Gå til innhold

Forskjell på høyde høyre/venstre (E39 Touring)


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå fått konstantert, etter lenger tid med mistanke, at bilen min er høyere på førersiden en på passaskjer siden! Det er både fremme og bak, men jeg vet ikke om det er kun fremme, eller kun bake som er høyere, og som påvirker høyden fremme/bak.

Når jeg måler ved hjulbuen bak, så er den 2 cm høyere på førersiden en på passaskjer siden.

Noen som har noen formeninger om hvorfor det er slik?

Kan legge til at bilen har nivåregulering bak, og sportsunderstell/orginal senket (på ene siden :roll: )

Det er på den laveste siden, den ser ut slik jeg vil tro den skal se ut. På førersiden ser den nesten ut som en orginal bil uten senkesett #-o

Om luftputa bak blåser seg opp for mye, vil dette og påvirke høyden fremme såpass mye at det vil syns? Eller om fjæra fremme er bytta og montert orginal "ikke senke fjør"?

Er det noen sensorer bak som overvåker høyden, som kan kalibreres og kanskje justere høyden på ene siden? I så fall, kan dette være en forklaring?

Et par bilder:

Førersiden fremme (for høy vil jeg tro):

chyw02hf5m5wii3kfkn7.jpg

Passaskjer siden fremme (riktig høyde?):

9bvjbts19i109qvue3db.jpg

Førersiden bak (for høy):

imash0g23rx48h426rur.jpg

Passaskjersiden baK (riktig høyde?)

pjwqeondw5tiy535o0ma.jpg

Er har jeg målt ved parkrings sensoren ytterst på fronten, på hver side:

Førersiden:

dwya6zjchoa6bmjvytqd.jpg

Passaskjer siden:

d0io9adt5ho53jqtv92j.jpg

Jeg er svært takknemmelig for svar [-o<

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ihvertfall ut som du har riktig høyde på bilen på venstre siden...

Høyre var jo HØY!

Men det er nok sannsynlig at det er den ene luftputa/belgen som er feil justert. Ta den med til BMW og sjekk det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otis:

Den er høy på venstre side, lav på høyre side :)

Men syns den ser litt vel høy ut for å være M-understell og senket på førersiden :?

Noen som har M-understell på senere modell E39, som an måle høyden fremme og bak, fra hjulbue og ned til senter på felgen? :)

Så jeg vet hvor høy den SKAL være? :)

Det er vel mest sansynelig at fjæra fremme er knekt? Den kan jo ikke bli høyere sånn uten videre :|

Snakket med BMW i dag, han trodde det kunne være knekt fjør eller noe i den dur. Var ikke noe og justere på luft belgene bak, dem funket, eller så funket dem ikke.. Det som måler høyden altså. Han mente vertfall at det ikke var noe justering på det :?

Fint om noen har mulighet og måle vertfall :)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har nå foretatt litt måling på høyden rundt om. Målte og på gamlingen sin E39, han har og M understell, men dog 98 mod. Men det er tydelig at noe er galt hos meg, sammenlignet med hans vertfall. Er vel samme understell selv om hans er 98, og min er 03?

Vertfall, på gamlingen sin bil ble måla slik (Fra senter på felg, til hjulbue):

Fremme:

Førerside 35 cm

Passaskjerside 35 cm

Bak:

Førerside 33,5

Passakjerside 34,5

På min:

Fremme:

Førerside 35,8 cm

Passaskjerside 33,8

Bak:

Førerside 34,1 cm

Passaskjerside 31,5 cm

Så da er min konklusjon:

Fremme på førersiden er alt som det skal, bak på førersiden er alt som det skal, 6mm i forskjell sammenlignet med gamlingen sin på samme side, men 4mm forskjell fra andre siden på hans bil. (Den sto i garasjen, og hadde ikke vært startet på en stund, så der var muligens lekket ut litt luft og) Så jeg konkluderer med at førersiden fremme og bak er i orden.

