Gå til innhold

Hvordan ser automatisk oljen ut etter 105 km.


mudbug
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare poste opp bilder som jeg tok da min bil flushet med ny automatisk oljen. Oljen var helt grått og masse dritt som hang på magneter. Km på min bil er 105k.

Masse dritt som hang på magneten.

n871cuz8i89h6bzqdvtm.jpg

Oljefilter.

p9khwl1mm9ht6v00lz2s.jpg

Etter rengjøring bunnpannen.

ts79v6dxn6qlia9a3wug.jpg

Det som kom ut etter flushing. En klar farge av ny oljen.

kjmh8qvnvjvbu0vok719.jpg

Flushingsmaskin målte mengde olje kom ut og inn. Her visste inn 7.04 l og ut (gammel olje 6.98 l) + oljen i pannen. Det er ca. 9 liter total.

sug1j1n9cl7q9g9yum5m.jpg

Her en kan sammenligne med den nye oljen.

b2m3xg29tooyv0n5tw6f.jpg

2vkida9yu29lfja30ad8.jpg

fyy7zqb5osvd7e5y9w8c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oi, det va forskjell! Da eg tappa olja av kassen min i sommer var den grønn/brun ekkel og det så ut som det hadde kommet vann i den. Aner desverre ikkje kor lenge den har vært på kassa, men var iallefall på tide med bytte. Men det ser iallefall ikkje ut som du trenger å uroe deg for vann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du noen ulyder eller feilsymptomer før oøjebytte?

Mener du at du kun fikk ut 7liter av 9liter ved flushing?

RS

jeg kan si at girskift har blitt jevnere siden væsken endring

Nei, ikke 7 liter.

1. Skue av tappepluggen og tømte oljen

2. Skrue av pannen

3. Gjør ren og skifter filter

4. Kutter av nederster ledning som fører inn i kassen. setter på en kopling. Se figur 4.

5. Skrue på pannen og tappepluggen

8. fyll på oljen i pannen til det renner ut.

9. kopler de på en ledning inn og en ledning ut fra flushing maskinn

10. starter flushing og starter bilen. Flushingsmankinn måler mengde ut og inn.

11. skifter på alle gir position mens de etterfyller oljen i pannen mens flushing pågår

12. etter ferdig flushing kolper av og skuer igjen kopling.

13. starter bilen, kontrollerer om lekkasje og fyller på oljen i pannen igjen til det kommer ut (mens bilen er på).

så total er det 7 liter fra flushingsmaskin og pluss oljen i pannen (jeg regner med det er ca 2 til 3 liter i pannen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du noen ulyder eller feilsymptomer før oøjebytte?

Nei! Jeg har ikke noen feil med girkassen. Jeg har lest litt på nett at oljeskift for bykjøring er 60 000 km. Jeg vil bare skifte oljen (min bil er 105 000). Uansett er det bare bra med ny oljen. Ingen varer evig (BMW lifetime = 100 000 km).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

ingen som kan lage en DIY-tråd på oljeskift på automatkasser? min 2000 530dat har strax rullet 200000 og kan ingen plass i historikken funnet noen oljeskift på kassa, så planlegger dette før jeg tilbakelegger 1000 mil med campingvogn i sommer, og gidder ikke og betale 4000.- for at verkstedet skal gjøre det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan luktet oljen? Svidd? Har bare erfaring med amerikansk automatgir, men på den var brukt olje rød og fin. For øvrig får man vanligvis bare byttet ca en tredjedel av oljen i forbindelse med oljeskift. Ved flushing får man byttet alt, men det er vanligvis ikke nødvendig, selv om det i det her tilfellet nok var det. Spørsmålet som kommer opp er hvor kommer alt det svarte fra? brente lameller? I så fall kan nok kassa være moden for overhaling om en stund. I utgangspunktet skal ikke girolje bli sort. I automatgir fungerer olja som hydraulikkolje. Er det ikke peilestav på automatgiret?

Torfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ingen som kan forklare fremgangsmåten på et oljeskift da? hadde vært supert

Det foregår vel i store trekk slik mudbug forklarer. Minus eventuell kutting om det ikke trengs eller du ikke bruker en "flushemaskin".

1. Skue av tappepluggen og tømte oljen

2. Skrue av pannen

3. Gjør ren og skifter filter

4. Kutter av nederster ledning som fører inn i kassen. setter på en kopling. Se figur 4.

5. Skrue på pannen og tappepluggen

8. fyll på oljen i pannen til det renner ut.

9. kopler de på en ledning inn og en ledning ut fra flushing maskinn

10. starter flushing og starter bilen. Flushingsmankinn måler mengde ut og inn.

11. skifter på alle gir position mens de etterfyller oljen i pannen mens flushing pågår

12. etter ferdig flushing kolper av og skuer igjen kopling.

13. starter bilen, kontrollerer om lekkasje og fyller på oljen i pannen igjen til det kommer ut (mens bilen er på).

så total er det 7 liter fra flushingsmaskin og pluss oljen i pannen (jeg regner med det er ca 2 til 3 liter i pannen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...