Gå til innhold

DIY bytte av Clutch pumpe E30, funne løysing.


|Ole|
 Share

Anbefalte innlegg

Nokken som har en DIY på bytting av denne på E30 m20?`Har hørt att det er eit h.......?

Har lufta clutch i evigheter uten å få nokke meir trykk, kjenne såvidt att det er litt motstant i pedalen når eg bruker handa...Dvs clutchen tar eit stykke ute men på langt nær ikkje nokk til att den løsner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hatt noe problemer med dette, prøvet å fått en kompis til å tråkke på pedalen, eller sette overtrykk i reservoaret?

sikker på det ikke er lekkasje i den også?

Eg har ikkje pumpa sjølv i det heile, har altid hatt en anna som pumpa for meg og vi holdt på en time sikkert berre igår...

Det er ikkje lekasje, vi har iallefall ikkje funne nokke...

Vi skal prøve med vakum på slavesylinderen ikveld etter eg har vert på jobb men er redd for att eg må til med ei anna pumpe altso...

Isåfall er det nokken som har beregning på kor lang tid det tar å bytte den pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vi og trur, eller nokke lignende iallefall :)

Har hatt problem med den clutchen før kom eg på, når det var veldig varmt i veiret og bilen stod ei stund i sola så ville ikkje clutchen funke skikkeleg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...leste detta engang til, er ikkje slave sylinderen du meiner da ? Den har eg allerede hatt ute, den leker ikkje...

Etter beskrivelsen så virker det som det er den du meiner...Eg meiner "hovud sylinderen" den på pedalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvordan var dette igjen.. Ett år siden jeg gjorde dette sist, men skal se om det demrer noe her. Ja, tøm reservoaret i bremsevæskebeholderen, Åpne luftenippel på slavesyl og pump ut væske. Demonter platen som er under rattstamme. I toppen av av pedalene, så er den gjennomgående bolt, løsne mutter og dra bolten enten mot midten av bilen, bare litt , så du får demontert clutchpedalen. Dette er hvis du har prefacelift, om du har facelift så er bolten stukke igjennom andre veien, og da må du demontere den helt. Pass da på alle løse komponenter som er i forbindelse med bremsepaedal og clutch pedal. Om du ahr prefacelift så har du ei fjør som er festet opp til gods av pedal kassen. Om du har facelift så har du ei fjør mekanisme som går mot ett spor i torpedo veggen, som igjen er festet i pedalen. Den liger kun å hviler mot torpedo. Deler kan løsne, så denne må du være veldig forsiktig med, og den er noe møkk å montere igjen. Nå nå du har demontert så mye, så har du lett tilgang til hoved sylinderen.

Dra av slangen som går ut til bremsevæske beholderen. Ikke klem å kødd for mye med denne, overgangen til sylinderen er i plastikk. Lett å ødelegge ved maktbruk. Gå nå fra undesiden av bilen å skru løs røret som går inn på hovedsylinderen. Dette er da i området hvor bremsekraft regulatoren ligger. Rett ovenfor vange på venstre side.

Nå kan du demontere hovedsylinderen ved og løsne festeskruene på hovedsylinder (inne i bilen). Dra så hele sylinderen inn i kupè.

Monteringen blir da i omvendt rekkefølge.

Kan hende jeg har tatt noen snarveier i forklaringen...

7imxmj2jzhnn9n2y6pmn.png

gd3761cpaa89f8leyl77.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjerteleg takk Fliid :)

Satt å venta på deg ;)

Har foresten nokken nye punkt etter igår...

Vist eg har slavesylinder i handa og presser mot stempel for hånd får vi masse trykk i pedalen...Virker ikkje som om det lekker nokken plass heller? Er det rett og slett luft som er problemet vårt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg. Når hovedsylinder er defekt, så pleier den å lekke godt. (lett synlig). Jeg tror dere ikke klarer å presse ut luftlommen i sylinderen, det er der problemet ligger. Jeg lufter clutch på en helt annen måte, men vanskelig å forklare. Kan prøve. Luftlommen som ligger i slavesylinder kan være vanskelig å få ut. Jeg skrur ut slavesylinder. Åpner lufteskrue (har husket å ha godt med bremsevæske i beholder) for så å vri sakte men sikkert slavesylinder, så lufteskruen blir pekende oppover mot gulvet av bilen. Pinnen som går mot utløser armen i girkassen peker da ned mot bakken. Luker så lufte skrue etter en god del venting å at det har rent ut masse væske. Da er jeg sikekr på at det ikke er luft igjen. Jeg lufter clutch helt alene og uten hjelpemidler, annet enn tyngdekraften. For å være sikker , så kan man montere sylinderen igjen, pumpe opp trykk med clutch pedal, for så å åpne lufteskrue å stenge igjen. Da trenger man å være to. Men prøv metoden min først, for å få ut mye luft, så luft slik du har gjort tidligere. Da tror jeg du får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg skifta begge sylinderene, det endte til slutt med att no kjem det kunn luft...lure på om nokke kan ligge å tette en plass? Vi prøvde til og med å suge med "bremse lufter" som eg kaller det, vakum sak...ikkje faen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...