På passaskjersiden fremme, tror jeg og at jeg konkluderer med at alt er ok, selv om det er 2cm forskjell fra førerside. Men bak på passaskjersiden tror jeg det er noe muffens, da denne er 2,6 cm lavere. Noe som gjør at Bak høyre, blir det hjørnet som har sunket mest. Noe som jeg tror "løfter" diagonalt, altså fremme på førersiden, de 8mm som er for høyt der. Samt at den drar ned 2 cm fremme på passaskjer siden.

Høres dette ut som en logisk konklusjon? :roll:

I morgen skal jeg sette jekken under bak, og prøve og jekke pittelitt, så høyden stemmer på begge sider bak, og så måle fremme, og se om det stemmer da. Det vil jeg tro det gjør.

Så da er det vel gåen luftpute, eller lekasje som skaper denne skeivheten.. Er dem plaget med lekasje på slanger og slikt? Er det mange skjøter på dem? :)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du luftkompressoren går?

Å bytte luftbelgene bak skal være en grei jobb, tar under en time såvidt jeg kan huske.

Sikkert greit å skifte begge om du først skal gå i gang..

BMW kan justere slik at høyden blir lik, i ønsket høyde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du luftkompressoren går?

Å bytte luftbelgene bak skal være en grei jobb, tar under en time såvidt jeg kan huske.

Sikkert greit å skifte begge om du først skal gå i gang..

BMW kan justere slik at høyden blir lik, i ønsket høyde. :)

Hører som oftest kompressoren når jeg låser opp bilen, og setter meg fort inn, da durer den en liten stund. Hender av og til at den starter når bilen går og, men det er ikke så ofte jeg har HØRT det da :)

Snakket med BMW, dem sa det var en reguleringsventil som regulerte trykket på hver side, altså en fordelingsventil, men denne burde jeg ikke fi##e med selv, vis jeg ikke viste noe om systemet osv. :-)

Så kan hende det kan være lurt å få dem til å justere den litt først? :) Er jo ikke sikkert luftputa er gåen da, å koster jo 2000,-.. Litt kipt å bytte uten forskjell [-X:mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leser om problemet ditt med høydeforskjell Har en 520i m 98 mod med akkurat samme problem Har nettop byttet belg på høre side for den tok kvelden men det med høyda er der fremdeles Har lurt fælt på hva det kan komme av. Leser i Haynes rep hadbok att hvis man har byttet sensor må høyden kalibreres men den er ikke byttet så jeg klør meg i hode jeg oxo :? Får vel ringe verksted å høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips er at det kan være dårlige eller deffekte ledninger som går fra bilen og ned til nivå sensorer på bakaksel h og v side Bruddet sjer ofte rett ut fra der gjenomføringa sitter i karosseriet på bilen.Det tennes ikke altid varsel lampe for denne feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har noen knekte fjærer, og sensorene merker høydeforskjell på foran og bak. Så er den eneste muligheten for styrenenheten og justere bak siden det er ikke er noen luftbelger foran.

Jeg opplever at hvis feks et av forhjulene er i ulik høyde, regulerer den luftbelgene bak så bilen kommer i en plant nivå. Dette kommer som regel når jeg parkerer på ujevne overflater, parkerer jeg den på et plant nivå regulerer den høyden så alle sidene har lik høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

Har glemt å skrive svar her :)

Målte høyden igjen etter et par dager, var tenkt og jekke den opp bak på ene siden og sjekke. Men da jeg målte igjen, var den så og si normal.. Varierte med 0,5 cm bak..

Da var alt i orden. Men i går i da jeg holdt på med noe styr (på helt plant gulv) så jeg at bilen var skeiv igjen..

Vet ikke om jeg skreiv at jeg snakka med en mekaniker om dette lenger oppe, men han sa vertfall at en kunne justere hvor mye som skulle løftes på hver side.. Men dette måtte en ikke fikle med om man ikke kunne med dette systemet..

Så tror dem skal få ta en liten titt på det når bilen skal på service :-) Men kan virke som at det kan være noe brudd i ledninger, da problemet kun fins av og til virker det som :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...