901961 - http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=128996&type=new)

5b8i8v9qq0v8bo3fa36q.jpg

Instruksjon:

Start ved å koble av jord på batteriet

j4qzc0pxaicj5cc9wnyr.jpg

Det er litt kronglete å komme til der du skal jobbe så jeg anbefaler å ta fører sete helt ned og så langt bak det kommer.

Du starter med å fjerne dekselet rundt rattstammen. Det er todelt og blir holdt på plass av to skruer, en på bunnen og en på toppen.

cr9v5apm8jnekaym030b.jpg

0q5moqfje3hroil5l88i.jpg

De to skruene sitter i selvekspanderene plast-klips, sørg for at du ikke mister/ødelegger disse.

yx39yqpvcincdelwtepn.jpg

Del te to dekslene ved å trykke inn på høyre å venstre side samtidig. Dekslene kan så vippes opp og ned hver for seg slik at du kommer til der hvor sluttstykket sitter.

43qn0jca3wx3xdq7llbm.jpg

Koble fra det elektriske koblingspunktet som er koblet til sluttstykket ved å dra låse klipsen helt til venstre og så vrikke det forsiktig ut.

ghodkjoxzeh1yafa9k9b.jpg

vhzb64vvk7vp9ud84q0q.jpg

Du må nå fjerne to torx skruer som holder på plass plastikk festet til sluttstykket. Den ene er på toppen den andre på bunnen. Begynn med den øverste. Denne er veldig knotete å komme til så jeg vil absolutt anbefale et lite skralle-sett. Jeg måtte improvisere som vist på bildet :?

Noter deg også pilen for riktig vei for å skru ut :)

prsbicw6mj0iy959sjsf.jpg

sxifneykqh0lzzwo3no2.jpg

Når disse to er fjernet er det bare å vippe bort plastikk festet som omkranser sluttstykket.

Du må nå løsne to skruer som holder selve sluttstykket på plass. Disse skjuler seg bak den røde lakken som vist på bildet. Bruk det lille flattjernet og skru dem 3/4 ut, men ikke helt. Sluttstykke skal løsne lett.

7rnzs0p42o7gmk6ru1a7.jpg

vopys1wqozvosfpcq8is.jpg

Under ser du det gamle til venstre og det nye til høyre. Det er viktig at du stiller kontakten i senter på det nye i samme posisjon som på det gamle slik at det matcher når du setter det nye inn igjen.

rmsfldmxbemd7e6yxf2g.jpg

For re montering av det nye sluttstykket følger du bare instruksjonen baklengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Fant nettop ut av samme feil i kveld på en 97mod 523 touring. ( denne burde ligge på DYI,ene forresten )

Starter slo ikke inn periodisk.

Radio død periodisk.

Lys bak tullet.

Airbaglys blafret og forsvant viss en aktiverte sminkespeil lys ( som forøvrig var dødt )

+ en mengde andre snodige el feil.

Men dette kan lett måles med ett multimeter Lilla ledning var nede i kun 2 volt og døde når sminkespeil ble slått på.

Denne ledningen får spenning fra tykk rød i midten ( pinne 6 ) og via bryter i tenningslås ut på Lilla ( pinne 2 ) dette er merket på tenningslås om en løsner pluggen.

To måter og sjekke dette på

1: Multimeter på volt en på jord og sjekk spenning tykk rød ( ca 12v ) og sjekk Lilla skal ha samme spenning.

2: En kan og sjekke om det er spennings fall i kontakt ve og måle med multimeter fra Pinne 6 til pinne 2 ( tykk rød i midten til lilla ) Her skal ikke multimeter vise noen spenning viss kontakten er god.

Lånte bilde :-) Lilla ligger ved siden av grønn øverst , de tre tykke røde er tilførsel som brytes inne i bryteren ( opp og ned i rett linje )

9pmsgrk59z332w8lggn8.jpg

Jeg demonterte forresten bryteren og pusset kontakten med smergelpapir.

Funket som ett skudd etterpå med 0 spenningsfall , skal prøve ut om det holder 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett par bilder av tennings / sluttstykke kontakten demontert

Denne er lett og demontere , vipp av lokk ( 6 plasthemper ) ta ut metallfjær i front , lirke av front og vrider ( sett etter posisjon slik att den kommer tilbake i samme )

6 kontakter inni , jeg brukte en remse med fint smergelpapir ned immellom kontaktflatene og pusset rent.

x7eq3dzrnqb00heajpfo.jpg

Viser fra kontaktside , de er nummererte pin 2 til 6 er den som lager moro

1bkfafphvlf4bhu077yz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Fikk symptomer alà sminkespeil og død radio for en tid tilbake. Søkte på Bimmers, fant denne tråden og vips, bilen er ok igjen!

Åpnet opp kontakten for å se av ren nysgjerrighet slik huldra66 viser til litt opp i tråden. Det kan absolutt være verdt å pusse kontaktene samt å bøye de ørlite mot hverandre, for de mister nok litt spenn oppigjennom åra, for så å montere den gamle igjen å se hvor lenge den holder.

Delen kostet meg nesten 1000,- kr men byttet den for sikkerhets skyld da vi skal på en ganske lang biltur i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har fått det problemet på min e39 520iatouring 98 modell. Jeg målte spenningstap fra 11.7 til 0 på pinnene, så jeg regner med at det er en feil i bryteren. Er det noen som har reparet en sånn bryter? Jeg forsøkte og pusse kontaktpunktene, uten at det hjalp. Er det noen som vet åssen bryteren skal virke? Tenkte om det var mulighet til å måle seg frem til feilen med multimeter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...