Gå til innhold

E39 520i går på 5 sylindre (m52b20) Funnet FEIL! :(


Rostad
 Share

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden hatt problemer med at bilen ikke har gått som den skal. Fikk tatt ut feilkoder og så at det var noe med luftmassemålern. Etter det prøvde jeg å plugge ut den mens bilen ikke gikk. Når jeg starta opp den igjen, gikk den betrakelig bedre, så skal få bestilt opp ny. Kjørte med bilen i hele går uten problemer fram til jeg skulle fylle bensin.

Etter jeg hadde fylt bensin kjente jeg at motorn rista mer en vanlig og spesielt ved lavt turtall. En kompis konstaterte at den gikk på 5 sylindre. Gul motorlampe kom tilbake. Dette var i går. det oppfører seg likedann i dag. Både ved kald og varm motor.

Den gule motorlampa blinka av og til når jeg gir gass, og stoppet å blinke når jeg slapp opp. Aldri sett før.

Bilen går ikke bedre ved høyere turtall heller. Må ofte gire ned i bakker osv. Noen som har vært borti det samme?

Kan d være feil på en dyse, tennplugg?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

om det er lenge siden pluggene ble byttet så ville jeg ivertfall prøvd dette. om det ikke funker så har du ivertfall ferske plugger.

har du prøvd med ny lmm?

du kan også sjekke om dysene får signal om og slippe bensin inn i sylindrene. jeg hadde sistnevnte feil på min gammle e34 525, da måtte hjernen byttes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må komme til koblingene til dysene. så må du bruke et multimeter og sjekke om dysene får signal mens bilen går på tomgang. om du ikke får noen måling på en sylinder så er det nok der problemet ligger. nå vet ikke jeg hva som styrer dysene på m52, men på m50 så er det hjernen som gir signalet. og der vet jeg at loddingen kan løstne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å testa litt nå. Biln sto på tomgang mens jeg tok ut en og en kabel til coilene. Det var på nr 1 det ikke skjedde noe når jeg tok ut den kabelen. Så sjekka jeg spenningen i i kontakten, og den var lik de andre. Bytta coil nr 1 og 2 for å sjekke om det var noe med den, men coilen var i orden. Prøvde å komme til på dysekontakten også, men den sitter på en kabelsamler som er ganske stiv, så kom ikke skikkeli til der for å teste.

Hvordan bruker jeg kondensfjerner og hvor? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å testa litt nå. Biln sto på tomgang mens jeg tok ut en og en kabel til coilene. Det var på nr 1 det ikke skjedde noe når jeg tok ut den kabelen. Så sjekka jeg spenningen i i kontakten, og den var lik de andre. Bytta coil nr 1 og 2 for å sjekke om det var noe med den, men coilen var i orden. Prøvde å komme til på dysekontakten også, men den sitter på en kabelsamler som er ganske stiv, så kom ikke skikkeli til der for å teste.

Hvordan bruker jeg kondensfjerner og hvor? :P

Fåes kjøpt på din lokale bensinstasjon. Produktet helles bare på tanken, står også info på flasken :wink:

Start opp. Skal merke forskjell etter en liten stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å testa litt nå. Biln sto på tomgang mens jeg tok ut en og en kabel til coilene. Det var på nr 1 det ikke skjedde noe når jeg tok ut den kabelen. Så sjekka jeg spenningen i i kontakten, og den var lik de andre. Bytta coil nr 1 og 2 for å sjekke om det var noe med den, men coilen var i orden. Prøvde å komme til på dysekontakten også, men den sitter på en kabelsamler som er ganske stiv, så kom ikke skikkeli til der for å teste.

ok. prøv først og skift plugger. prøv og måle dysene igjenn. ev prøv komp test. om du er i nerområde så kan jeg være hjelpe deg. har komp test utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er følgende feilsøking prøvd med hjelp av jon///M:

Sjekke kompresjon, OK

Sjekke plugg/prøve samme plugg i annen sylinder, Pluggen var noe slitt, men den gnister og fungerte i en annen sylinder.

Bytte coiler, OK

Sjekke spenning på dyse kontakt, OK

Bytte dyse, OK

Alt dette ble prøvd og problemet vedvarer fortsatt. Syns d er merkelig. Kan det være styreenheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med en annen dyse på sylinder nr 1 som ikke går. Denne dysa hadde jeg riktig nok byttet før siden den lak bensin, men når den dysa sto i sist, gikk den på 6 sylindre. Skal til steinkjer bil nå og få lest av feilkoder, så får jeg høre hva de har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...